Jag vill låna verktyg-tråden...

something sgotta give.

i udh-fallet och transmission; cagen, alltså hållaren för trissorna.

näst på tur är väl ramen

Nej, i UDH fallet roterar växeln med örat tillbaka. Har sett det några gånger och jag gissar att det har räddat bakväxeln. Om kraften är större eller från sidan så skulle jag tänka att UDH-örat i plast bryter. Men här ovan rapporteras om en böjd UDH-öra.

Nej, i UDH fallet roterar växeln med örat tillbaka. Har sett det några gånger och jag gissar att det har räddat bakväxeln. Om kraften är större eller från sidan så skulle jag tänka att UDH-örat i plast bryter. Men här ovan rapporteras om en böjd UDH-öra.
vad bra om man i så fall kan minska risken för haveri. men rotation finns inbyggd även i infästningen av en vanlig växel.

utformingen av skyddet kring nedre trissan har också den förbättrats på senare år, så att risken är mindre att växeln tuggar i sig en uppsprättande pinne.

men noll blir risken likafullt inte. hade jag ett udh på min cykel skulle jag se till att ha med ett reservöra även i det fallet.

pushbike är inte kul.

Jag fattar inte heller vad som hindrar UDH att gå sönder. Möjligen böjs det inte men fan trott.
Påminner mig att jag måste köpa en reserv UDH.

Oavsett så kommer jag nog aldrig att köpa en cykel utan UDH igen efter 3 år efter konkurser.
Visserligen verkar det som 3rd party får fler och fler TA ören men i alla fall.

men noll blir risken likafullt inte. hade jag ett udh på min cykel skulle jag se till att ha med ett reservöra även i det fallet.

Ja, jag har alltid en reserv med.

Jag fattar inte heller vad som hindrar UDH att gå sönder. Möjligen böjs det inte men fan trott.
Påminner mig att jag måste köpa en reserv UDH.

Rotationen av växelörat gör att bakväxeln kan rotera bakåt och lite upp när den möter t.ex. en sten när man kör framåt. Det förhindrar inte helt att nåt går sönder men det minskar chansen. När man ramlar åt sidan när man står still hjälper det inte.

Självklart har man extra UDH med sig. Och buren på vakväxeln är slitdel som jag kollar och byter. Byta till en extra likadan bakväxel sen renovera den gamla med ny bur, lägga undan den redo. :giggle:

Tillbaka
Topp