Justera bakväxel 11 del

D i U

Aktiv medlem
Justera bakväxel 11 del
Efter ett halvår med GX gruppen så har det blivit dags för lite justering på bakväxeln då de börjat hoppa/kedjan gå lite oroligt på kassetten, jag har lyckats få kedjan att gå bra på alla de första 10 dreven med rätt så smidiga växlingar men nere på 11e drevet vill kedjan gärna hoppa upp fortfarande. Hur brukar ni få den att gå tyst å lugnt på minsta drevet? Kör 1X11 gx grupp.

Justera bakväxel 11 del
Kolla så att växel kan röra sig hela vägen ner till drev 11.
Du har 3 skruvar på bakväxeln , 2 som sitter typ bredvid varandra. Den ena stoppar växel från att gå för högt ovh den andra stoppar den från att kunna gå för långt ner.

Annars:

Växelöra ok?

Justera bakväxel 11 del
Örat e ok. Om den vill upp ska man skruva alltså skruva på den som stoppar växeln att gå upp men vilket håll?

Justera bakväxel 11 del
D i U sa:
Örat e ok. Om den vill upp ska man skruva alltså skruva på den som stoppar växeln att gå upp men vilket håll?

Du ska skruva ut den skruven som hindrar växeln att gå förbi sista drevet, den är nog nått halvvarv för mycket åtdragen, därför vill kedjan hoppa upp igen.

Om den har märkning så är det H

Justera bakväxel 11 del
Kollade in srams hemsida, vänster skruv e höger, skruvade ett helt varv och kedjan ligger väldigt mycket lugnare på minsta drevet. tack för hjälpen!

Justera bakväxel 11 del
Lånar tråden lite.
Håller på och bygger om till 1x11 och kör m8000 11-46 kassett samt medium cage bakväxel men får inte till det riktigt då jag inte får övre trissan på bakväxeln att gå fritt från stora drevet. Ändlägen är injusterade och B-Skruven är max inskruvad. Jag skulle kunna byta till en längre B-Skruv men vet inte riktigt hur mkt det skulle hjälpa då bakväxelns vinkel snart får skruven att gå förbi växelörats klack i stället för emot.
Kan det vara så att det inte funkar med direktmontage samt att jag behöver köra med b-länk?

Bild 1 visar hur det ser ut med b-skruv inne till max

Bild 2 visar hur det skulle kunna bli med längre b-skruv (med risk för att skruven går förbi klacken).

271EABF7-D81E-4530-9F7C-DBEE37846AF6.jpeg
0F35B2FA-DF30-4F45-A07A-BC3BA596123F.jpeg

Senast ändrad:
Justera bakväxel 11 del
Hur blir det med kedja på då, spelar ju väldigt stor roll då cagen är framåt istället för bakåt/uppåt som på första bilden

Justera bakväxel 11 del
Med trissorna i vertikal linje så ligger jag ca 5 mm under men med cage enl bild två så är jag emot.
Detta blir lite ett moment 22 då jag är lite för skraj för att kapa kedjan. Vilket ger bäst resultat, att lägga kedjan på stora drevet och lägga till två länkar eller lägga på lilla samt dra kedjan genom växeln och kapa kedjan där trissorna på växeln står vertikalt?
Känner mig lite osäker här..

1
9C15D58E-1931-45F9-B3CC-8ADCA0CCFF28.jpeg

2
A6A4314B-2C88-4F35-9B55-A1D78D1CF8A2.jpeg

Justera bakväxel 11 del
Har du ett kedjelås behöver du inte kapa kedjan för att montera och testa hur det funkar (och sen finlira med längden). Och saknas ett särtagbart för 11 sp kan man till nöds använda ett för tex 10 sp så länge man bara drar runt vevarna med handkraft.

Justera bakväxel 11 del
Med 1x11 så kommer ju bakväxeln med korrekt kedjelängd aldrig att vara i dom där positionerna med kedjan på största bak.
Den kommer ju snarare att peka framåt om den ska kunna ta upp all extrakedja sen när kedjan ligger på minsta bak.
Sätt i en kedja så ser du.

