Junior MTB till 9-årig kille142 cm lång?

Jacob0

Medlem
Min son fyller 9 och det är dags att byta ut hans lilla Specialized hardtail.
Vi bor pårecis vid Hellasgårdens spår och spenderar en del tid i Åre på sommaren så lite stigcykling blir det men verkligen inget seriöst.
Är det en 26" som gäller med hans längd (142cm)?
Tips på beg eller ny prisvärd cykel mottages varmt. Gärna med framdämp.
Budget 5-7000:-

26 eller 27 junior. Svår storlek både pga utbud och att vuxen small passar om 5-8 cm.

Hellasgården/Åre säger någon fulldämpad canyon eller liknande. "Gärna framdämp." säger white xc 260.

Obs inte min annons.
Skaffade en sån här till min grabb när han var runt 140-145 cm och satte på en kortare styrstam. Här har en första säljare tagit smällen med värdeminskningen. Sköt om den och ni får nästan pengarna tillbaka efter 2-3 år.

Tack för bra svar. har även hittat en Trek Supererfly 26. Verkar vara en bra, lätt cykel även om den har några år på nacken.

OK, tack. detta är verkligen en djungel. xc 260 verkar ju populär. Kanske ngt att åka och kika på.

XC260 har dock ingen dämpning. Trek Marlin 5 Gen. 3 är billigaste riktiga stigcykel jag kommer på just nu. Men kostar 8k och har stålfjäder i gaffeln, som troligtvis är för styv för ett barn.

Min son klev på en 27.5 tummare vid den längden, men ramen var rel liten då det var en en dam-mtb i strl XS. Den funkade, och funkar fortfarande några centimeter senare, kanon.

Fyller på mitt svar här; tycker 27.5 är att föredra speciellt om ni kör i stökig terräng som Hellas. Många 26 tummare har äldre geometri och svårare att hitta delar till. Letar du efter 27.5or kommer det att vara lättare att hitta roligare cyklar. Min kompis son kör på Allebiken som det tipsas om ovan och han älskar den.

Så 27,5 m XS ram alltså. Tack för bra tips. Ang geometri tolkar jag det som att 26 tum är en generellt utgående modell m mindre utbud = sämre andrahandsvärde om nåt år?

Så 27,5 m XS ram alltså. Tack för bra tips. Ang geometri tolkar jag det som att 26 tum är en generellt utgående modell m mindre utbud = sämre andrahandsvärde om nåt år?
Generellt sätt så bör en XS/S funka. Men är ju olika för olika cyklar då deras geometri förstås är olika, som tur är finns internet så man kan googla en del, samt använda forumen på denna sida (Jonte987 har hjälpt mig tidigare). 26 tum är ju inte alls fel för barn, men min bild är att det inte finns så många roliga cyklar i med den hjulstorleken, speciellt inte om man vill ha lite flackare gaffelvinkel vilket är att föredra i typ Hellas. Sen kommer det ju alltid finnas "nya" barn som behöver en mellanstor cykel så värdet på en 26a kanske består om man får tag på den till rimligt pris.

Men skulle personligen gå direkt på en 27,5a, sen kan du modifiera den lite med kortare vevarmar, smalare styre, kortare styrstam, flytta fram sadeln något etc för att få bättre sittpostion.

Så här såg sonen ut på sin 27,5a när han var 140 cm, cyklen är en dam-mtb i storlek XS.

1736247258937.jpeg

Hej,
Länkar till min annons:

Min son har haft den sedan 2022, bra geo.
Om du vill kan jag fixa cykeln körklart, men då behövs det nya hjul/däck. Bra hjul från DT-swiss kostar 3000, jag kan beställa och bygga.
Kommer då utrusta med SRAM Code bromsar samt XT/Sunrace/Deoreblandning (den som satt på originalet).
Hör av dig vid intresse,

Mvh
Reinhard

Senast ändrad:
Jag vet inte om 26 är mer utgående än nåt annat. Det har bara slumpat sig att några som gjorde barncyklar i 26 har gått i KK. Det är inte svårt med reservdelar utom möjligen breda fälgar. Med 27.5 får man istället problem med lättare fälgar och däck.

snygg cykel. Då är men uppe en prisklass så man kanske kan jämföra med billigaste Laufey 27 JR på rea?

Vilken som är bäst vet jag inte men för kalenderbitaren så har nog laufet genomgående axlar och tappered head set.

1736334796204.png

hittade en endast testcyklad årsm 2024 för ett väldigt bra pris och hamnade inom utsatt budget med lite marginal ;) Ibland har man tur.
Då så. Snygg cykel som sagt. Det är alltid en avvägning hur mycket man ska hetsa upp i prisklasserna när man inte känner till ekonomin men detta verkar vara en kompetent cykel och i en helt annan liga än XC 260 och superfly.

Tillbaka
Topp