Jämtlandstriangeln i sommar!

LEAF

Medlem
Funderar på att cykla jämtlandstrianglen i sommar.
jämtlandstrianglen är 47km lång och går mellan storulvåns fjällstation - Sylarnas fjällstation - Blåhammarens fjällstation(eller tvärt om). Går att köra på en dag men jag är inte frammande för en övernattning på någon av stationerna.

cyklingen sker på fin singeltrack, (ibland tillochmed 4 filig singeltrack) och med ständig utsikt över sylarnamassivet.

kör man storulvån-blåhammarn-sylarna-storulvån så får man en skit lång utförs-löpa mellan blåhammaren och sylarna, då blåhammaren ligger betydligt mycket högre än sylarnas fjällstation.

Tänkte köra triangeln i samband med åres mtb-vecka. Storulvån ligger 1 timme eller 2 med bil ifrån åre.

Någon som är sugen/intresserad?

Bergholm Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla denna länk!

tack, kul läsning! fräckt att dom cyklade med helstela cyklar =)

Bergholm Skrev:
> Kolla denna länk!

Undrar om det verkligen var så svårcyklat som de gör gällande? Det tog dem 5h mellan Sylarna och Blåhammaren. En sträcka på 19 km... Det är 3,8 km/h och i princip promenadfart!?

LEAF: Biten mellan Storulvån och Gåsen verkar skoj? Kanske ta den ned halvvägs och sen mot Sylarna? Ser ut att gå en stig där vid markeringen 20. Fast då blir det ännu längre :) Gissningsvis tar din planerade resväg 11h med deras fart. När det är riktigt stökigt typ Hellas & Lunsen brukar snittet bli 10 km/h och det känns mer realistiskt...

karta_jamtland-99.jpg

Jag är intresserad i vart fall, helst som endagsäventyr. Är jag på Åre Mountain Mayhem är jag på Åre Mountain Mayhem ;) Fast en dags paus för XC kan man kosta på sig! Eller så tar man det någon dag före eller efter själva Mayhem? Bara det inte krockar med Sömnlös i Rudan, har inte kikat hur de ligger tillsammans i år.

erikmtb Skrev:
> Vad går fortast? Springa eller cykla, Sylarna -
> Storulvån: MTB vs. Löpning

Riktigt bra läsning! Då kan man drista sig till att 10 km/h är en möjlig fart även där eftersom han tokcyklade 16 km på 67 min.

Jag är på, jag hade tänkt tillbringa veckorna kring mayhem i lofsdalen som inte ligger så långt ifrån helags (med bil). Jag cyklar upp till storulvån och möter er där =).

/rikard

Jag hänger gärna på - från åre tar det väl inte mer än en timme ut till storulvån.

Har kört upp till gåsen / gåsstugan några gånger och det är grymt fin cykling, men tror inte
det är möjligt att få med den svängen på en dagstur. Inte med mitt tempo i alla fall.

Sist träffade jag några som körde mellan sylarna - blåhammaren - storulvån, de tyckte att
det var tveksam kvalite på cyklingen bitvis men rekommenderade den nämnda utförslöpan.
De var rejält slitna och tyckte turen var riktigt krävande. Tyvärr var det inga jag kände sen tidigare
så det är ju svårt att bedöma deras erfarenhet o kondis, men de såg hyggligt starka ut.

Jag kör gärna en epic under mayhem perioden, det kan vara skönt med lite omväxling.

Om man övernattar på någon av fjällstationerna behöver man bara ta med sovsäckslakan och ett kreditkort. Det blir inte jättemycket extra packning trots att det blir en 2dagarstur.

/rikard

ett förslag är ju att man kör storulvån-blåhammarn-sylarna. övernattar på sylarna.
(mat,öl, bastu i fjällmiljö är inte så dumt). Och sen kör den längre stigen tillbaka till storuvlån utefter bäcken vid markeringen 20.
karta_jamtland-99.jpg

Det är klart det måste gå o köra på en dag.
Kanske kan man ha större utbyte av den långa utförslöpan om man är hyggligt fräsch (dvs kör två dagar)
Ni vet, det brukar kunna ta glädjen ur cyklingen när tungan fastnat utanför mun, och arslet o ryggen skriker
o kroppen hänger som en säck potatis över styret o man ska misshandla sig själv ned för en annars rolig stig..ni fattar!
Jag hänger på oavsett antal dagar, riktning, ev. omväg över gåsen osv.

kevlar Skrev:
> Dämpad sadelstolpe kan nog vara en ide, det ligger
> ju ganska mycket sten där och ett rejält
> myggstift!

Blir det inte konstigt med dämpad sadelstolpe på en fullgungare?

the_TnT Skrev:
> kevlar Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dämpad sadelstolpe kan nog vara en ide, det
> ligger
> > ju ganska mycket sten där och ett rejält
> > myggstift!
>
> Blir det inte konstigt med dämpad sadelstolpe på
> en fullgungare?

Det står crescent ITC 800 i profilen, när blidde det en fullgung?

kevlar Skrev:
> Det står crescent ITC 800 i profilen, när blidde
> det en fullgung?

