Justerbara sadelstolpar - info och erfarenheter

Den där AMP såg intressant ut, inte lika stort utbud nnär man kör 27.2 mm stolpe. Vart kan man köpa AMP tro?

Edit: nån som sett nåt pris på AMP stolpen?

Edit2: Nån som har länkar till stabila nätbutiker i USA där man kan köpa antingen AMP eller GD, skall eventuellt dit med jobbet senare i vår.

Senast redigerad av en moderator:
Nehepp, men då frågar jag igen så kanske nån som vet snappar upp tråden.

Skall med jobbet till USA en vecka i februari, tips på vad som är prisvärt att köpa? Och som går att få med i vanlig packning.

Lite sugen på en justerbar sadelstolpe, AMP/GD (måste finnas i 27.2 mm).

Vad finns det annat för (o)nödigt jag kan tänkas införskaffa over there?

Såg nu att det fanns lite butiker under länkar, men nån kanske har nåt bra tips på butik de själva nyttjat nyligen?

Hittade denna franska mekrulle med grundservice på en KS i950.

Verkar ju busenkelt, men jag har dragit mig lite för att göra densamma, eftersom handboken säger att man behöver en slagskruvmejsel för att lossa muttern i botten. Se ju ut att gå bra med en vanlig hylsa o lätt handkraft.

Tyvärr behöver mecken lägga på hela kroppstyngden för att komprimera stolpen även efter servicen :(

/S

Crank bros Kronolog: http://www.sicklines.com/2012/03/05/crankbrothers-kronolog-2012-adjustable-seat-post/

kronolog.jpg

“Since crankbrothers has been in the adjustable seatpost category for nearly five years, we have learned a lot about what works. With that knowledge, we decided it was time for a better approach. With a fresh set of eyes, we designed a post that we believe in. It is technical, durable, and beautiful. Introducing the kronolog.

The mechanical design of the kronolog allows for very accurate, precise movement. It has 5-inches of travel, and is the only mechanical post that is infinitely adjustable. It is even possible to reduce the travel of the kronolog in 20mm increments simply by adding a spacer. Although if functions mechanically, the kronolog feels hydraulic. It is smooth, supple, and quiet. Air spring technology lets you adjust the preload and return speed simply with air using a standard shock pump, and air damping allows the saddle to return to a normal riding position in two, smooth stages.

The kronolog has a unique keying system between the quill and shaft that virtually eliminates rotational play. It also locks into position both upward and downward. Improved cable routing means that the cable will not interfere with your riding – the cable routes from the post’s stationary body, so when the post moves up and down, the cable does not move.

The kronolog seatpost is a very simple design with a limited number of functioning parts. Fewer parts means fewer failures. The kronolog passes 2.7 times EN fatigue testing, making it twice as strong as other adjustable posts on the market. The kronolog offers more travel, durability, and robustness, all at about 50g less than the previous crankbrothers adjustable post. It is stronger and lighter. The kronolog sets a new standard for adjustable seatposts.” – Crankbrothers

Senast ändrad:
Kronologen är mycket intressant.. Någon som vet vart denna finns att köpa? Har sökt runt om, men hittar inget.

Är det någon som har info om bästa sadelstolpen idag? Fick tips om att köpa en som byggde på vajrar istället för att slippa behöva serva sadelstolpen. Jag kör i skogarna runt Göteborg.

Peter S

Om Reverben är bäst eller inte beror på vad man är ut efter. Om du vill ha en snygg, steglös, ganska lätt stolpe ska du kanske köpa den. Hydrauliskt reglage ställer jag mig väldigt tveksam till. Oavsett hur bra det känns så är det en onödigt komplicerad lösning tycker jag. Om du vill ha en som är lätt och som går att serva på en kvart med bara ett par insexnycklar och bara går och går tycker jag att du ska köpa en Gravity Dropper. Fast vajerinfästning är att fördrar tycker jag och om Gravity Dropper känns för gammalmodig så finns det KS Lev som brukar få bra kritik.

Jag skrev lite om min GD-stolpe när den var ny,
http://www.pushbike.se/read.php?3,43297,page=2
Efter att ha kört den ca 20 ggr så hade jag isär den idag. Den hade börjat kärva lite. Upptäckte den var lite torr inuti och hade tagit in lite fukt. Jag fettade in alltihop med ett PTFE-fett och den blev som ny.
Den har fungerat mycket bra med tre fasta lägen. Det blir lite som att växla. Man trycker till och sedan får ett läge, med lite rumpstyrning.
Uppskattar att ha det höga läget för släta branta uppförsbackar.
Enda nackdelen är att den är ful.

Senast ändrad:
Lånar tåden lite. Ang Reverben så undrar jag vilken längd som jag ska ha. 100 eller 125 vad är skillnaderna, förutom längden då.

