Jävla tjuvar!!! Någon som kan rekomendera ett bra lås?

krip

Aktiv medlem
Hej,

Har precis blivit av med mitt hybridbygge som jag har lagt ner en massa tid på :(

För att undvika att nästa cykel blir stulen så skulle jag vilja ha ett tips på ett bra lås. Det lås jag hade verkar ju inte ha varit någon direkt match för tjuvarna. Det var ett bygellås av hög kvalitet och nu funderar jag på om det kanske är bättre med ett vajerlås eller ett kedjelås i kombination med ett ordentligt hänglås. Har ni några erfarenheter och tips att komma med?

Mvh Kristoffer P

Vill tjuvarna verkligen knäcka låset gör dom det men jag har ett Abus Granit X-Plus 54 som jag hoppas skrämmer iväg en del tjuvar. Det väger satan men vad ska man göra om man måste låsa fast cykeln ändå.

Precis som Johan säger, det handlar om att försvåra och fördröja. Det ska ta tid och det ska kräva stora avancerade verktyg. Men det handlar om hur man låser, och var. Lås alltid fast den i nånting, en stolpe eller så, och inte i skymundan.

Fast 100 meter från en bemannad polisbuss var ju inget som hindrade tjuven att sno min cykel...

bruse skrev:
-------------------------------------------------------

> Fast 100 meter från en bemannad polisbuss var ju
> inget som hindrade tjuven att sno min cykel...

Dom var väl upptagna med att leta upp en lämplig cykelbana att blockera.

Jag använder ett moped/mc-lås, abus granit. Inbillar mig att det är säkrare med en godkänd kätting och hänglås. Svårare att knäcka med domkraft i alla fall.
Men som övriga sagt, alla lås går ju att forcera.

Senast redigerad av en moderator:
Det har ju sagts hundra gånger förut; det bästa är att ha cykeln inlåst i hus eller lägenhet...

Om vi ska inrikta oss på när det inte är möjligt... Låt säga att man måste ha cykeln ute om natten.

Det finns ju väldigt smidiga sladdlösa vinkelslipar, t ex:
http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc301879

Finns det något stål/kedja/bygellås som står emot en sådan, om nu tjuven skulle välja att ta oljudet?

Hur knäcker de lås annars, tyst? Någon nämnde domkraft? Jag har hört rykten om kolsyra (kyla ner) och sedan knacka...

Aldrig wirelås i.a.f.! Är hur smidigt som helst att ha en avbitare i fickan, för vem som helst...
Använder härdad kätting, ABUS. Har både MC och cykelvarianterna, och ur användarsynpunkt är den för cykel trevligare att ha med sig! Ett använt lås är säkrare, än ett bortglömt.

Jag har ett sådant där Abus värsting bygellås till min hybrid och det verkar bra men jag ställer den ändå aldrig utomhus.

Om man funderar på det så borde en värstingkedja (typ Almax verkar bra) och dito hänglås vara ganska optimalt. Om man taightar till kedjan så blir det svårt att klippa med bultsax, domkraft kan de glömma och vinkelkap får svårt att bita på något så sladdrigt.

Men en sådan där hydraulisk avbitare som räddningstjänsten använder för att öppna krockade bilar biter dock igenom allt så huvudtipset är att inte förvara något dyrt där en tjuv kan komma åt det.

Och någonstans hamnar vi där det inte är kul att cykla längre för att man måste kånka med sig 7kg lås varje gång man ska till affärn.....

Markus F skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Fast 100 meter från en bemannad polisbuss var
> ju
> > inget som hindrade tjuven att sno min cykel...
>
>
>
> Dom var väl upptagna med att leta upp en lämplig
> cykelbana att blockera.

Det är precis vad de gör ;~) En kväll stod tre poliser i cykelbanan, jag plingade och plingade, och de blängde på mig sådär oförstående "vad är det som låter som en cykel på en cykelbana....". Inte lätt alltid.

Markus F skrev:
> bruse skrev:
> -----
>
> > Fast 100 meter från en bemannad polisbuss var
> ju
> > inget som hindrade tjuven att sno min cykel...
>
>
>
> Dom var väl upptagna med att leta upp en lämplig
> cykelbana att blockera.

Farligt att väcka den adrenalinstinna tråden - asgarv.

