jawbreaker oakley trail prizm - köpa?

• Trådstartare Trådstartare CHs
  • Start datum Start datum

CHs

Medlem
Funderar på ett par jawbreaker oakley trail prizm. Vad tycker ni som äger om dessa? Finns många bra reviews

Om man ska ha trail prizm, vet ni om det finns olika linser då eller är det en som gäller? Tänker i färger och styrkor?

Jag har provat dem och gillar dem inte.
Jag tycker de blir för mörka i en svensk skog alla dagar då inte solen står högst upp och himlen är klarblå.
Jag kör med Shimano Fotokromatiska.

Prizm trail är det bästa som hänt mtb glasögon sen.. Ja, väldigt länge. Funkar utmärkt när det är någorlunda ljust, ned till lätt skymning. Förstärker färger och gör att man lätt ser var man har grepp och inte. En av de grejer som gjort mest för min cykling faktiskt, hur konstigt det än låter. Själva skalmen har jag dock ingen uppfattning om, jag kör med radar ev.

AX3L sa:
Prizm trail är det bästa som hänt mtb glasögon sen.. Ja, väldigt länge. Funkar utmärkt när det är någorlunda ljust, ned till lätt skymning. Förstärker färger och gör att man lätt ser var man har grepp och inte. En av de grejer som gjort mest för min cykling faktiskt, hur konstigt det än låter. Själva skalmen har jag dock ingen uppfattning om, jag kör med radar ev.
Otroligt märkliga att ha på sig tycker jag. Nej tacka vet jag neutrala glas.

För att vara motpol ;-)

Prizm trail finns bara i två linser, en med "torch" och en utan, den med har lite spegling i glaset och gulorange färg. Den andra inte.

Men som sagts ovan, prizm trail är fantastiskt bra.
Ska man cykla i skogen skulle jag inte köpa Jawbreaker eftersom de har har djupa skalmar som döljer saker. Skulle hellre välja Radar som har ett öppnare synfält.

Jag har ett par brillor med Prizm trail, men de ligger mest i byrån. Visst, de gör vad de ska, men det är inte revolutionerande i min värld. Det är däremot lite spexigt att köra grusväg med dem.

Kör Prizm Trail Jawbreaker i skogen. Stör mig ofta på att glasögon är för mörka, men tycker inte det är ett problem med dessa. Inte heller synfältet är ett problem tycker jag. Nackdelen är att man ser lite ut som en trädgårdsmästare då glasen är genomskinliga från båda håll, gillar spegelglas bättre, snyggare helt enkelt. När jag köpte fanns det nog bara en version av linsen.

Tycker den kontrasthöjande effekten är himla trevlig, allt blir lite trevligare att titta på. Och även tydligare.

Min plan är att köra i skogen så det var en bra input.

Så det finns två linser och välja på för trail prizm? jag beställd nedan nu, verkar vara lite rosa lins men de borde alltså även finns samma fast med orange lins?

https://www.edel-optics.se/JAWBREAKER-(OO9290-929025)-pa-Oakley.html

För att utveckla lite närmare varför jag inte gillar dem: En inte försumbar del av grejen för mig med att vara ute är naturupplevelsen. Den förstörs lite v att allt ser ut som en påtänd tecknad serie. Lite som att se på TV med showroom-inställningen där allt ser helt galet ut.

Jag gillar dem skarpt. Tycker de funkar bra när det är starka kontraster mellan ljust och mörkt. Kör med Radar EV-bågarna.

Har precis köpt den linsen med Radar EV bågarna och har bara hunnit testat de en gång i skogen och det var igår förmiddags i lite mulet väder. Jag gillar de skarpt, allt blev så sjukt mycket klarare och tydligare i skogen jämfört med mina tidigare brillor (nån bliz variant)

Tycker inte alls att de känns mörka. För mig var det lite av en wow-upplevelse.

