JEFFSY 27 AL eller SPECTRAL AL 5.0 (2018)

MountainBiker

Ny medlem
Innan tänkte jag köpa en kona, men nu har jag kollat en del på Jeffsy och Spectral (i rubriken) och funderar om jag ska köpa någon av dom.
Men vilken är egentligen bäst och mest värd att köpa?

När jag köper någon av de kommer jag köra mycket i Änggården i Göteborg på de svåra och steniga banorna ( det är mycket downhill men också mycket uppför och det kommer bli några hopp också).

Här är länkarna till båda:
https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-al-5-0.html

https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1922/sCategory/509

Jag kanske borde nämna också att jag är 195cm lång.

Tack!

Senast ändrad:
Kul, för jag undrar precis samma sak. Även jag bor i Göteborg.

Vad jag förstår är hjulen detsamma, geometrin liknande, likaså priset för närvarande. Det blir då en fråga om tycke och smak: Rockshox mot Fox.

YT har även fått kritik för att man inte kan ha en fullstor vattenflaska. YT lämnar 5 år garanti på ramen, medan Canyon erbjuder 6 år.

Jag planerar att slå till innan månadsskiftet. Kanske redan nästa vecka.

Just nu lutar det åt Canyon.

Tror de är väldigt snarlika i känsla när de är hemma. Ni blir nog nöjda med båda. Jag cyklar på en yt capra 2018. Är galet nöjd med den och Länkaget är riktigt bra och följsamt. Yt levererade smabbt också sen bra service. Gå på utseende. Den ni tycker är snyggast

Hej, vilket sammanträffande att vi hittade samma cyklar. Vad är det som gör att du känner för en Canyon nu?
Dom båda är ju bra men alla jag känner tycker olika så det är ett svårt val. Jag själv tycker att Jeffsy är coolare men jag tror att Spectral har lite bättre stötdämpare. Men jag vet inte vilken som är optimal för Änggårdsbergen och mycket hopp.

Det hade varit roligt om någon som har köpt någon av cyklarna kunde göra en recension.

Tack!

Canyon känns trevligare, kanske för att den är nyare. Känns som ett stabilt paket. Det knappast är ett rationellt val.

En fördel med YT är ju 1x11 direkt ur lådan, men där Canyon insisterar på 2x11 på Spectral AL 5. Men Canyon har en dokumenterad närvaro i Sverige. Det är ett stort plus.

Ja, du hör ju, det är svårt.

De gånger jag varit i kontakt med Canyon Sverige har det funkat utmärkt.
Ett exempel fr förra våren: Ett kedjehopp knölade till en skyddsplåt på min ultimate CF slx. Mailade på kvällen om den fanns att beställa, fick svar kl 10 morgonen efter att den var på väg, i brevlådan två dagar senare.

Alla åsikter är välkomna, men onyanserade utan bakgrundshistoria tas med en nypa salt. Eller två.

Det är ju bara att kolla här på forumet hur mycket Canyoncyklar som går sönder och vilken hjälp folk har fått. Nu tror jag att Canyon nya cyklar är betydligt bättre och mindre benägna att gå sönder, men jag inte är inte övertygad om supporten.

Jag har en YT DH och jag har fått hjälp med en ny framtriangel och en ny framgaffel genom YT utan några problem.

Precis, finns mååånga exempel på knäckta canyon-ramar.

Visst får dom hjälp men problemet är att det har blivit väldigt långa väntetider vilket gjort att folk varit utan cykel i flera månader.

Hur snabbt dom svarar på ett mail är helt ovidkommande om du får vänta på en ersättningsdel en hel sommar.

Edit:
Tror för övrigt att det var Spectral som förekom mest av alla.
Eller "sprecktal" som den kom att kallas i folkmun här på happy.

Så man får ju verkligen hoppas att dom gjort sin läxa med den nya hojen.

Senast ändrad:
Gå på Jeffsyn av de två är mitt råd.

Att canyon har representation här i sverige... ja men funkar gör det ju inte iaf.
När skrev de något eller svarade på frågor i Canyons officiella tråd tex?

Efter alla skräckhistorier här på Happy samt ett par kompisar och min bror skulle jag aldrig rekomendera Canyon.

Bror hade en reklamation på sin Spectral direkt från leverans. Canyon var oerhört sega att svara och svarade efter fyra påstöttningar med en veckas mellanrum. Efter nästan ett halvårs påtryckningar utan att något hände så skickade han till slut in cykeln för återköp (han var dessutom tvungen att kontakta Tyskland för att svenska representanten inte svarade på ett vettigt sett). Fick sina pengar tillbaka efter ytterligare en månad drygt.

