[Kalender] Tolvtjärnsloppet mtb-långlopp i Norrland

Den 4/8 2013 är det dags för ett av sommarens MTB-långlopp i Norrland.
Vill du ha en riktig utmaning eller bara köra på riktigt fina stigar/grusvägar och njuta av naturen så ska du inte tveka, släng in anmälan!

Någon som körde 40km ifjol?
I år finns den seedningsgrundande varianten på 65km och en enklare slinga på 40km
Vet att det är fina förutsättningar...

Någon som tänker ställa upp?

Jag har nyss varit och provat 40 km slingan :)
Fina lättkörda singletracks uppblandat med lite skogsvägar. Mycket var samma som förra året, men då starten blivit flyttad så har det tillkommit en hel del nya fina stigar.
Jag tror att 65an blir för jobbig för mig då den har ytterligare 2 rejäla klättringar och en hel del slätåkning som kräver bättre lungor och ben än vad jag har.
Jag ska anmäla mig till 40 km.

Nu är årets Långloppsbana färdigmarkerad i trakterna kring Långviksmon strax norr om Örnsköldsvik. Ni är välkomna att prova. Start vid "Jollen" affärscentrum i Långviksmon. Parkerar gör ni lämpligast nere vid badplatsen.

Det finns en 40km och en 65km sträcka. Den förstnämnda innehåller mycket stig.

Loppet går den 4/8 och Ni kan anmäla Er fram till 28/7, därefter tillkommer efteranmälningsavgift.

Jag har snickrat ihop en liten fil med glimtar från banan:

Hemsidan med kartor & anmälan mm:
http://www.ckornen.se/om-klubben/tavlingsverksamhet/tolvtjarnsloppet/

Hej alla stigcyklister. Ni har ju säkert koll på detta men en liten påminnelse kan vara på sin plats för detta trevliga cykelevent - ett äkta långlopp i Örnsköldsviksområdet. 65 eller 40km beroende på ork och träning. 40km alternativet är mestadels riktigt trevlig stigcykling på relativt lättcyklade stigar, dock en del backar.Välkomna att anmäla Er: http://www.ckornen.se/tolvtjarnsloppet/tolvtjarnsloppet-inbjudan/

Jag har jagat mörksuggor i Rättvik, åkt Snapphaneturen i Skåne och bombat runt Kalugapasset i Rörbäcksnäs, alla dessa banor/ställen brukar anges som bland de bästa i Sverige. Men helt ärligt, Tolvtjärnsloppet.... slår alla dessa ställen. Den som söker skogscykling med flow, xc cykling när den är som bäst, och dessutom har ben och lungor att hålla igång pedalerna hela vägen, den kommer ha hjulafton här uppe! Det är ganska utsträckta stigar, som böljar fram över öppen tallmo, ofta med doserade kurvor och mjuka vågor. Underlaget är sand, oftast hårt packad, ibland lösare, vilket gör uppförsbackarna utmanande även om de inte är så långa. Det gör också de korta sträckor av grusväg intressantare efgersom de också är sandvägar som inte är helt lättrampade. Sten... nej, rötter... knappt. Alltså visst finns båda men extremt mycket mindre än i de flesta mellan/syd svenska banor. Tänk Göteborgs sten, rötter, bröt och bära, sen tänker ni tvärs om! Tekniskt inte så utmanande om man gillar trix och balanskonster på sin FS, men så sjukt mycket roligare och bara köra på i flow och känna att man blir ett med hojen och flyter igenom naturen. Men som sagt, tanka EPO om du inte har ordning på fys-träningen.
Pga dagens hetta var jag uppe tidigt imorse och körde bara 40km rundan innan solen stekte mig men det räckte!

Uppmaning:alla som kan, åkt upp till Långviksmon på söndag och kör racet!
Är 65an för mastig kör 40, det är en fin runda. Är det för hetsigt, åkt upp nästa vecka efter racet och kör i eget tempo. Denna mtb karamell bör alla uppleva!

Kul! Jag är anmäld :)
Det lilla jag lyckats läsa om loppet tyder på att det verkar vara fina stigar men samtidigt riktigt krävande fysiskt jämfört med andra långlopp. Verkar stämma väl med din rapport.
Håller tummarna att värmen ger med sig lite till på söndag bara :)

Den recensionen hette duga den. Som banläggare får jag väl känna mig stolt men det är ju naturen och "olagliga" enduroåkare som format denna bana och vi har bara tagit fram den igen eftersom att naturen hade "tagit över". Rätt mycket jobb att hålla den i schack på en så lång bana dock - men återigen Tack för den fina recensionen och välkommen att delta. Utan EPO dock :-)

ski3r skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det lågt däcktryck som gäller även på
> denna bana?

Då det är ganska mycket sand så kan lågt däcktryck vara en fördel, men kör du 65km så finns det ju en del väg som kan suga med lågt däcktryck.
Kör på samma tryck som du brukar, så blir det nog bra.

Fantastiska stigar men helvete vad jobbig bana. Krampfest de tre sista milen gjorde inte saken lättare. Har nog aldrig sett så många stapla i kramper efter målgång :)
Nu väntar vi bara på att resultatlistan ska dyka upp...

ski3r skrev:
-------------------------------------------------------
> Fantastiska stigar men helvete vad jobbig bana.
> Krampfest de tre sista milen gjorde inte saken
> lättare. Har nog aldrig sett så många stapla i
> kramper efter målgång :)
> Nu väntar vi bara på att resultatlistan ska dyka
> upp...

Krampfest var ordet!

Tillbaka
Topp