Själv blir jag så trött på alla råd att ha cykeln inne, det är självklart det bästa, men föga hjälp till den som frågar om lås.
Lika så är rådet att ha en rostig skräpcykel så fort man skall lämna den ifrån sig antagligen ett av de bästa råd man kan få men besvarar inte heller frågan hur man skyddar sin åtminstonde lite finare cykel att bli snodd.

Jag håller med Bruse att det handlar om att fördröja. Istället för att spy på simpla wirelås, använd ett eller två i kombination med ett bättre lås så skapar man fördröjning. Välj om möjligt att låsa cykeln där tjuven får så lite arbetsro som möjligt. Jag ser ofta hyfsat dyra cyklar låsta med samma lås på samma ställe dag efter dag och jag tror att det repetetiva mönstret är minst lika farligt för det ger tjuven tid att förbereda sig.

Själv skulle jag gräma ihjäl mig om någon pep min ändå relativt billiga Cube, men jag envisas med att använda den så ofta jag kan och i alla miljöer jag kan d.v.s. inga surrogat cyklar som betyder att buset vunnit.

När jag sen ändå blir av med cykeln sitter jag väl här och har bytt åsikt, knock on wood.

/putte

Hänglås + kedja klass två tycker jag är den bästa kombinationen av vikt och skydd. Varken låset eller kedjan går att klippa med bultsax, och skulle tjuven använda vinkelslip tar klass tre-grejor bara några sekunder längre tid att kapa.

Du kan köpa 2,5 m härdad klass 2-kätting för ca 500 spänn, och kapa till flera bitar i lämpliga längder, antingen bara för bakhjul plus ram (plus ev. löst framhjul) eller så en längre bit för att trä genom båda hjulen samtidigt. Sy ett skydd för kedjan eller använd en gammal slang.

Bygellås måste vara minst klass 3 om de ska funka, och såna lås är väldigt tunga.

Senast redigerad av en moderator:
Naugas skrev:
> Hänglås + kedja klass två tycker jag är den
> bästa kombinationen av vikt och skydd. Varken
> låset eller kedjan går att klippa med bultsax,
> och skulle tjuven använda vinkelslip tar klass
> tre-grejor bara några sekunder längre tid att
> kapa.
>
> Du kan köpa 2,5 m härdad klass 2-kätting för
> ca 500 spänn, och kapa till flera bitar i
> lämpliga längder, antingen bara för bakhjul
> plus ram (plus ev. löst framhjul) eller så en
> längre bit för att trä genom båda hjulen
> samtidigt. Sy ett skydd för kedjan eller använd
> en gammal slang.
>
> Bygellås måste vara minst klass 3 om de ska
> funka, och såna lås är väldigt tunga.

Inte klippa? hoppas du skojar

kolla dehär mc-låsen.

Kryptonites fetaste
http://www.almax-security-chains.co.uk/winmf/HighRes/kryptoniteforgetaboutit.wmv

Abus Granit
http://www.almax-security-chains.co.uk/winmf/HighRes/abusgranite.wmv

Nåt asfett engelskt lås 13mm i godstjocklek
http://www.almax-security-chains.co.uk/winmf/HighRes/datatoolpython.wmv

Jag bröt av ming cykelnyckel i låset för några månader sen.
Jag hade ett wirelås från abus av medium tjock modell.

Gick till låssmeden och frågade om jag kunde låna hans bultsax.
Ett klipp så var alla wirar förutom ett par helt av och skälet till att några få överlevde var endast att bultsaxen var ngt skev. Det skulle alltså ha taget mindre än 10 sekunder att sno den :D

Bultsaxen hade iofs säkert 80cm hävkraft men ändå!

Lämna aldrig cykeln ur sikte, om du går mer än en armlängd från den så lås den med kombinationslås

bruse skrev:
> Men hur många går omkring med en enmeters
> bultsax i bakfickan?

hmm kanske tjuvarna??

Fredrik Larsson skrev:
> Fixxar happy (hej jomper!) en bunt lås så styr
> jag upp ett hårt test av låsen med alla möjliga
> metoder för att öppna dem.

Inklusive bärbar vinkelslip?