Justera bakväxel 11 del
Övre trissan på bakväxeln är förskjuten och flyttar sig ur vägen när buren pekar framåt. Shimanos 11-46 kassett däremot är designad att övre trissan ska gå rakt in i 46t då hoppet är extremt stort, bara att gilla läget eller justera så att trissan går fri men kass växling för resten av kassetten.

SunRace 11-46 har bättre steg där buren flyttar sig ur vägen utan att gå rakt in i största drevet bak.

Justera bakväxel 11 del
NLC sa:
Har du ett kedjelås behöver du inte kapa kedjan för att montera och testa hur det funkar (och sen finlira med längden). Och saknas ett särtagbart för 11 sp kan man till nöds använda ett för tex 10 sp så länge man bara drar runt vevarna med handkraft.
Det är iof sant. Men ungefär hur lång bör jag ta kedjan, vad borde vara optimalt?
Jag får prova mig fram och lägga upp lite bilder.

/A

Justera bakväxel 11 del
MrJazze sa:
NLC sa:
Det är iof sant. Men ungefär hur lång bör jag ta kedjan, vad borde vara optimalt?

/A
Lägga på stora+stora (utanför bakväxeln) + 2 länkar funkar väl för 1x11 också?

Justera bakväxel 11 del
eketjall sa:
MrJazze sa:
NLC sa:

/A
Lägga på stora+stora (utanför bakväxeln) + 2 länkar funkar väl för 1x11 också?

jupp

Justera bakväxel 11 del
Hojt!
Nu har jag justerat kedjan.
Bild 1, minsta
Bild 2, stora
Bild 3, stora med dämparen max komprimerad
Bild 4, 5, 6 samma som ovan fast en länk kortare. Bild 7 visar att det finns lite att ge på bakväxeln för att slaka kedjan när fjädringen är max komprimerad. Jag tycker att bakväxeln ligger väl spänt men det kommer å andra sidan bara att ske när jag går på lättastr växeln och då kommer aldrig dämparen att vara max komprimerad.
Så vad bör jag gå på?

Mvh

1
0F05D6B0-6203-409C-A560-EEEBC3943E2B.jpeg

2
B00EB0BF-E3DA-4024-A847-96F5CB55F7B1.jpeg

3
7950D2C1-C831-47FC-A411-FA4D8C8FC6F5.jpeg

4
DAC75BFE-6217-4790-8C1D-01CDA336DB8E.jpeg

5
01C2B7CE-9CAD-4CDF-9794-7F9A239E38A8.jpeg

6
80561B9E-EFEE-43C1-A3A7-59EEACAAB49E.jpeg

Bilagor

• A882F403-7603-41E0-BDB1-F4248E25727B.jpeg
    A882F403-7603-41E0-BDB1-F4248E25727B.jpeg
    236.2 KB · Besök: 85
Justera bakväxel 11 del
Cinder2i40 sa:
Växelörat ser ut att vridit sig då får du problem med för kort b skruv. Sen räcker inte kedjan till när du komprimerar dämpare.
Fast fäxelörats läge är ju vad det är, har fix läge. Menar du att jag ska ha ett annat växelöra?

Senast ändrad:
Justera bakväxel 11 del
Tänkte att växelörat fått sig en smäll och vridit sig. Men det kanske ska ha den vinkeln. Det hade annars stämt bra med de symtom som din bakväxel har. Jag har en kompis vars växelöra vred sig ibland han fick problem med att inte få upp kedjan på dom lättaste växlarna och att bakväxel tog i dreven när dämparen trycktes i ihop.

Justera bakväxel 11 del
Cinder2i40 sa:
Tänkte att växelörat fått sig en smäll och vridit sig. Men det kanske ska ha den vinkeln. Det hade annars stämt bra med de symtom som din bakväxel har. Jag har en kompis vars växelöra vred sig ibland han fick problem med att inte få upp kedjan på dom lättaste växlarna och att bakväxel tog i dreven när dämparen trycktes i ihop.
Nej nej iget sådant. Kanske ska prova med b-länk och se om det blir någon skillnad, tyckte inte att något av dessa alternativ verkar särskilt optimalt.

Tillbaka
Topp