Justera flatmount bakbroms

Vizual54

Aktiv medlem
Någon som har bra tips på hur man justerar flatmount bakbroms, i detta fallet ett GRX400 ok.
Tycker inte att jag hittar något bra sätt att kunna se glipan mellan skiva och belägg, när jag drar åt skruvarna så flyttar sig oket.
Försökt hålla ett vitt papper bakom, men det visade sig att jag har minst en arm för lite när man ska hålla i papper, verktyg, ok och gärna en ficklapa också samtisigt.
Ficklampan går ju att stoppa munnen i nödfall med resultatet att man dreglar ner hela cykeln och sig själv, får ont i käften, blir osams med frun för att man med dregel hängade från hakan svär så det osar för att man blir så irriterad på sig själv för att man inte orkar gå och rota fram pannlampan.

dra åt skruvarna lite, lys med lampan för att se glipan och knacka med knogen på oket för att justera det

(Är iofs inte direkt ovanligt med kassa flatmountsfästen som behöver planas för att bli riktigt bra heller)

dra åt skruvarna lite, lys med lampan för att se glipan och knacka med knogen på oket för att justera det

(Är iofs inte direkt ovanligt med kassa flatmountsfästen som behöver planas för att bli riktigt bra heller)
Det är ungefär den metoden jag kört men tycker inte att jag får till det helt perfekt. Nu verkar ju frun vara nöjd med dem så kanske låte det vara. Hade viljat dra åt dem lite till men då kommer de helt säkert flytta sig.
Vad är egentligen skillnaden mellan en sån och att helt enkelt klämma åt bromsen för att sedan dra åt skruvarna på oket? Det är för övrigt min modus operandi på MTBn och brukar vara ett bra utgångsläge att finjustera från men funkade inte på denna hojjen. Skivorna är ju lite för veka så vill skruvarna dra oket åt sidan så håller ju inte skivan emot tillräckligt.
Kanske man skulle ha en okjusterarskiva som är mycket tjockare och mindre böjlig än en vanlig skiva.

Fast det där flyttar man väl lätt när man spänner till? Så styv är inte skivan.
Jag sätter en extra bricka och smörjer in, så glider det lättare och oket flyttar inte sig lika lätt. Sen får man inte börja spänna när oket är där det ska vara, man får börja spänna när oket sitter lite fel.

Spänner man lagom sen roterar hjul med broms på så brukar det lösa sig.
I värsta fall kan man lägga en but tunn kartong i mellan på felande sidan

Vid de flesta skivbromsinfästningen jag har jobbat med roterar eller skjuter oket lite när man drar åt. Så att ser hur bra centrerad oket är innan man drar åt hjälper, tyvärr, inte. Efter jag har dragit åt drar jag u bromsen och då kan man ser med hög noggrannhet om skivan flutter sig lite åt vänster eller åt höger när bromsen tar i. Då sätter jag lite tryck på sidled på oket när jag drar fast igen för att kompensera på kraften som trycker oket lite skev. Behöver ofta repetera många gånger.

Det är så mycket enklare när allt är plan och man bara behöver drar i bromsen och skruva fast ...

Nackdelen med den metoden är att oken sällan rör sig lika mycket på båda sidorna när man har tryckt ut dem. Om de inte är språjlans nya förstås, då händer det ibland.
Man justerar med ögonmått, så att oket är justerat mitt över skivan, och spänner åt. När man sedan bromsar första gången kommer kolvarna trycka beläggen tills de tar emot skivan. Helt centrerat och har funkat för mig varje gång. För snabbjustrring funkar det oftast med hjälp av verktyget som länkat ovan.

Tillbaka
Topp