[Kalender] Canyon Enduro Sprint Falun 30/5

UrTomas

Aktiv medlem

Vad är det bästa med Falun?
Världsarvet med gruvan? Den vackra stadskärnan? Falukorv?

Nej, det är förstås att här finns Sveriges kanske bästa cykelstigar! Och det finns gott om dem…

Förra årets Canyon Enduro Sprint var Sveriges första officiella endurotävling. Det blev givetvis succé och det gick inte att ta miste på glädjen hos deltagarna! Den 30:e maj kl 12 kör vi igen!

I år kommer vi att lämna de handbyggda cykelstigarna på Lugnet och istället styra ut i den naturliga Faluterrängen där utförslöpor på snabba steniga stigar kommer att pröva både cyklister och cyklar. Alla kan köra, men för att vara snabbast så krävs det att du är både teknisk och uthållig! Tävlingen kommer att bestå av 5 specialsträckor med tidtagning. Nytt för i år är också att det kommer att erbjudas träning i banan den 29:e maj. Maxtiden mellan specialsträckorna från förra året är borttagen. Istället kommer det att finnas en maxtid för hela tävlingen vilket gör att det finns tid att umgås med sina medtävlare. Det kommer också att finnas möjlighet att starta i mindre grupper så att man kan följas åt under tävlingen. Bara för att det är tävling så innebär inte det att det inte ska vara trevligt!

Du kan välja mellan tre klasser att köra i: Tävling 350kr (Elitlicens krävs. Om du är anmäld till Canyon Enduro Series så får du seriepoäng), Sport 350kr (Baslicens krävs. Om du är anmäld till Canyon Enduro Series så får du seriepoäng) och Motion 450kr (engångslicens ingår). Mer info om licenser hittar du här. Efteranmälan på plats kostar 500kr i Tävlings- och Sportklass och 600kr i Motionsklass.

Canyon Enduro Sprint är en del av Scandinavian Outdoor Games med mängder av aktiviteter och utställare, så passa på att tillbringa helgen på Skandinaviens största outdoor-event!

För första året har Sverige en enduroserie, Canyon Enduro Series, där Canyon Enduro Sprint är den andra deltävlingen.

För mer information om tävlingen, gå in på Canyon Enduro Sprint. Sista anmälningsdag är den 22:a maj, därefter efteranmälan på plats.

Det kommer att vara häftigt, det kommer att vara svettigt och det kommer att vara värt det! Välkommen!

Film
Den officiella Canyon Enduro Sprint Teasern

Och så en 94445477[/MEDIA] också!

Sträckbeskrivningar

CES.jpg

SS1-Löftesbrytaren
Längd:
Höjd: 85m
Jag har lovat att det inte skulle bli nåt handbyggt i år. Men den här sträckan är alldeles för rolig för att inte ha med! Förlåt! Men jag ska se till att blanda in lite stök också...

SS2-Hygget
Längd: 0,8km
Höjd: 100m
Kort utför på en lite större stig, sen en skarp vänsterkurva som effektivt sänker farten till en väldigt kort men brant och knixig uppförsbacke. Väl uppe är det bara att njuta! Mycket flow, mycket fart, nåt litet hopp och helt underbart!

SS3-Mörkrets väg
Längd: 1,1km
Höjd: 125m
En sån här sträcka borde hållas gömd för allmänheten, för det kan aldrig vara lagligt att ha så skoj! Den har allt (förutom en dödsbrant, förstås...): större stig, mindre stig, rötter, stenar, enkelspår, dubbelspår, crosspår, (lite) uppförsbacke, (mycket) nerförsbacke. Och ett brett leende på alla som kommer ner!

SS4-Hagdahls favorit
Längd: 0,9km
Höjd: 135m
Ja, vad säger man? Hagdahl har bra smak! Episkt, tror jag att han sa. Och jag är beredd att hålla med! Den börjar med ett par branter där det, framför allt i den andra, går att hålla riktigt hög fart! Resten är gammal hederlig falustigcykling: snabbt, stenigt, slingrigt, tekniskt och riktigt skönt!