Ah. Missade att det var LEAF du pratade med mitt i min egosurfning ;)

Ni måste driva med mig.
47 km på en dag...man kan ju bära cykeln på ryggen och klara det utan tidsbrist (så roligt vore det nog inte)!

Övernattning kan man väl göra ändå men då får man väl se till att cykla lite omvägar.

kevlar Skrev:
> Dämpad sadelstolpe kan nog vara en ide, det ligger
> ju ganska mycket sten där och ett rejält
> myggstift!

en fulldämpad cykel ska köpas in till våren. men tack för omtanken :p

Asså, det är ju ett av Sveriges vakraste naturområden vi skall cykla igenom. Även om vi inte blir insnöade så tycker jag att vi bör räkna med 2 dagar. Lite naturnjuta, extra toppturer och rejält ruskväder skall vi nog ha med i beräkningarna.

/rikard

rikard Skrev:
> Asså, det är ju ett av Sveriges vakraste
> naturområden vi skall cykla igenom. Även om vi
> inte blir insnöade så tycker jag att vi bör räkna
> med 2 dagar. Lite naturnjuta, extra toppturer och
> rejält ruskväder skall vi nog ha med i
> beräkningarna.
>

Det var lite det jag menade med "lite omvägar". Men själva cyklandet borde inte ta så lång tid...

mytomspunnen Skrev:

> Det var lite det jag menade med "lite omvägar".
> Men själva cyklandet borde inte ta så lång tid...
>

Kan vi aldrig få vara oense om något... =)

/rikard

jaja, verkar som att det finns ett intresse! jag jobba lite på denna idén.
btw. någon som vet när Åre Mountain Mayhem är?

Låter intressant, jag är på ifall jag kommer att vara på ÅMM samtidigt som det är planerat, vilket är högst troligt!

/Leo

Hur går det med de här planerna? Får man vara med om det blir av? Jag funderar bara på tempot. Är ju inte lika rutinerad som er andra. Å andra sidan har jag ju flera månader på mig att öva. Hur svårt kan det vara?

Jag har vandrat en del i det aktuella området, och det är verkligen kanonfint där!

/HMan

Men det är ju det som är det fina, alla som vill är med! Det är bara att dyka upp o hänga på.
Tempot brukar lösa sig, tack vare att det finns prestigelöst folk som the TnT o Jomper som osjälviskt
"vallar" in skocken. Just nu verkar väl enda problemet vara att enas om mängd tid att spendera på fjället.
Men det löser sig väl vad det lider, Jag förselår att vi kör sträckan på fyra (4)! dar minst, Vad säger Tobbe om det?

Senast redigerad av en moderator:
tjena grabbar..

Låter som en schysst tur!..
Vi var några som körde på den södra sidan av sylarna i höstas, länkar här så kan ni kolla lite stigar, många ser bra ut, men en del stigar (körde på kungsleden) var mycket svåra, alltså djupa så att det inte gick att trampa mer än ett halft varv i taget... :( men underbart var det.. och gör gärna om det!
http://eriksson.be/modules/gallery/FjallCykel?page=3

lycka till! kanske hänger på!.. när händer åres mtbvecka då?

Ha kul

/David

jag får väl se mig aom samordnare =) har inte haft tid till att planera något, då dem kommande tentan har tagit allt för stor plats. men Jämtlandstriangeln blir av, själv eller med happy folk. lovar att återkomma med ett passande datum snarast.

max Skrev:
> Tempot brukar lösa sig, tack vare att det finns
> prestigelöst folk som the TnT o Jomper som
> osjälviskt "vallar" in skocken.

LOL! Det är bara för att jag är så långsam i skogen. Men eftersom jag har dyr cykel och skriver mycket här tror alla att man har kondis och teknik också ;)

> Men det löser sig väl vad det lider, Jag förselår
> att vi kör sträckan på fyra (4)! dar minst, Vad
> säger Tobbe om det?

Tobbe säger att hans semester i sommar kommer att bli knapp. Inte helt säkert att jag får loss den vecka som behövs för ÅMM än och får jag det vill jag som sagt helst inte "offra" mer än en dag.

4 dagar låter rätt långt om man avser "triangeln" dvs. Storulvån-Sylarna-Blåhammarn-Storulvån. Tror man fixar det på 1 dag faktiskt. Men det är kanske bäst att reka lite först. Eftersom jag ändå rätt ofta är där i krokarna ska jag försöka hoja ett parti (typ Storulvån-Sylstationen) och se hur lång tid det kan tänkas ta.

Själv gillar jag att färdas "lätt". Dvs. inte ha med ett berg av packning. Tror det blir roligare på fjället så faktiskt.

max Skrev:
> Fyra dar var ett skämt alltså!,, eller försök till
> snarare. Jag ska hålla käft forsättningsvis..

Jag antog det men ville inte chansa. En liten smiley brukar underlätta ironitolkandet i skrift ;)

LEAF Skrev:
> DATUM: Jag röstar för söndagen den 24/7. Dagen
> innan ÅMM börjar!
> vad tror ni?

Låter juste!

LEAF Skrev:
> DATUM: Jag röstar för söndagen den 24/7.

Det låter helt ok för mig.

Tillbaka
Topp