Kadenssensor Monark 818E

Jaylo

Medlem
Kadenssensor Monark 818E
Någon som har koll på ifall det sitter en kadenssensor inbyggt i vänstra vevarmen på en Monark 818E?

Får dubbel kadens på min Garmin och kan inte hitta vad som skapar det. Har plockat bort monark mottagaren som sitter på ramen så något annat måste det finnas?

Kadenssensor Monark 818E
Hmm, märkligt. Det sitter inte dubbla magneter på vevarmen? Jag har både Garmins kadenssensor och Monarks egna på min 874E, utan att de påverkar varandra på något sätt.

Kadenssensor Monark 818E
Inga dubbla magneter vad man kan se, såtillvida att den inte är ingjuten i vevarmen? Sitter det magneter någon annanstans som kan störa?

Kadenssensor Monark 818E
Sådär gör min Garmin med om sensorn på cykeln glider lite så den får dålig kontakt. Testa att rätta till allting så bra det går och hitta ett läge som fungerar. Själv har jag byggt ut med kartongbit från ramen och tejpat elegant för att få sensorn på rätt plats, men den rör sig ibland och då blir det felvärden.

Kadenssensor Monark 818E
Jag fick hem min igår och den gör exakt likadant. Displayen visar omväxlande korrekt och omväxlande dubbelt så hög kadens.

Kadenssensor Monark 818E
Det där är ett led i regeringens plan nya för att stärka färdigheterna i huvudräkning. De går ut lite mjukt med övningar i division med 2. Om några år har de förmodligen drivit det hela till att man ska dra roten ur resultatet, lägga till sinus av dubbla värdet och dividera resultatet med 10,56 för att få den verkliga kadensen.

Kadenssensor Monark 818E
Det hade varit enklare om de bara multiplicerat med valfritt primtal :)
Ångrar inte att de blev Monark istället för power2max för pengarna. Känns stabilare.

Kadenssensor Monark 818E
Har samma problem, läste något om att det kan ha att.göra med att sensorn sitter för nära andra rörliga metaldelar som stör. Hur/Var monterer ni er kadenssensor på monarken?

Kadenssensor Monark 818E
Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> Flytta lite på givaren eller magneten så att den
> passerar på kanten av givaren.

+1
Eller som Monark själva uttryckte det:
"Att den visar dubbla kadensen beror på att magneten passerar "mitten" på sensorn. Magneten ska bara passera ena "hörnet" av sensorn. Varför det blir dubbla utslag på en del cyklar har vi ingen riktigt bra förklaring på. Testa att justera sensorn lite så ska det funka!"

Kadenssensor Monark 818E
min gamla 818 hade en vit plastring som satt längst ner på vevarmen, eller snarare på den roterande delen av vevlagret. Jag vill minnas att jag försökte återanvända denna vid ett tillfälle med en annan cykeldator, när monarkens display lagt av, men det blev nånting konstigt som att det var två eller tre magneter i plastringen.

Nu använder jag en edge 500. Där märkte jag att det var noga att de små strecken på på magneten och sensorn kommer både parallellt och mitt emot varandra för att jag ska få en stabil kadens läsning. Om de inte satt bra i förhållande till varandra kunde kontakten brytas om jag körde med låg kadens.

hoppas det kan vara till nån hjälp.

Tillbaka
Topp