Jag har dom både på Radar EV och på Jawbreaker, både landsväg och skog med dom och gillar dom i de flesta ljusförhållanden förutom skymning och stark sol på landsväg, för mtb är det dom glasen jag kör i princip 99%. Sambon kör fotokromatiska Oakley och nöjd med dom med reservation för snabba förändringar i ljus, lite för tröga om man går skarp från solljus till tät skog, men ändå så kör hon dom jämt så dålighetsfaktorn är nog inte så hög.

Rattnalle sa:
För att utveckla lite närmare varför jag inte gillar dem: En inte försumbar del av grejen för mig med att vara ute är naturupplevelsen. Den förstörs lite v att allt ser ut som en påtänd tecknad serie. Lite som att se på TV med showroom-inställningen där allt ser helt galet ut.

För mig är det precis tvärtom. Allt ser bra och trevligt ut genom dem och man vill aldrig ta av dem, för då blir allt grått och trist.

-------

Vad jag vet finns bara en linstyp, men den är lite olika beroende på vilka bågar man väljer. Vissa har tjockare lins och blir därmed mörkare. Själv har jag Crossrange XL som har tunna och därmed ljusa linser. Funkar utmärkt ner till skymning, men är samtidigt tillräckligt dämpande för fullt solsken (åtminstone med skärm på hjälmen). Sen kan den blå spegelbehandlingen också vara helt olika på olika modeller, vilket påverkar både färgbalansen och hur mycket ljus de släpper igenom. Verkar vara lite slumpmässigt vad man får, tyvärr. Oavsett ser man ögonen rakt igenom så man ser ut som en idiot, men det är det värt.

Edit: Fast i länkarna ovan är det tydlig skillnad på "Prizm trail torch" och den vanliga. Kanske nån ny typ då.

Senast ändrad:
Det finns två varianter på prizm trail, den vanliga och prizm trail torch som är lite nyare. Jag har båda och gillar dom skarpt. Originalet ”förskönar” omvärlden lite mer än torch som har ett gulare och ngt neutralare ljus.

Som bågar har jag radar ev och radar ev advancer och där gillar jag den senare bäste pga utseende. Funktionsmässigt är båda bra.

Riktigt bra film, spontant verkar ju vanlig prizm lämpa sig bättre för skogskörning och molnigt men lite sämre vid starkt ljus, vilket gör att den nog passar mig bäst i och med att man bor i Göteborg som kan vara "lite molnigt ibland"

Kör jawbreaker med prizm trail (vanliga) även testat med prizm road i skog.

Prizm trail funkar typ när som, molnigt, halv soligt, eller soligt.

Prizm road funkar som bäst när det är soligt, och kan dock bli lite för mörk i tätare skog.

Har ganska litet ansikte så jawbreaker passar bra och skymmer inte sikten. Jawbreaker har dessutom ställningsbara öron delar, vilket är ett stort plus för mig..

Kört med racing jacket, flight jacket men jawbreaker är dock helt klart favoriten.

Testat brillorna ett tag, sitter lite tight mot huvudet, har justerat så storleken är max (har large/medium på hjälmar). Kan man byta ut delen som trycker mot huvudet i större storlekar eller ganska i mjuk gummi istället så det blir lite flex?

Bästa som finns! Helnöjd! Livet blir roligare med linsen på, när men tar av den en trist målning dag blir men nästan ledsen över verkligheten. Tycker även man ser bättre med dem då det börjar skymma.

Med jawbreaker är det ju även superlätt att byta lins om man skulle vara sugen på tex en prizm daily. Eller köpa nå eftermarknads med typ spegelglas.

Senast ändrad:
Har tre olika linser till mina Jawbreaker, kör 99% med prizm roadlinsen.

Är det mörkare kör jag med Ekoi Perso Evo 9 med photokromatisk lins (Ekois fotokromatiska linser är mycket bättre än Oakleys).

Är det supersoligt föredrar jag POC Half-Blade eller Ekoi Cat 3-lins.

Mina EVZero och RadarPath använder jag bara vid sällsynta tillfällen, tycker Jawbreaker känns bättre på hojen. EVZero funkar bra civilt...

Tillbaka
Topp