Han köpte en Jeffsy efteråt som han är mycket nöjd med.

Ev bemötande kan ju bero på hur man själv uppträder också...
Sedan är det ju så att det är de missnöjda som hörs, medan den nöjda majoriteten glatt cyklar vidare.

Canyon hade en del problem för ca 2 år sedan när de pga växtvärk byggde ny fabrik och flyttade hela verksamheten dit, många av de "skräckhistorier" som florerar härrör fr den tiden. Senaste året har jag inte sett nån som varit missnöjd, men historierna lever vidare såklart.

Självklart beror det även på hur man själv agerar. Men tro mig hans agerande var väldigt schysst.

Och ja, får man en cykel av Canyon som inte gjordes på nattskiftet så är de fina cyklar, det har ingen sagt annat. Men de har haft en osedvanligt stor reklamationsdel som de dessutom ej skött bra.

Jag är en sån j-vla mes varför sannolikheten att jag knäcker en ram är noll. Kanske behöver jag support nät jag vurpat söder ramen förvisso.

Oavsett kan man kanske konstatera (enligt folk i denna tråd) att även yt har bra service. Så kanske ändå inte en motivering för stt väga till canyons fördel? 1-1?

Ett annat skräckexempel är On-One...
ALDRIG NÅGONSIN MER ON-ONE!!!!!

Ful lackskada i baktriangel när jag packade upp cykeln, bakhjul som var så dåligt byggt att 3 ekrar lossnade efter två happyrides.

On-One återkom aldrig under de 1,5 året jag ägde cykeln. Jag skickade drösvis med mail och dom svarade ungefär på var 10:e men fick aldrig vare sig besked eller hjälp.

Just nu tippar det åt Jeffsy för min del men jag undrar lite om en sak. Kan man byta till plus size däck när man har köpt den eller är det för lite utrymme? Och tack för alla svar föresten. :D

Senast ändrad:
I Jeffsy-tråden nämns ju långa ledtider på garantiärenden. Inga konstigheter då, precis som skrivits här, så hörs missnöje oftare än nöjdhet.

Spectral tar ju 2.6" vilket inte riktigt är plus men ganska så tillräckligt och gött vid vanlig stökig stigåka.
Jeffsyn vet jag inte vad den har för clearance för däck. Ingen av dom är "riktiga" plus vilket är 3.0" däck eller möjligen 2.8" om man är generös.
2.6-2.8" brukar väl kallas plus light typ...

Klavikel sa:
Ett annat skräckexempel är On-One...
ALDRIG NÅGONSIN MER ON-ONE!!!!!

Ful lackskada i baktriangel när jag packade upp cykeln, bakhjul som var så dåligt byggt att 3 ekrar lossnade efter två happyrides.

On-One återkom aldrig under de 1,5 året jag ägde cykeln. Jag skickade drösvis med mail och dom svarade ungefär på var 10:e men fick aldrig vare sig besked eller hjälp.

On-One är tyvärr usla på riktigt när det gäller support. Tyvärr tror jag att det och bristen på utveckling betyder att de är på väg att somna in för gott. Trist då de har haft en hel del kul prylar genom åren.

#OT

Köp en som det inte står Canyon på!

En bekant till mig som väger 65-68kg ish spräckte en Canyon XC-hoj, detta vid högst enkel XC plattcykling.
Han fick vänta över 8 veckor innan han fick en ersättningsram.

Så argumentet om "mesighet" och att sannolikheten därför skulle vara noll för ramknäck håller tyvärr inte :(

Har kört Canyon sedan 2016 och har inte varit missnöjd en enda sekund. Det är bara folk som köper dyra spesh och liknande som gnäller på Canyon, yt etc.... ??

Enduro Fredrik sa:
Har kört Canyon sedan 2016 och har inte varit missnöjd en enda sekund. Det är bara folk som köper dyra spesh och liknande som gnäller på Canyon, yt etc.... ??

Antar att mitt inlägg klassas som "gnäll".

Vill passa på att framhålla att jag kör på en Titus (köpte ram billigt på Planet X), en Orange Five, en YT Tues och en Rose CX....
Såååå. "Det är bara folk som köper dyra spesh och liknande som gnäller" stämmer inte riktigt :-P
Ingen av mina hojar platsar in i kategorin "dyra".

