Jämtlandstriangeln i sommar!

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> jag är på om jag får plats i nåns bil från åre.

Inga problem. Du får plats i min! ;)

f

Låter inte helt omöjligt, kommer upp på lördag kväll, får se hur man känner sig efter bilresan. :-) Lutar dock åt lite soft liftassisterad cykling...

/Leo

Jag är eventuellt på. Vi (jag + sambo + junioren) kommer ner till Åre kring 22:a.
Jag skriver eventuellt då junioren är lite svårplanerad...

Det låter roligt ... jag kanske är på. Har fjällvandrat den här sträckan några gånger. Fint!

Om jag är på skulle det nog funka bäst någon gång i veckan..

Hade själv tidigare planer på att cykla jämtlandstriangeln med ett eventuellt stopp vid Sylarna för att göra Syltraversen. Får se när jag får tid till det. Var i kontakt med sportchefen på Storulvåns fjällstation och bland annat så skrev han så här om cyklingen.

"Det finns en del bra cykling runt Storulvån. Den bästa turen är att cykla till Gåsåns vindskydd fram och tillbaka. Annars är det lederna till Blåhammaren och Sylarna som gäller. Turen till Gåsån är väldigt fin och medelteknisk medan de andra turerna är bitvis väldigt trixiga blandat med sträckor med mycket fin cykling."

Konsnablius skrev:
-------------------------------------------------------
> 4 dagar låter rätt långt om man avser "triangeln"
> dvs. Storulvån-Sylarna-Blåhammarn-Storulvån. Tror
> man fixar det på 1 dag faktiskt.

Det är inga problem att göra det på en dag. Har hojat Storulvån-Blåhammarn-Sylarna-Helags-Gåsen-Storulvån på ca 12 timmar och då tog vi 1 timmes lunch vid Sylarna och en hel del pauser. Stäckan är inte längre än ett långlopp (8-9 mil). Man får dock promenera lite vid passet Sylarna (mot Helags). När men väl kommit över passet är det superfin stig mot Helags och Helags-Gåsen, Gåsen-Storulvån. Tycker att den sträckan är finare än Storulvån-Blåhammarn-Sylarna. Har en lite utförligare beskrivning här: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24771

> Men det är kanske
> bäst att reka lite först. Eftersom jag ändå rätt
> ofta är där i krokarna ska jag försöka hoja ett
> parti (typ Storulvån-Sylstationen) och se hur lång
> tid det kan tänkas ta.
>
> Själv gillar jag att färdas "lätt". Dvs. inte ha
> med ett berg av packning. Tror det blir roligare
> på fjället så faktiskt.

Håller med. Man kan köpa käk mm på Sylarnas fjällstation om det skulle behövas.

Fredrik

Tillbaka
Topp