Kallt om fötterna...

SteffoN

Medlem
Kallt om fötterna...
Tjoho!
Körde ett kortare (ca 6 mil/2h) landsvägspass idag i ett nästan vintrigt Göteborg där tempraturen nu har sjunkit omkring nollan, var ganska rädd att det skulle vara isigt men vägarna var torra och fina.

Körde i ganska lugnt "fettbrännar" tempo och kläderna och sånt funkade bra förutom på en punkt, fötterna! När jag kom hem kände jag knappt mina tår, iskalla är väl en bra beskrivning!
Körde idag med ett par Shimano MT51 skor som ändå är lite mer fodrade och varmare än ett par vanliga skor och ett par tjocka strumpor, men det räckte alltså inte.

Hur gör ni andra som kör landsväg på vintern för att hålla er varma om fötterna? Räcker det/funkar det med tex Shimanos MW80 sko eller skall det till grövre grejer som värmesulor osv?

Kallt om fötterna...
Tjocka strumpor, gott om plats i skorna, och skoöverdrag. Då är jag ändå kall i fötterna efter ett par timmar, men jag kan i alla fall känna tårna.

Olika personer är olika känsliga. Jag blir väldigt snabbt väldigt kall i händer och fötter.

Ett bra tips är att tokdricka vatten under dagen innan du ska ut. Mer vätska i kroppen betyder bättre cirkulation och därmed mindre köldeffekt.

Kallt om fötterna...
SteffoN skrev:

>
> Hur gör ni andra som kör landsväg på vintern
> för att hålla er varma om fötterna? Räcker
> det/funkar det med tex Shimanos MW80 sko eller
> skall det till grövre grejer som värmesulor osv?

Hej.

Som Castrello skrev.

"Biltemas skoskydd. Punkt.

Att köra utan något utanpå skorna när det är kallare än +10 grader är både o-praktiskt och o-Pro!"

Själv körde jag 19 mil i förra veckan och det var ca -8 på morgonen. Ca minus 3-4 när jag kom hem.

Jag kör men ett par vanliga skoskydd och utan på dessa ett par "Biltema". Då får man en fin liten luftspalt och sen 3 mm neopren, som gör underverk för små, klena fötter.

Värmesulor osv kan du glömma, det är min erfarenhet. De jag provat är bara dret (skit) och jag har provat några olika.

Fan jag är ju o o-Pro, dvs PRO som kör med skoskydd.

Kallt om fötterna...
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Biltemas skoskydd. Punkt.
>
> Att köra utan något utanpå skorna när det är
> kallare än +10 grader är både o-praktiskt och
> o-Pro!

Tyckte dte var ganska praktiskt att inte ha skoskydd förra helgen. Bara vinterskor. Men jag försöker ju inte lura i nån att jag skulle vara "pro".

Kallt om fötterna...
+1 på gott om plats i skorna..

Yllestrumpor ex. CRAFT med merinoull (merino återigen)
windstopper strumpa - skor och skoöverdrag.

Dom vinterskor som finns på marknaden är väl gjorda för Italiensk eller Storbritannisk vinter
dvs snarare över än under nollan.

Racer vintertid brukar bli 1½-2 timmar för mig med någon gång vid solsken -bor även jag i GBG.
En mer "upprätt" sittställning verkar hjälpa också.

Jag fryser knappt alls på min vinterfierade gamla HT - klarar ner till -9, blir det tvåsiffrigt stannar jag inne feg som jag är.
Så sittställningen kan vara en lösning , det är det för mig.

I övrigt kom jag inte ut alls i helgen - bläh för halsont.

Kallt om fötterna...
Min flickvän är om möjligt ännu frusnare än mig i fötterna, och hon har helt enkelt valt att köra med "vanliga" pedaler och riktiga vinterkängor. Det funkar väldigt bra för henne. Det är ju en smal sak att skruva på några billiga plattisar och dra fram vinterkängorna, egentligen. Byta pedaler tar ju inte nån lång tid.