Tja, skillnaden är väl helt enkelt att varianten som är 100 mm kan du sänka 100 mm, den som är 125 mm kan du sänka 125 mm. Jag vet inte om det är några större skillnader i konstruktionen mellan de båda. Nån som har koll?

Jag tycker att 125 mm är lagom. Du kan ju prova på din nuvarande cykel genom att sänka sadeln du har 100 samt 125 mm från högstaläget, köra samma utförsrunda med båda inställningarna och se om du märker någon skillnad. Det ger nog mer än internet-teorier.

Jag har en 100 och en 125 och kanske är det beroende på kroppslängd (jag är 180cm) men jag upplever 125 som onödigt långslagig.

Jag är 174 cm och tycker som sagt att 125 mm är lagom, skulle inte vilja ha kortare...

Ut och testa i praktiken tror jag är det som gäller.

Peter_K skrev:
-------------------------------------------------------
> Ut och testa i praktiken tror jag är det som gäller.

det här kan vara värt att upprepa på det här forumet. :) en perfekt signatur peter!

Jag har 100mm pga av att 125mm hade blivit för hög i högsta läget. Tycker 100mm räcker gott och väl, är 170cm lång.

Jag har 100 men skulle kunna tänka mig både 125 och 150mm (om bara sadelröret var tillräckligt lågt)

Jag gav förresten min Gravitydropper en ordentlig omgång igår kväll. Den har nu gått 3 säsonger, i sol, regn, lera och allt annat.
Jag bytte gummibälgen (för andra gången sen jag köpte stolpen), den verkar torka ihop på ett år eller så, och jag tror tätningen också skulle må bra av att bytas, men det kändes inte akut och den funkar ju ändå. Fjädern hade rostat lite, men det är mest på ytan, fick av det mesta med bara lite gnuggande. I övrigt var det det vanliga köret, torka ur vatten, göra rent och fetta in. Hela processen tog nog en timme eller så, och i verktygsväg behövdes det en 6mm insex och en avbitartång.
Wire och hölje är fortfarande original, och jag ser ingen anledning att byta, de går fint än. Antagligen tack vare att wiren inte är exponerad någonstans, och därför fylls inte höljet med vattene och lera.

Jag har/har haft 125 på de stolpar jag kört med och det tycker jag är bra. Jag resonerar lite som så att om man nu ska sänka sadeln så ska man kunna göra det ordentligt.

GD verkar onekligen vara en bombsäker konstruktion, det är ju lite bängel med andra. Iofs har jag aldrig haft några problem med min reverb, funkat/fungerar som en klocka.

GD är inte helt problemfri, men alla problemen går oftast att lösa själv. Valde själv 100mm delvis för att en längre stolpe blir tyngre och att jag måste få plats med ett bakskärmsfäste.
Mina största meck var placeringen av reglaget, filningen av I-beam-fästet och montering av en V-pipe för att kunna böja höljet hårdare.
Men nu funkar den bra.

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> GD är inte helt problemfri, men alla problemen
> går oftast att lösa själv.

Exakt så!

Placering av reglage är alltid ett aber, oavsett stolpe. Nu tyckre jag att jag har lyckats äntligen, jag har satt det på vänster sida där framväxelregaget skulle suttit. Sjukt gött att slippa sträcka tummen ovanpå styret som man annars måste. Eftersom jag ändå kör 2*10 med framväxel så flyttade jag in det reglaget mot mitten av styret. Kanske inte så snyggt, men med tanke på hur sällan jag växlar fram är det grymt funkis

Det är inga problem att kombinera GDs reglage med växelreglage. Bara att sätta ett högerreglage på vänster sida fast uppochner.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    111.5 KB · Besök: 38
Den där ICE får det nog bli... Hade ju ändå tänkt köpa en längre stolpe.

Slaget är i kortaste laget känns det som men lätt värt att testa. Som det är nu brukar sadeln hamna i nåt mellanläge som varken är bra för upp eller ner. :)

Alltricks hade den också för 85 eller 95 Euro beroende på version.

Robert: Jag har så korta tummar så jag måste byta grepp på styret för att nå spaken om jag har den sådär. Nu har jag precis som du fast bytt plats på växel och gd-reglage. Sällan man känner paniken att snabbt nå framväxelreglaget

Den där ICE har tydligen fått schyssta reviews. Samma design som GD så den borde vara rätt bombproof sålänge materialen är av bra kvalitet. Synd att man måste trycka till den för att kunna höja den, tror jag skulle störa mig på det jämfört med min GD Turbo. Men om man inte redan har en stolpe så verkar den som ett bra alternativ!

Tillbaka
Topp