Steel-o-FLexen är lite klurig faktiskt. Själva varern med hylsorna runt är svår. Det måste vara den enda vajern på marknaden där själva låset är den svagaste punkten.

rayy skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> -----
> > Fixxar happy (hej jomper!) en bunt lås så
> styr
> > jag upp ett hårt test av låsen med alla
> möjliga
> > metoder för att öppna dem.
>
>
> Inklusive bärbar vinkelslip?

Kan hyras, vanlig vinkelslip har jag tillgång till.

jag har ett sånt här http://www.kryptonitelock.com/OurStory/Testimonials.aspx till min moped.

vet inte om det är så bra som de säger själva men min pappa sade något i stil med att: "om någon tar cykeln när du låst den med de låset så ersätter de den"

men vet itne och det jag läste på sidan såg jag inget sånt, men läs gärna själva.

dock väger det megamycket som de flesta.

Vill tjuvarna ta en cykel så gör dem det. Punkt.
Dock som flera skriver här: Lås den i ram och hjul, öppen plats osv osv. Lite sunt förnuft.
Gör det lite jobbigare för dem så kanske de avstår.

En kul historia om ni orkar läsa som är lite dålig reklam för ABUS:
Vilket år det var kommer jag inte ihåg, men de var på en Mc/cykel mässa här i Göteborg och visade upp sina nya fina lås.
De skulle tåla saker som kolsyre sprutor, bultsaxar m.m som var populärt att öppna låsen med.
10000kr till den person som fick upp detta nya utvalda lås med diverse verktyg som fanns där.
En kille på 15år vill prova och tittar en stund på låset och verktygen och väljer en vanlig jävla hamare. "pang" ett slag på ett väl utvalt ställe och låset öppnades! Innan detta så hade ju folk kört med bultsaxar, kolsyra osv. Lite kul. Först ville dem inte betala killen pengarna, men var ju mycket folk där som vart förbannade så de fick betala. Inom någon timme eller så hade ABUS tagit sitt pick o pack och lämnat mässan.
Dags för ny konstruktion av låset kanske? =)
Killen som öppnade låset förklarade dock att han "jobbat" med att öppna lås på diverse olika sätt.

Med det sagt: Vill dem så klipper de cykeln. Går ju inte att stjäla Porsche eller Merzedes heller säger dom...right.

Man blir ju lätt uppgiven när man läser detta :(

Jag gjorde en väldigt dum grej när jag låste ihop både min och tjejens cykel i samma lås. Tyvärr så trodde jag att det inte skulle vara någon fara när det var inne på vår innergård som alltid är låst. Nu drog tjuvarna in nästan 22.000 på ett bräde så jag försår ju om man är beredd att lägga ner lite tid. Jag är iaf glad att jag har min MTB kvar för den står alltid inne. Tycker dock inte att rådet att ha cykeln inne är hållbart när det handlar om en brukscykel som man cyklar med till jobbet. Speciellt inte när man bor på tredje våningen.

Jag får se vad det blir för lås till min nästa cykel. Tror att det inte är omöjligt att det blir ett av kedjemodell för som som någon skrev i ett tidigare inlägg. Vem bär runt på en en-meters avbitare. Skulle varit kul att se hur lång tid det tar med en normal avbitare.

Tack för alla tips och idér!

krip skrev:
> Tycker dock inte att rådet att ha
> cykeln inne är hållbart när det handlar om en
> brukscykel som man cyklar med till jobbet.
> Speciellt inte när man bor på tredje våningen.

Jag bor på tredje våningen utan hiss och har alla i vardagsrummet.

Naugas skrev:
> Hänglås + kedja klass två tycker jag är den
> bästa kombinationen av vikt och skydd. Varken
> låset eller kedjan går att klippa med bultsax,
> och skulle tjuven använda vinkelslip tar klass
> tre-grejor bara några sekunder längre tid att
> kapa.
>
> Du kan köpa 2,5 m härdad klass 2-kätting för
> ca 500 spänn, och kapa till flera bitar i
> lämpliga längder, antingen bara för bakhjul
> plus ram (plus ev. löst framhjul) eller så en
> längre bit för att trä genom båda hjulen
> samtidigt. Sy ett skydd för kedjan eller använd
> en gammal slang.
>
> Bygellås måste vara minst klass 3 om de ska
> funka, och såna lås är väldigt tunga.