Kallt om fötterna...
Tack för tipsen så långt, och visst har jag skoöverdrag (dock Endura och inte Biltema...) men upplever att dom inte hjälper så mycket mot "kyla underifrån", dvs ifrån pedalerna.

"Flickvän-tipset" att köra med vanliga pedaler är nog inte så dumt ur fryssynpunkt, men har men en gång börjat med clips är det svårt att sluta.

Kallt om fötterna...
SteffoN skrev:
> "Flickvän-tipset" att köra med vanliga pedaler
> är nog inte så dumt ur fryssynpunkt, men har men
> en gång börjat med clips är det svårt att
> sluta.

Jo, jag vet. Jag kör inte heller med det... Men hon är så nyinvigd i klossvärlden att det funkar för henne...

Kallt om fötterna...
Jag kör med skoöverdrag + WoolPower 400gr sockar när vädret kräver långbyxat och sen varierar jag med olika skor. Klossproblemet lider jag själv inte av, men kan tänka att det blir bättre med en lite tjockare (isolerande) sula?

Kallt om fötterna...
studs på bollens tips :-)

Höst och vinter byter jag till tjocka ullsulor och kör med skidstumpor. Utanpå kör jag med BBBs tjockaste neoprenöverdrag, vilket funkar bra ner till -5 grader.

Ett annat tips är att vara ordentligt varm om tår och fötter innan du drar på dig skorna.

Sen kan man ju undra varför du som norrlänning fryser om fötterna, du är ju uppvuxen med kylan!

Kallt om fötterna...
SteffoN skrev:
> Tack för tipsen så långt, och visst har jag
> skoöverdrag (dock Endura och inte Biltema...) men
> upplever att dom inte hjälper så mycket mot
> "kyla underifrån", dvs ifrån pedalerna.
>
> "Flickvän-tipset" att köra med vanliga pedaler
> är nog inte så dumt ur fryssynpunkt, men har men
> en gång börjat med clips är det svårt att
> sluta.

Det är rätt vana cyklister som kör med plattisar om det blir för kallt. Gjorde att jag släppte prestigen och gör det också om det blir för kallt. Jag tror att det främst är klossen och där den ligger ann mot sulan som kyler. Blir som en kylfläns, vilket gör att jag får måttligt bra utdelning på skoskydd, även om det är bättre med än utan.

Om det är mittemellan så tar jag plastpåse utanpå skon, men innanför skoskyddet. Ger lite extra skydd, främst mot snöslask.

Kallt om fötterna...
Värmesulor är grejen, mina fötter var plaskvåta idag, men varma endå.

Finns massor av trådar kring ämnet.

Bra elsulor är guld värda på längre vinterturer.

Kallt om fötterna...
JonasG skrev:
> Sen kan man ju undra varför du som norrlänning
> fryser om fötterna, du är ju uppvuxen med kylan!

Ja det är fan, 17 år här nere verkar ha satt sina spår! För om åren hade man ju dansat av glädje och gått ut i shorts och sandaler om det vore som nu, +1 den 13 december!

/Stefan

Kallt om fötterna...
Hej!
Det där med frusna fötter är otroligt indivduellt - vad som är tok-varmt för en kan vara helt otillräckligt för en annan... Det går inte att säga "kör så här så blir du av med problemen". Testa alla tips i tråden tills du hittar nåt som passar för dig! (Lösningen hittar du säkert i en kombination av flera av tipsen...)

Jag har efter ett antal kraftiga förfrysningar verkligen problem med frusna fötter (vi snackar lila tår om jag inte tar till åtgärder...): här är lite grejer som jag testat och som funkat.

