Jobbet t/r - bästa cykeln?

Hej!

Planerar inköp av ny cyckel, främst för att ta mig t/r till jobbet (ca 2km okuperad stadsmiljö), samt kortare helgturer till och från parker, city etc.
Budget är ca 7000kr, jag söker något pålitligt och bekvämt.

Jag har bland annat kikat på Monark Karin, men efter lite läsning här på forumet så förstår jag att det kanske inte är rätt väg att gå, utan att det nu för tiden kanske finns bättre alternativ för samma peng? Det ger iaf en indikation kring vilken typ av cykel jag kikar på.

Så, vad rekommenderar ni som faktiskt kan något om cyklar till en person som inte ägt en cykel på 15 år? Vad ska man tänka på och titta efter? Vilka varningsklockor ska man notera (vikt, typ av växlar, olika sorters bromsar)?

Tack för hjälpen!
Oliver

Monark Karin är Sveriges mest stulna cykel.
För din cykling, så skulle jag köpa något billigt begagnat (ej stulet). Troligtvis med navväxlar (3/4/5/7).

Vilken längd kommer dina turer har, är det några få kilometer vi snackar?
Om det är så så hade jag kikat på något enkelt begagnat som rullar.
Vikten på en cykel är kanske inte viktig om du ska ta dig från A till B på 2km, men som ovan skrev med navväxlar, hade själv ett tag Shimano Nexus (?) som jag uppskattade och som var enkla att ha med att göra.

Vilken längd kommer dina turer har, är det några få kilometer vi snackar?
Om det är så så hade jag kikat på något enkelt begagnat som rullar.
Vikten på en cykel är kanske inte viktig om du ska ta dig från A till B på 2km, men som ovan skrev med navväxlar, hade själv ett tag Shimano Nexus (?) som jag uppskattade och som var enkla att ha med att göra.

Ja precis, det är kortare turer - mellan 2-5km enkel väg skulle jag uppskatta.
Bra tips kring växlarna. Tack!

Skulle ju tänka mig en sån här tex:
alternativt en sån här:

Annars hade jag nog bara kollat efter random cykel i närheten, tycker dom två ovan funkar bra, finns ju så man kan slänga på pakethållare iaf på whiten bör finns det på treken också tänker jag.

Tror whiten freddes länkade blir superbra för dina behov. Bra pris, så du får en slant över för skärmar, bra lampor, hjälm, ett par sjyssta plagg, eventuell pakethållare plus väska till den för bära grejjer, och bra lås.

White-cykeln som tipsas om ovan kommer göra cykelpendlarlivet både enkelt och roligt, samt att du har lite över till en bra sadel (är väl det enda att klaga på hos White), skärmar, någon korg och lampor ?

White-cykeln som tipsas om ovan kommer göra cykelpendlarlivet både enkelt och roligt, samt att du har lite över till en bra sadel (är väl det enda att klaga på hos White), skärmar, någon korg och lampor ?
Jag satt precis och läste tråden för white-cykeln - börjar bli övertygad! Och det är alltså möjligt att montera en cykelkorg fram? Gillar att släga jobbväska, matkasse etc i en korg

Behöver man titta efter speciell sorts fästen när man letar efter en korg att montera (om det går?) eller är det någon form av universalmontering för alla cyklar?

Är novis kring det här.. men taggad!

Tillbaka
Topp