Jobbresa till Falun 6-9 maj - Källviken?

johan12345

Aktiv medlem
Ska på jobbresa till Falun nästa vecka mellan 6-9 maj. Tänkte ta med hojen (mtb) och köra lite i Källviken som jag hört mycket gott om.

I Falun har jag endast kört lite i Lugnet för många år sen så tänkte kolla lite om jag kan få tips om bästa/roligaste leder i Källviken (eller om någon har tid att guida). Har inte exakt schema än men sannolikt är jag helt ledig torsdag from ca kl 15. Fredag en kortare tur (max 2 tim) strax efter lunch och ev även lördag fm (beroende på hur blöt fredagkvällen blir...)

Ni som är locals I Falun och kan Källviken bra: Vad bör man inte missa och vilka är dom roligaste lederna? Bäst parkering? Annat praktiskt att tänka på om man kör själv? Gissar att liften inte går än så det blir ju att trampa (har bara "vanlig" fs och ej el). Så man har ju en viss begränsing hur många rundor man kommer att orka och vill helst inte bara ge mig ut på vinst och förlust med risk att jag kör fel eller missar guldkornen.

Skärmavbild 2026-04-27 kl. 10.29.06.webp

Jag brukar parkera alldeles utanför bild i nederkant.längs hinsnorsvägen och sen cykla upp längs "källvikens svarta". Det går också att parkera vid skidliften och cykla/gå upp längs servicevägen bredvid liften till toppen (om det inte ligger snö där fortfarande).

Baksidan och sulan är roliga stigar och vill man ha lite mer tekniskt är sjöstigen och DH-banan bra också.

edit: flowleden som går i slalombacken glömde jag.

Och om du är i Falun kanske Lugnet är värt ett till återbesök. Du kan köpa biljett till bergbanan (kabinbana på räls) och åka till toppen av hoppbackarna. Området har visserligen bara 3 markerade leder (grön, röd, svart) men är fullständigt översållade med spontanstigar som ungdomarna kört upp. Du köper biljett via QR-kod i entren till bergbanan

Jag brukar parkera alldeles utanför bild i nederkant.längs hinsnorsvägen och sen cykla upp längs "källvikens svarta". Det går också att parkera vid skidliften och cykla/gå upp längs servicevägen bredvid liften till toppen (om det inte ligger snö där fortfarande).

Baksidan och sulan är roliga stigar och vill man ha lite mer tekniskt är sjöstigen och DH-banan bra också.

edit: flowleden som går i slalombacken glömde jag.
Tackar. Var mer exakt brukar du parkera? Jag försökte kolla på google maps men det är inte glasklart var det är tillåtet att köra bil (och även parkera).

Skärmavbild 2026-04-28 kl. 10.10.46.webp

Är det en bra idé med fullfacehjälm förresten? Segare att cykla upp med men om det är väldigt stökigt (och stora hopp) kanske rimligt ändå.

Tackar. Var mer exakt brukar du parkera? Jag försökte kolla på google maps men det är inte glasklart var det är tillåtet att köra bil (och även parkera).

Visa bilaga 827545

Är det en bra idé med fullfacehjälm förresten? Segare att cykla upp med men om det är väldigt stökigt (och stora hopp) kanske rimligt ändå.
Jag tror att jag brukar svänga höger vid nedre W 840 (W understruket) och sen parka i gläntan en bit in där. Då kan man hoja upp på breda stigen och komma till där lederna börjar (more or less). Det är stenigt så fullface och skydd är att rekommendera.

Ska på jobbresa till Falun nästa vecka mellan 6-9 maj. Tänkte ta med hojen (mtb) och köra lite i Källviken som jag hört mycket gott om.

I Falun har jag endast kört lite i Lugnet för många år sen så tänkte kolla lite om jag kan få tips om bästa/roligaste leder i Källviken (eller om någon har tid att guida). Har inte exakt schema än men sannolikt är jag helt ledig torsdag from ca kl 15. Fredag en kortare tur (max 2 tim) strax efter lunch och ev även lördag fm (beroende på hur blöt fredagkvällen blir...)
Om du tid och möjlighet finns ju även
Törnbergs_väg.webp

Den är i Grycksbo, det finns mkt info att googla fram.

Om du tid och möjlighet finns ju även
Visa bilaga 827562
Den är i Grycksbo, det finns mkt info att googla fram.
Rätt säker jag har sett någon bild därifrån med ett enorm plockepinn av träd sen stormen några månader sedan, så man bör dubbelkolla med någon lokal ifall denna verkligen är farbar just nu.

Får man fråga vem det är som käkar sten på bilden. Jag tycker att det ser ut som en "Dan's cykel och skid"-tröja och det är bara en handfull cyklister som kör för honom vad jag vet. Eller ser jag helt fel?
edit: eller är det en CK Uni cyklist?
Det är dottern som dyker, CK Uni är en korrekt spaning. Lite svajig efteråt och en stukning på självkänslan men i övrigt OK.

Sådär. Trots intensiva jobbdagar lyckades jag klämma in två timmar i Lugnet igår och lika mycket i Källviken idag. Nu after-bike öl på Bishops Arms’s uteservering.

