JEFFSY AL TWO 27 köpa eller ej?

Förutsatt att skicket är ok, storleken rätt och att du vill ha en 27.5" låter det som ett väldigt bra pris tycker jag.

Storleken är en L ligger mellan m och L kör en m idag men tror en L kommer funka.
Ja de är ju det priset, de är så billigt så jag blir sugen på den. Kör 27,5 kanske hade valt 29 idag men samtidigt om jag kan köpa cykeln så billigt..
Kör mest stökigt upp och ner inte mycket utför frågan är om den är för mycket cykel för vad jag kör... Men de är ju en trail så tänker den borde funka. Någon som cyklar på liknande kör ni vanlig stig eller är de mer en utförs cykel?

Jepp är 175 så de låter ju bra! Något annat som känns omodernt på den? Någon man bör tänka på att uppgradera? Tack för era svar!

Byt till singelklinga som du säger annars är det ju rakt igenom bra komponenter, ser inget behov av uppgraderingar, bra pris slå till!

För 7K är det jättebra cykel.
Boost bak och DT hjul är bra, dock billigaste DT hjulen.
GX body och 10-42T kassett är bra.
Pike är stabilit, dock non-boost och SoloAir men för pengarna är det riktigt bra.

7000 är ett kap. Det är bara att köpa om den är i bra skick. Den har ungefär samma spec som min Spectral från 2017. Bra cykel som klarar det mesta jag utsätter den för. Jag cyklar mest stigar i Stockholm/Södermanland men tar den till fjällen och park några gånger per år.

Ja jag kände att det var ett kap! Tack för få det bekräftat! Kommer slå till om skicket är bra, ska kollar på den i veckan! Kan nog bli roligt att alternera mellan den och min seniter!

Hmm kollade på cykeln idag.. kändes inte i super skick. Växlingen var lite of Men går nog fixa. Kedjan aldrig bytt aldrig servad gaffel eller bak dämpare. Han har inte använt den så mycket senaste tiden dock.. Vad tror ni kan de blir dyrt att rusta upp? Är de bara att göra service på dämpare eller kan de bli högre kostnader? Annars kändes den bra inget spel i hjul eller lager

Svårt att säga. Jag servar allt själv, har ingen aning om vad det skulle kosta att köpa tjänsten. För mig personligen skulle inte skicket på kedja/drev etc vara någon issue. Det viktigaste är att ramen inte är bucklig/sprucken.

Jag har tummen mitt i handen så jag lämnade in cykeln Jag servade gaffel och dämpare, bytte bromsbelägg bak, bytte kassett (xg 1150) och kedja. Betalade 4800 totalt om jag minns rätt.

Senast ändrad:
Om man ska försöka ge sig på det själv vad är det man bör göra? Byta till singel klinga, Ny kassett kedja ny vajrar höljen. Serva bak dämpare. Göra lower leg service på gaffel. Något mer som man bör göra?

Låt säga om jag skulle lämna in betala 5000 för det är de fortfarande ett bra pris för cykeln?

Tack för era svar!

Om du inte klarar av basic rengöring/underhåll/justering själv så blir det 5000 kr/år.
Lär dig basic service själv, inkl. service gaffel/dämpare. Allt finns på YouTube. RockShox har riktigt bra gör-det-själv-manualer att ladda ner.
Det är inte alls säkert att kassetten behöver bytas, annars 1000 kr.
Kedja 200 kr
NW framklinga 500 kr
Ny wire till bakvxl 200 kr
Bromsklossar?
Servicekit till gaffeln 250 kr (skumringar, skrapringar, o-ringar etc.)
Lite avfettning och olja/smörjmedel och verktyg (kedjebrytare, kassettverktyg, insexnycklar, wirekapare, etc)

Ja jag har verktyg och servar cyklen jag har själv, dock inte gjort service av gaffel än.

Anledningen att jag funderar på om man skulle lämna in den är för om de är saker som bör fixas som jag inte ser. Men jag är kanske fånig man känner väl om saker inte lirar.

De här grejerna borde funka va?

https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-suspension-fork-oil-pike-0-w30-120ml-135337

https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-butter-grease-930143

https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-brake-pad-trail-guide-sintered-steel-419041

https://www.bike-discount.de/en/buy...race-face-cinch-direct-mount-chainring-881237

https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-basic-service-kit-pike-solo-air-417003

Är det något man bör vara vaksam på när de kommer till dämparna? Om de inte är servade någon gång. Såg inga synliga repor på benen.

Jag köpte samma cykel typ fast 29" för ett år sedan för 15k och tyckte det va billigt. Gillar du den och det bara är lite struliga växlar samt service på dämpare som ska göras så köp, du kan lämna in allt det och ändå komma "billigt undan"

Senast ändrad:
Svårt att säga.

Dina länkar till bike-discount leder inte till några specifika produkter.

Service-kit:et kan jag inte se är spec:at exakt vilken gaffel det passar till. Jag vet inte hur mycket som skiljer men jag skulle vilja att de spec:ar ordentligt, alt. fråga butiken.

Servicekittet är till bakdämparen

Länkarna i ditt tidigare inlägg verkar stämma. Förutom singelklingan, den passar väl ej på 2x vevar. Ser ingen spec på bcd på vevarna på hemsidan. verkar vara 104bcd enligt google

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Fundera mindre köp mer. Det är ju ett kanonpris. Blir du missnöjd kan du med största sannolikhet sälja den och tjäna några tusenlappar.

Om inte annat så ge mig numret till säljarn så köper jag. ?

Tillbaka
Topp