Nåt förslag på var man kan köpa sån kätting? Eftersom jag inte har tillgång till verktyg för att kapa till lagom längd, så vore ca 40-50 cm lagom längd att köpa. Vad är vikten per meter, ungefär?

Rock skrev:
> Steel-o-FLexen är lite klurig faktiskt. Själva
> varern med hylsorna runt är svår. Det måste
> vara den enda vajern på marknaden där själva
> låset är den svagaste punkten.

Men det hjälper ju inte om det är så här lätt (från användarkommentaren på bikradar-länken):

"Machine Mart cable cutters £30, 40 seconds, job done. End of.
Cables should be banned as security items, they serve little purpose."

Det går ju snabbare att ta sig igenom en bygel än 40sek så det får väl anses som bra. Ifs så har ju jag riktiga verkstadsgrejer när jag gör det så det är nog ganska stor skilnad mot om någon knarkare står och bryter ett lås ute på stan.

geologen skrev:
> Nåt förslag på var man kan köpa sån kätting?
> Eftersom jag inte har tillgång till verktyg för
> att kapa till lagom längd, så vore ca 40-50 cm
> lagom längd att köpa. Vad är vikten per meter,
> ungefär?

Riktigt var vet jag inte var man skulle köpa den, abus har ju kedjor med strumpa och så men jag vet inte hur säkra dom är..

Men jag har ett tips, köp den lika lång som ditt midjemått (eller kanske runt höfterna snarare) (men tänk på hurvida ditt hänglås lägger på eller drar av från längden).
Så har du nånstanns att ha dit lås när du cyklar också, grymt bekvämt och smidigt.

Men då är fodral att rekommendera, annars blir det kaaaaaaallt!
Men foral blir å andra sidan blöta men då får man väl ha dom på annat sätt då. :)

Mitt är alldeles lagom långt, dvs utan att sitta tight, men nog tight för att jag MÅSTE låsa upp för att få av mig det ;)

lleberg skrev:
> Riktigt var vet jag inte var man skulle köpa den,
> abus har ju kedjor med strumpa och så men jag vet
> inte hur säkra dom är..

Ok. Får kika runt lite. Båtbutiker verkar ha kättingar på meter.

> Men jag har ett tips, köp den lika lång som ditt
> midjemått (eller kanske runt höfterna snarare)
> (men tänk på hurvida ditt hänglås lägger på
> eller drar av från längden).
> Så har du nånstanns att ha dit lås när du
> cyklar också, grymt bekvämt och smidigt.

Hehe, smart lösning, men jag har alltid ryggsäck när jag cyklar på sånt sätt att jag kan behöva låsa cykeln (pendling, ärenden i stan), så jag har låset där. Därför behöver jag bara ungefär lika lång som det nuvarande låsets båge - ca 40 cm.

Men inte heller du behöver så lång kätting egentligen. Du kan ju göra en rem med karbinhakar i ändarna och fylla ut omkretsen som saknas med hjälp av den. Då kan du dessutom slippa ha kättingen framme på magen där den säkert skaver och tar emot mest.

Det är dags att någon uppfinner ett lås som vid bryt har en ampull med giftgas som går sönder och tar död på cykel-tjuvs-helvetet.

cactuz skrev:
> Det är dags att någon uppfinner ett lås som vid
> bryt har en ampull med giftgas som går sönder
> och tar död på cykel-tjuvs-helvetet.

Och om du själv tappar/bryter nyckeln eller om låset gått sönder? ;)

geologen skrev:
> Naugas skrev:
> -----
> > Hänglås + kedja klass två tycker jag är den
> > bästa kombinationen av vikt och skydd. Varken
> > låset eller kedjan går att klippa med
> bultsax,
> > och skulle tjuven använda vinkelslip tar klass
> > tre-grejor bara några sekunder längre tid att
> > kapa.
> >
> > Du kan köpa 2,5 m härdad klass 2-kätting
> för
> > ca 500 spänn, och kapa till flera bitar i
> > lämpliga längder, antingen bara för bakhjul
> > plus ram (plus ev. löst framhjul) eller så en
> > längre bit för att trä genom båda hjulen
> > samtidigt. Sy ett skydd för kedjan eller
> använd
> > en gammal slang.
> >
> > Bygellås måste vara minst klass 3 om de ska
> > funka, och såna lås är väldigt tunga.
>
> Nåt förslag på var man kan köpa sån kätting?
> Eftersom jag inte har tillgång till verktyg för
> att kapa till lagom längd, så vore ca 40-50 cm
> lagom längd att köpa. Vad är vikten per meter,
> ungefär?
Båtbutikerna har har härdade kättingar och lås i både klass 2 och 3.