SS5-Rebellen
Längd:
Höjd: 80m
Två rebelliska pojkar i vuxna mäns kroppar skulle kolla ut en bra sistasträcka till tävlingen. "Falun har Sveriges finaste stigar", tydligen. Hrrmmfff! De ska allt få se! Ingen ska tala om för oss hur vi ska göra! Vi gör en sträcka helt utan stigar så får vi se vad de säger...

Total längd inkl. transport: 25km

Senast ändrad:
Detta ser jag fram emot! Start i (lagom hetsande) kompisgrupp låter ju skitbra. :)

Min hemliga taktik kommer vara att skippa febern i år. #nojinx

bjornwestergren skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska se vad chefen säger om att flytta lediga
> dagar :)

Hoppas att det löser sig, det här kommer att bli grymt!

Var för övrigt ute igår och trampade på en av reservsträckningarna, och det var inte direkt tråkigare än förstavalet :)

Jävligt tråkigt att man är uppbokad den 30:e!! Går det bra att bara dyka upp på träningen dagen innan utan att betala startavgift?

Kan iofs ha att göra med schemat för SOG och de andra tävlingarna.

Det ska i alla fall bli riktigt kul att komma tillbaka och rejsa. Jag vet ju att Tomas lägger roliga banor. :)

Edit: sprachen

Senast ändrad:
Funderar på om man kanske ska köra den här tävlingen, men jag vet inte säkert. Reprisen av "Mitt i naturen" brukar gå på fredagar kl. 12:45...

bluetail skrev:
> Hmm... Är ju ledig denna klämdag :) Publik eller
> deltagare är frågan?

Deltagare!

Idag har jag varit och cyklat två av de tänkta specialsträckorna och kan meddela att det här kommer att bli det troligtvis roligaste man kan göra på två (ibland) hjul!

UrTomas skrev:
> Idag har jag varit och cyklat två av de tänkta
> specialsträckorna och kan meddela att det här
> kommer att bli det troligtvis roligaste man kan
> göra på två (ibland) hjul!

Det låter bra det, anmäld, armed and ready! Eller nja, man måste kanske träna lite också?
Anmälde mig utan licens eftersom att jag inte har den än. Skall jag maila in nr, eller bara visa upp när jag kommer ner?

Det kommer blir sjukt kul det här.

Självklart blir det att köra i år igen, revansch från förra året då jag kom sist (nåja, näst sist för det var en som DNFade) eftersom jag fastnade i tidtagningsanordningen på en av specialsträckorna... :(

Men men, nu ska det bli riktigt kul! Är uppe både lördag och söndag så om några är sugna kan vi väl dra ihop någon form av happyride kanske?

Jag kommer att lägga upp sträckbeskrivningar så småningom. Tills dess kan jag säga att jag fokuserar på att det ska vara så kul som möjligt för så många som möjligt. Det kommer inte att vara lika stora hopp och ingen lika hemsk dödsbrant :) Det kommer att blandas mellan bra flyt, stenigt, snabbt och tungt. Helt vanliga Falustigar, helt enkelt! Nu är ju jag lite partisk, men jag tycker att Faluns stigar är roligare än i Flottsbro ;)

Tips på boende kan jag ha missat, och får gärna det upprepat om det redan är sagt :) Stugor på lugnets camping verkar vara bokade redan

Mild-nerd skrev:
> Så, boende och tävling bokade ;)

Var hittade du boende någonstans?

Hur ser schemat ut för tävlingsdagen? Jag skulle gärna köra tävlingen, men jag har sedan tidigare bokade planer för kvällen, så jag hoppas att tävlingen inte håller på alltför länge...

Om man inte kan vara med, ska man sälja platsen eller hur funkar det? :)

Tänkte att typ 1500:- borde vara rimligt som uttropspris för ett sådant här eminent rejs?

Kung_Gustaf: Vad gjorde männen i vita rockar med din sargade kropp? Är du ihopskruvad? Hur länge ska du vara krympling? Så många frågor! Oavsett hoppas jag att det går framåt.

