[Kalender] Torpracet 20km - IF Rigor

Körde banan idag med Patrik/Xenomorf.
Patrik hade fått en gpx fil av jonander som vi provade att följa. Patriks gps strulade så första "varvet" körde vi rätt så fel. Vissa slingor körde vi bla baklänges. Efter detta var vi rätt buttra båda två. Väl tillbaka vid torpet så tittade solen fram och Patrik bootade om sin Garmin. Plötsligt funkade den. Nu blev upplevelsen mycket bättre:-)

Helhetsintrycket från mig som normalt gillar tekniskt stök är att det är en mycket lättåkt XC runda i vacker natur. Utmaningarna ligger i att det är bitvis rejält kuperat och att några spångar är såphala. En backe är lite lerig. Där tror jag att många kommer att springa upp istället för att cykla. Favoritsektionen var den markerade MTB loopen i närheten av torpet. Trevlig klättring uppför i lite stökigare terräng. Sedan rätt snabb utför.

Bra jobbat ni som tagit fram bansträckningen.
Tänk om ni kunde trolla bort den längre grusvägssektionen (genom att tex skapa en stig parallellt med grusvägen) i framtiden!

Patrik körde på sin 29" fullfämpade XC-raket. Jag körde på en helstel 26" Trek 8000.
En ren XC hoj med ca 80mm dämpnining är nog optimal för loppet. Inte säker på att heldämpat tillför något då man har bra fäste för bakhjulet hela tiden. Tror att de som kör 29" kommer ha en fördel gentemot de som kör 26". Lite lurigt med däckval;-)

Om jag haft möjlighet hade jag gärna kört loppet. Får dock troligtvis ingen barnvakt.
Jag tror att det blir en riktigt bra tillställning. Om ni inte kört i området så är det definitiv besväret att vara med oavsett om ni har ambitioner eller inte!

/Peter

Senast ändrad:
Tack för ett bra och väldigt trevligt arr. Tekniska stigar i ett strålande väder :)
Återkommer gärna nästa år igen!

Kul med feedback!

Det lär säkert återkomma nästa år med ett liknande upplägg av loopar runt torpet.

Kom gärna upp och kör i Rigortorpet om ni känner för det* , stigarna behöver användas! :)
*undvik dock måndag 14/10 då älgjakten börjar

Mycket bra arrangerat! Detta blir en återkommande tävling om ni kör vidare :-)

Har ni någon resultatlista ute någonstans, det gick bra för flera här på forumet (happy rules):

1: Marcla
2. Jonander
3: Tonkan

Christofer som ansvarade för tidtagningen hade brådis till någon chalmers fest! så resultatlistan uteblev från nätet ;)

men vi får se till att den dyker upp på rigors facebooksida på något sätt - efter helgen troligtvis :(

Stewart: Fick alla som ville vara med eller nådde ni taket på antalet startande?

Vem äger marken?
Skulle det vara möjligt att dra nya stigar för att undvika grusvägar i framtiden?

Om det blir ett arrangemang nästa år så ska jag försöka vara med. Stigarna var trevliga, men jag är ingen fan av grusvägar...

/Peter

Stewart skrev:
-------------------------------------------------------
> Christofer som ansvarade för tidtagningen hade
> brådis till någon chalmers fest! så
> resultatlistan uteblev från nätet ;)
>
> men vi får se till att den dyker upp på rigors
> facebooksida på något sätt - efter helgen
> troligtvis :(

AVGÅ!!

;-)

Från början var tanken 40 startande, blev 82 anmälda. vi nekade inte någon vad jag vet;

--

Ang markerna:
Där grusvägarna gick är det svea skog som äger marken, och det är inget som hindrar oss från att dra nya stigar mer än tiden och arbetet som krävs för det.

Den "tekniska" lilla slingan som gick från torpet och avslutades med en utförslöpa är privat markägare som vi fått OK ifrån, tanken är att göra den fin så vi kan visa de andra markägarna hur det ser ut, och att det inte blir några större konsekvenser/skador på skogen från stigarna som vi gör i skogen. (svea skog förstör något hutlöst med sina skogsmaskiner när de härjar där).

--
Mycket stor sannolikhet för ett nytt Torprace nästa år :)
Lite snack om annat datum också, men det får vi se, vädret var ju grümt idag!

edit, glömde ett som.

Senast ändrad:
Till Er som anordnade tävlingen. Stort TACK!
Fantastiskt att ni under det första året som tävlingen körs når så hög standard på arrangemanget!

Banan tycker jag var en bra mix med mestadels stig och mer lättåkta partier. Med tanke på att den skall passa alla så är det nog inte fel att ha kvar lite grusväg. Trevlig stämning i spåret och kul och publikvänligt att man återkom till start/målområdet många gånger under varje varv. Speakern var ju helskön och var superengagerad, kul för både publik och oss tävlande! Hamburgaren satt också fint efter målgång.

Hoppas på ett nytt race nästa år :-)

/Jonas

Det här var 2013.
Nu är det 2015!
Det är återigen dags att stoppa undan dator och mobiltelefon för att mötas vid torpet för att se vem som är snabbast i skogen. I år mera stig, nya snabbare utmanare och regerande mästare. Allt man kan önska sig av en bra tävling.

2013 då det första torpracet var. Det var på den tiden då man använde det här forumet för att komma ut och cykla. Det var på den tiden happyride betydde att man träffades för att cykla. Då 2013 ska ett sådant happyride startat tidigt på morgonen vid någon mattaffär inne i Göteborg sen cyklade man via delsjön och sandsjöbacka så man var framme lagom till starten för racet. I racet ska dessa långhåriga och skäggiga herrar på 26 tums stålcyklar placerat sig från plcering 3 till 9.

Tillbaka
Topp