Löste dagkort till bergbanan i Lugnet men det var rätt många som åkte då (gymnasieungdomar med enduro-hojar och fullface, gissar cykelgymnasiet?). Blev rätt trångt stundtals och till slut gav jag upp och gav mig på delar av tävlingsbanan. I ärlighetens namn tyckte jag nog inte att dom tre lederna som erbjuds är sådär jättekul. Körde mest Fet-Mats men förutom stendroppet i mitten är den ju varken särskilt svår eller särskilt brant. Lite märkligt att den är svartmarkerad. Men det är kanske är mer tänkt som en xc-led?

Men Källviken däremot! Jösses. Om jag saknade svårigheter på Lugnet fick jag så jag teg när jag kom till Källviken… Stenigt och stökigt var bara förnamnet. Rejält brant på en hel del ställen också. Men sjukt kul. Körde Sulan, Baksidan, Hallon & Blåbär, Flowleden med hopp (Falu röd?) men där var nedre delen täckt av snö och avslutade med Sjöstigen. Mer hann jag inte men är sjukt sugen på att komma tillbaka. Känns också som man bör ha sällskap om man ska ge sig på en del av dom lite mer krävande prylarna. Men det får bli nästa gång.

IMG_0301.webp

IMG_0298.webp
IMG_0299.webp

Sådär. Trots intensiva jobbdagar lyckades jag klämma in två timmar i Lugnet igår och lika mycket i Källviken idag. Nu after-bike öl på Bishops Arms’s uteservering.

Löste dagkort till bergbanan i Lugnet men det var rätt många som åkte då (gymnasieungdomar med enduro-hojar och fullface, gissar cykelgymnasiet?). Blev rätt trångt stundtals och till slut gav jag upp och gav mig på delar av tävlingsbanan. I ärlighetens namn tyckte jag nog inte att dom tre lederna som erbjuds är sådär jättekul. Körde mest Fet-Mats men förutom stendroppet i mitten är den ju varken särskilt svår eller särskilt brant. Lite märkligt att den är svartmarkerad. Men det är kanske är mer tänkt som en xc-led?

Men Källviken däremot! Jösses. Om jag saknade svårigheter på Lugnet fick jag så jag teg när jag kom till Källviken… Stenigt och stökigt var bara förnamnet. Rejält brant på en hel del ställen också. Men sjukt kul. Körde Sulan, Baksidan, Hallon & Blåbär, Flowleden med hopp (Falu röd?) men där var nedre delen täckt av snö och avslutade med Sjöstigen. Mer hann jag inte men är sjukt sugen på att komma tillbaka. Känns också som man bör ha sällskap om man ska ge sig på en del av dom lite mer krävande prylarna. Men det får bli nästa gång.

Visa bilaga 829068

Visa bilaga 829069Visa bilaga 829071
Kul med besök !

Just för Lugnet tycker jag lederna "som inte finns" är de roliga. Dvs massa spontana småstigar som cyklats upp under senaste åren.

Källviken behöver en liten touch-up nu av lederna som börjar bli slitna. men det är iaf rensat på allt timmer som legat över stigarna.

Nästa gång får du, som tips, prova Junfruberget vid Lugnet. Där finns ett par fina naturliga endurosträckor och en grävd led.

Nästa gång får du, som tips, prova Junfruberget vid Lugnet. Där finns ett par fina naturliga endurosträckor och en grävd led.
Vad heter dessa leder på Trailforks? Försökte kolla där men blev inte klok på vilka det skulle kunna vara. Har ev en stund över i morgon eftermiddag så då kan jag ev hinna med det också.

Men Källviken gav verkligen mersmak. Funderar på om jag ska ta med sonen upp till sommaren (han är 18 och betydligt vassare cyklist än mig). Känns som att det finns tillräckligt med utmaningar för honom med.

Vad heter dessa leder på Trailforks? Försökte kolla där men blev inte klok på vilka det skulle kunna vara. Har ev en stund över i morgon eftermiddag så då kan jag ev hinna med det också.

Men Källviken gav verkligen mersmak. Funderar på om jag ska ta med sonen upp till sommaren (han är 18 och betydligt vassare cyklist än mig). Känns som att det finns tillräckligt med utmaningar för honom med.
Tips.
Håll utkik på instagram. Vi siktar på att hålla liften öppen för allmänheten några helger augusti-september. Då kan man verkligen lära känna Källviken.

Jag använder inte trailforks själv, men cykla upp till "tornet" på Jungfuberget och ta en stig i den naturligaste fallinjen, så kommer du hitta bra enduro. Sen finns det en dirt längre ned (Lite "vilt" skick på den just nu.)

Cykla helst transport/grusvägen upp till tornet tänker jag. Det ligger tyvärr timmerfällen överallt nu på nordöstra sidan av berget.

Edit: en led verkar heta "Jungfruberget total". Men det går att göra många roliga varianter på den.

Senast ändrad:
Löste dagkort till bergbanan i Lugnet men det var rätt många som åkte då (gymnasieungdomar med enduro-hojar och fullface, gissar cykelgymnasiet?). Blev rätt trångt stundtals och till slut gav jag upp och gav mig på delar av tävlingsbanan. I ärlighetens namn tyckte jag nog inte att dom tre lederna som erbjuds är sådär jättekul
Man får hitta opopulära tider att vara där, annars kan det bli en del köande. Många cykelgymnasieboys brukar hänga i bergbanan.

De uppmärkta lederna är det i princip ingen som kör på lugnet, men det finns en hel massa olika kombinationer av spontanstigar som är både branta och tekniska. De är dock svåra att hitta och man kan nog behöva en guide första gången.

Tillbaka
Topp