- Rätt strumpor (det hjälper inte men fel strumpor stjälper!)
- mycket plats i skorna (mmm trist tips, man kanske inte vill köpa särskilda vinter-ostar...)
- Dubbla skoskydd
- Håll dig torr! "Fryspåsar"
- Byt sulor eller kör med tidningspapper (klipp till sulformade bitar från mittuppslaget (gärna av Gazettan!) så sitter det ihop i tån och kan läggas både under sulan och över foten)
- "Reumatism-kräm" (Det här är det tunga artilleriet (det som får det att funka för mig... Alltså en blodkärlsutvidgande kräm som hjälper till att öka blodgenomströmningen - tyvärr receptbelagt dock...)
- Långkalsonger - håll benen extra varma för att hjälpa till att öka blodgenomströmmningen till fötterna
- El-sulor (funkade inte speciellt bra för mig - särskilt inte med tanke på investerad krona och meck-tid per fot-värme-enhet...)

Är ständigt på jakt efter nya sätt att övervinna kylan - har man stått där i duschen med lila-blåa fötter och spolat kallvatten på fötterna som bränner som eld så blir man motiverad att söka lösningar... :-)

/E

Kallt om fötterna...
Testade Biltemas skoskydd igår i -2 grader. Var ute 2½ timma, traskade lite i snö och hade kul. Resultatet var att mina fötter aldrig varit så varma förut. (Eftersom jag alltid kört utan skoskydd förut...) Fötterna var lika varma när jag tog av mig skorna som när jag satte på dem. Rekommenderas varmt! Kostar 150:- och är ganska små i storlekarna. Jag har 43 i skor och det var bra att jag tog 45:orna i skoskydd. Verkar vara av bra kvalité med tåförstärkning och anti-glid skydd på insidan vid vaden förutom kardborre och dragkedja.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98553

Edit: Ska tillägga för den intresserade att de är av 3mm neopren med fleecefoder på insidan.

Senast redigerad av en moderator:
Kallt om fötterna...
Testade just mina nya GripGrab Arctic på en runda (på asfalt) på 4,5h i -7c. Frös knappt alls om fötterna, vilket jag gjorde med mina tidigare Shimano-överdrag.

Annars finns det ju ganska billiga elsulor också: http://www.rejmo.se/

Kallt om fötterna...
Mathias skrev:
> Testade Biltemas skoskydd igår i -2 grader. Var
> ute 2½ timma, traskade lite i snö och hade kul.
> Resultatet var att mina fötter aldrig varit så
> varma förut. (Eftersom jag alltid kört utan
> skoskydd förut...) Fötterna var lika varma när
> jag tog av mig skorna som när jag satte på dem.
> Rekommenderas varmt! Kostar 150:- och är ganska
> små i storlekarna. Jag har 43 i skor och det var
> bra att jag tog 45:orna i skoskydd. Verkar vara av
> bra kvalité med tåförstärkning och anti-glid
> skydd på insidan vid vaden förutom kardborre och
> dragkedja.
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId
> =98553

Extra large är tyvärr ett skämt, de passade aldrig mina 45:or. Dessutom suger kedjan på de, gick sönder efter ett tag. Fast det går att laga. Jag hivade mina till slut.

Passar storleken så är de bra.

Kallt om fötterna...
Ari.m skrev:
> Jula har både batteridriven strumpa och -skosula
> för 179 respektive 149 riksdaler.
> http://www.jula.se/search-result/?q=sula värme
>
>
> Någon med synpunkter vad som ger mest värme per
> krona ( VPK ? ) ?

Jag har köpt sulorna, men kommer att lämna tillbaka dem.
De ger endast ~1W/sula, för att hålla mina fötter varma behövs 2,5 - 3,5W/sula

/Håkan

Kallt om fötterna...
Lång och smal med problem att hålla värme i perifiera delar (fötterna).

Det stora problemet för mig är den kyla som leds in via klossen och då hjälper inga skoöverdrag.

Värmesulor har jag provat. Tyvärr ger de ungefär lika mycket värme som jag förlorar i isolering när jag måste byta ut en extra isolerande inläggsula.

Det som fungerar för mig är plattisar och vinterkängor eller vinterstövlar. När jag stannar och fikar brukar jag byta strumpor (skapligt tjocka och i ull).

KjellF

Tillbaka
Topp