Citodon, citodon och citodon tills på onsdag när det ska röntgas på nytt :) Men det pekar ut lite konstigt om jag sänker garden (axlarna).

Men som det ser ut nu så har jag nya uppdrag vid sidan om banan till er fördel :) Falun kommer bli så sjukt episkt!

martinb. skrev:
> Hur ser schemat ut för tävlingsdagen? Jag skulle
> gärna köra tävlingen, men jag har sedan
> tidigare bokade planer för kvällen, så jag
> hoppas att tävlingen inte håller på alltför
> länge...

Hej Martin
Eftersom Icebug Killer Hill Run kommer att dra igång kl 19.00 på arenan så måste enduron vara helt avslutad 18.30. Helst ska vi hinna med prisutdelningen innan kl 19.00 också.

Matserveringen kommer att vara öppen till 20.30 på fredag så hungriga enduroister kommer att kunna få i sig lite god mat efter loppet också, vill minnas att det strök runt ett gäng hungriga Göteborgare i fjol.

//Per

Kung_Gustaf skrev:
> Citodon, citodon och citodon tills på onsdag när
> det ska röntgas på nytt :) Men det pekar ut lite
> konstigt om jag sänker garden (axlarna).
>
> Men som det ser ut nu så har jag nya uppdrag vid
> sidan om banan till er fördel :) Falun kommer bli
> så sjukt episkt!

Jag är absolut ingen expert, men här kommer några tips på inte har bett om från mig som har skadat mig rätt många gånger. Ditt nyckelben såg rätt dåligt ut på röntgenplåten så plocka fram rättshaveristen inom dig och tjata till att dom verkligen sätter sakerna på plats om det inte ser bra ut på den nya röntgen. Man vill ha ett nyckelben som sitter ihop hela vägen någorlunda rakt. Eftersom ditt var helt av på två ställen är det viktigt att det hamnar rätt om du inte ska få fortsatta problem. Jag tror att återhämtningen dessutom blir ordentligt mycket snabbare om man skulle skruva ihop det.

Förövrigt så misstänker jag att det är svårt att bajsa efter all Citondon, men det blir bättre. När jag slutade äta dom hade jag en Trainspottinglikande upplevelse på väg hem från Ica. Det var då ganska traumatiskt, men nu mycket roligt.

Haha ja, man behöver inte stressa till WC'n direkt. Nog tror jag läkarna tar ett bra beslut. Dom har nog lite andra parametrar än en själv tittar på :) Fjärde brottet jag har på mina nyckelben nu :P

Ska du upp till Falun Jofa?

Jo, läkarna tänker väl på hur trist det är att skruva nyckelben och hur mycket det kostar mm.

Självklart ska jag till Falun. Det verkar vara öppet mål när hemmahoppet är bänkat.

Måste passa på att pusha för en del annat endurorelaterat som händer under Scandinavian Outdoor Games. Wallners enduroclinic på lördagen är redan fullbokad, men både lördag och söndag går ytterligare en enduroclinic med Marco Bühler som kör för Canyon Factory Team. Wallners kör även nybörjarDHkurs på söndagen. Kristin (känd från Happy) håller i "Stigcykling för tjejer" fredag em (krockar tyvärr med endurosprinten) och söndag fm.
Mer info här: http://outdoorgames.se/sv/clinics/clinics__268

Lördag eftermiddag kör även några av Faluns Stigcyklister en guidad tur ut till Källviken om ni vill se vad vi byggt på sista året.

hagdahl skrev:
> Matserveringen kommer att vara öppen till 20.30
> på fredag så hungriga enduroister kommer att
> kunna få i sig lite god mat efter loppet också,
> vill minnas att det strök runt ett gäng hungriga
> Göteborgare i fjol.
>
> //Per