bruse skrev:
> Men hur många går omkring med en enmeters
> bultsax i bakfickan?

vi såg en (ursäkta) utlänning/innvandrare gå runt med en klockan typ 6 på morgonen när vi skulle ut på en happyride=)

*host* inga fördomar kom upp;)

Muts skrev:
> vi såg en (ursäkta) utlänning/innvandrare gå
> runt med en klockan typ 6 på morgonen när vi
> skulle ut på en happyride=)
>
> *host* inga fördomar kom upp;)

Vem jag än mötte med en bultsax i högsta hugg klockan sex på morgonen skulle jag reagera, dvs ringa polisen - alldeles oavsett nationalitet, hårfärg, etc.

/Marcus

Stackars happyfolket om ni inte insett det, men det är få cykeltjyvar som går på med bultsaxar och vinkelslipar(!) på cykellås. Majoriteten av låsen är förbannat enkla att dyrka upp, med improviserade verktyg. Kolla valfri flashvideovärd (youtube, metacafe etc) så hittar ni i princip instruktionsfilmer på hur man knäcker ett abus bygellås. Inte för att de seriösa fladdertjyvarna kenny, jonny och benny kollar sånt, de har det i blodet. Men det är inte så svårt, dessutom är det tyst, snabbt och märks inte lika mkt som en meterlång bultsax.

Så innan ni drar på er sträckningar genom att kånka runt på marina industrikättingar, investera i ett dyrare lås, det är alltid den svagaste punkten.

Abus Granit X-Plus 54 satt på min cykel som var fastlåst i en feet stolpe. Man kunde se märke efter en ev vinkelslip. Låset tog de även med sig!

Nu kör jag en RIKTIGT sunkig cykel istället med ett biltema lås för 29kr. Fincyklarna står inomhus och behöver därmed inga lås.

Man blir lite paff när man kommer fram till vart man ställde sin ride och den inte finns där. Då funderar man om man verkligen tog med sig cykeln till jobbet den dagen och inser att det gjorde man ju, spd skorna e ju på. Gött o lunka hem i...:-)

örgelgörgel skrev:
> Naugas skrev:
> -----
> > Hänglås + kedja klass två tycker jag är den
> > bästa kombinationen av vikt och skydd. Varken
> > låset eller kedjan går att klippa med
> bultsax,
> > och skulle tjuven använda vinkelslip tar klass
> > tre-grejor bara några sekunder längre tid att
> > kapa.
> >
> > Du kan köpa 2,5 m härdad klass 2-kätting
> för
> > ca 500 spänn, och kapa till flera bitar i
> > lämpliga längder, antingen bara för bakhjul
> > plus ram (plus ev. löst framhjul) eller så en
> > längre bit för att trä genom båda hjulen
> > samtidigt. Sy ett skydd för kedjan eller
> använd
> > en gammal slang.
> >
> > Bygellås måste vara minst klass 3 om de ska
> > funka, och såna lås är väldigt tunga.
>
> Inte klippa? hoppas du skojar
>
> kolla dehär mc-låsen.
>
> Kryptonites fetaste
> http://www.almax-security-chains.co.uk/winmf/HighR
> es/kryptoniteforgetaboutit.wmv
>
> Abus Granit
> es/abusgranite.wmv
>
> Nåt asfett engelskt lås 13mm i godstjocklek
> es/datatoolpython.wmv

Har du prövat klippa en härdad 8 mm kedja? Det går inte. Bultsaxens eggar går sönder. Ett klass två lås går kanske att klippa genom själva låset med en sjujävla stor bultsax, men bygeln klarar den ändå inte.

Jag tycker det är onödigt att släpa med sig saker som väger flera kilo mer än annat, men som bara tar några sekunder längre tid att fimpa för någon med en vinkelslip.

Tillbaka
Topp