Vernersson sa:
Enduro Fredrik sa:

Vill passa på att framhålla att jag kör på en Titus (köpte ram billigt på Planet X), en Orange Five, en YT Tues och en Rose CX....
Såååå. "Det är bara folk som köper dyra spesh och liknande som gnäller" stämmer inte riktigt :-P
Har du haft nån Canyon då?
Med tanke på hur mycket galla du spytt över canyon genom åren så bör du ju ha varit personligt drabbad, eller?
Speciellt med tanke på din signatur i inläggen så får man ju hoppas att du har nån egen erfarenhet...

ooms sa:
Vernersson sa:
Enduro Fredrik sa:

Med tanke på hur mycket galla du spytt över canyon genom åren så bör du ju ha varit personligt drabbad, eller?
Speciellt med tanke på din signatur i inläggen så får man ju hoppas att du har nån egen erfarenhet...

Måste man verkligen köpa en lancia, för att förstå att den är dålig?

marr sa:
ooms sa:
Vernersson sa:
Enduro Fredrik sa:

Ja, att man vet om att andra haft vissa upplevelser bevisar inte något. Endast egen empirisk forskning duger!!

Btw, nog för att Orange är simpla hojar, riktade med slägga och byggda av tandlös brittisk underklass så kan man nog inte kalla dem billiga. De är rätt dyra för vad de är.

Fick en spricka i min spectral. Fick snabb hjälp och ny ram. Det är möjligt att de har hållit sämre än andra hojjar men de har nog sålt många också så det är svårt att veta.

MountainBiker sa:
Just nu tippar det åt Jeffsy för min del men jag undrar lite om en sak. Kan man byta till plus size däck när man har köpt den eller är det för lite utrymme? Och tack för alla svar föresten. :D

Med en brasklapp på att jag har en 29:a från -16 så kan jag intyga att 2.6" får plats, men däröver tar det stopp. Möjligen går det i lite mer fram om de bytt till en boost-gaffel på senare år.

Luthman Photography sa:
marr sa:
ooms sa:
Vernersson sa:
Enduro Fredrik sa:

Ja, att man vet om att andra haft vissa upplevelser bevisar inte något. Endast egen empirisk forskning duger!!

Btw, nog för att Orange är simpla hojar, riktade med slägga och byggda av tandlös brittisk underklass så kan man nog inte kalla dem billiga. De är rätt dyra för vad de är.

Men herregud folk... Tagga ner lite. Jag sa det med glimten i ögat. Ta det lugnt nu för tusan! ?

Stort fokus på varför man inte ska köpa den ena eller andra.

Varför ska man köpa YT över Canyon? Pike över Fox Rhythm 34?

Man ska handla av YT för att dom är ett bättre företag att göra affärer med.

Man ska ha en Pike över en Fox för att Foxen är en Fox. Om man behöver reklamera en Fox ska det gå genom en firma som heter Bike Toys i Danmark. Om dom behöver göra något med gaffel kan man lila gärna köpa en ny gaffel innan dom är klara.

jofahjalm sa:

Man ska ha en Pike över en Fox för att Foxen är en Fox. Om man behöver reklamera en Fox ska det gå genom en firma som heter Bike Toys i Danmark. Om dom behöver göra något med gaffel kan man lila gärna köpa en ny gaffel innan dom är klara.

Den måste inte alls skickas till Danmark för service. Skitsnack.

Jensen sa:
jofahjalm sa:

Läs om, läs rätt.

marr sa:
Jensen sa:
jofahjalm sa:

Läs om, läs rätt.

Haha ja du ser. Får skylla på morgontrött. Sorry!

Angående spectral, var det inte bara första årgångarna som hade problem med spruckna kedjestag (eller vad det var)? Tycker man inte läst lika mycket om det på senare tid

Senast ändrad:
Jensen sa:
Angående spectral, var det inte bara första årgångarna som hade problem med spruckna kedjestag (eller vad det var)? Tycker man inte läst lika mycket om det på senare tid
Precis! Det är mest en liten klick som aldrig ägt en Canyon som ska dra upp 3-4 år gamla händelser i varenda tråd de kommer åt i nåt slags obegripligt hat mot märket. De flesta Canyon-ägare är nöjda, och de som ev drabbades för 3-4 år sedan har släppt det för länge sedan och gått vidare.

Senast ändrad:
ooms sa:

Nej personligen har jag aldrig haft en Canyon.
Men jag har sett problemen även bland mina bekanta - så jag baserar knappast mina åsikter på rykten.
Om du nu har följt vad jag har skrivit så borde du isf ha noterat att jag även har "spytt galla" över bla Planet X / OnOne som även de har en "icke tillmötesgående attityd" till sina kunder, vilket är det jag har haft synpunkter på vad gäller Canyon.
Även Cykelkraft har jag klagat på.

Men visst, jag vet att Canyon är en av Happy's heliga kor som man inte får tala illa om så det spelar liksom ingen roll vad jag skriver nu eller i framtiden då skadan redan är skedd ;-)

Tillbaka
Topp