Strålande Per! Vi vandrade till slut in som en flock uppretade och uthungrade vargar på någon pizzeria efter tävlingen förra året, mumlade något obegripligt (troligen lätt irriterat) och pekade mot någon form av Hjärtinfarkt special med kött/bea/kebab/allt på och lyckades lagom ta oss hem och få det i oss innan hungersnöden fick oss att börja smaka lite på varann.

jofahjalm skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Citodon, citodon och citodon tills på onsdag
> när
> > det ska röntgas på nytt :) Men det pekar ut
> lite
> > konstigt om jag sänker garden (axlarna).
> >
> > Men som det ser ut nu så har jag nya uppdrag
> vid
> > sidan om banan till er fördel :) Falun kommer
> bli
> > så sjukt episkt!
>
> Jag är absolut ingen expert, men här kommer
> några tips på inte har bett om från mig som har
> skadat mig rätt många gånger. Ditt nyckelben
> såg rätt dåligt ut på röntgenplåten så
> plocka fram rättshaveristen inom dig och tjata
> till att dom verkligen sätter sakerna på plats
> om det inte ser bra ut på den nya röntgen. Man
> vill ha ett nyckelben som sitter ihop hela vägen
> någorlunda rakt. Eftersom ditt var helt av på
> två ställen är det viktigt att det hamnar rätt
> om du inte ska få fortsatta problem. Jag tror att
> återhämtningen dessutom blir ordentligt mycket
> snabbare om man skulle skruva ihop det.
>

+1

Om det där broskar ihop som det såg ut på röntgen så ser det för en lekman ut som att mittendelen kommer sitta halvt på tvären, som en bladfjäder ungefär, och bara vänta på att gå av igen vid nästa smäll. Nu hoppas jag att jag har jättefel och läkarna rätt, men jag hade tjatat stenhårt på att få operation och få det tillrättalagt eller åtminstone få en supertydlig förklaring av läkarna till att beslutet är taget för ditt långsiktiga bästa, inte för att det var enklare/billigare och man vill undvika operation där.

> Förövrigt så misstänker jag att det är svårt
> att bajsa efter all Citondon, men det blir
> bättre. När jag slutade äta dom hade jag en
> Trainspottinglikande upplevelse på väg hem från
> Ica. Det var då ganska traumatiskt, men nu mycket
> roligt.

Haha, aj fan. Man borde klä in dig i GoPros och liksom dokumentera alla aspekter av ditt liv Jofa, det verkar vara actionfyllt!

Nu har jag bokat in en PUSH Factory tune till bakdämparen, borde komma tillbaka lagom till Falunracet. Det kommer inte att gå fortare, men det kommer att kännas pro.

Btw, finns festivalpassen bara som tre-dagars? Min sambo kan nog tänkas vara lite sugen på stigcyklingsclinicen medan jag är ute och enduroar mig, men det känns lite onödigt att behöva köpa ett tredagarspass för att vara med på en clinic....

När måste man vara på plats i falun? Hittar ingen tid när starten går..

Kommer man överleva med en stål HT 29a? (Cotic Solaris)

discovery skrev:
> När måste man vara på plats i falun? Hittar
> ingen tid när starten går..
>
> Kommer man överleva med en stål HT 29a? (Cotic
> Solaris)

Första start är kl 12 på fredagen och innan det ska man ha hämtat ut sin nummerlapp. Träningen kommer att öppna kl 10 på torsdagen och även där måste man ha hämtat sin nummer lapp före.

Inte nog med att du kommer att överleva, du kommer att ha skoj också :)

Tjena Luthman!
Vi har bedömt det som att 400 kr är ett ganska ok pris även om man bara är med på en clinic. Går man på två clinics så är det direkt väldigt billigt och går man på fler så har man nästan gått plus på kalaset!
Därav bara tredagarspass i år :-)

/Per

Luthman Photography skrev:
> Btw, finns festivalpassen bara som tre-dagars? Min
> sambo kan nog tänkas vara lite sugen på
> stigcyklingsclinicen medan jag är ute och
> enduroar mig, men det känns lite onödigt att
> behöva köpa ett tredagarspass för att vara med
> på en clinic....

Tillbaka
Topp