Kamera med bra batteritid för landsvägscykling

Tjena,

Med tanke på hur många spännande situationer jag ser under mina cykelturer funderar jag på att skaffa en kamera för att filma, men är lite lost på vad som är bäst. Då jag cyklar landsväg är jag inte intresserad av något med under tre timmars batteritid! Den enda som verkar leverera riktigt bra batteritid är den kombinerade lampan/kameran Fly12, men den kostar också 3500 spänn i grundutförandet. Är heller inte intresserad av den inbyggda lampan.

Har vi några spännande rekommendationer 2017? Contour Roam 3 verkar bra på pappret, men finns inte att få tag på från svenska återförsäljare.

Önskemål:
+ Bra batteritid, absolut minst 3h inspelning. Laddning under färd ett plus.
+ Tål regn och sitter fast ordentligt.
+ Tillräckligt bra bild för att urskilja regnummer (super-duper-HD behövs alltså inte).
+ Loopar helst inspelningarna (skriver över äldsta filerna automatiskt) så att man inte behöver tömma om det inte händer något intressant.

Tack!

Senast ändrad:
batteritiden brukar väl vara lite sådär på sådana där kameror, men borde väl gå att hjälpa med ett sånt där nödbatteri/batteripack för att ladda mobiler etc.

Det finns hyfsat stora USB-batterier, och de flesta kameror laddas via USB. Vissa kameror kan dock inte _drivas_ via USB, utan enbart laddas, något man får se upp med. Regntåligheten vid extern strömförsörjning är en annan sak.

Snubblade på denna via googlesök: http://www.rideye.com/
Verkar ju vara gjord för precis det syfte du söker. HD, överskrift, lång batteritid.
Vet dock inget alls om tillverkare osv, sidan ger ett lite kickstarter-aktigt intryck.

Den verkar ju grym! Men det är inte utan att jag undrar hur dom kan ha 3x batteritiden vid övriga. Den där räcker ju till hela VR...

Min Hero 3+ Silver filmar 3 h i 1080p30 på ett batteri och 9 h film på ett 64 GB kort, loopar gör den också. Bästa modellen i det avseendet. Däremot har Sessionmodellerna trevligare formfaktor.

Jag har senaste Garmin (Virb Ultra 30). Batteritiden i det stöt- och vattentåliga caset är kring drygt 90 min vid filmning i 1080 p med allting igång (sensorer, GPS etc.). Genom att använda detta case https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/522854 så har jag möjlighet att koppla en powerbank till kameran och filma så länge minnet i kameran klarar, vilket är kring 4 h (i 1080 p) med mitt 64 g. Problemet är att det inte är någon lösning i regn och lera, om man nu vill filma i det.

Senast ändrad:
spöket_alban sa:
Med tanke på hur många spännande situationer jag ser under mina cykelturer /.../ jag cyklar landsväg
Har vi fått så många inlägg så vi kan gå OT nu?
Ingen mer än jag som är mer än lovligt nyfiken på vad det är för allt spännande som händer under några timmar på landsväg?

emmer sa:
spöket_alban sa:
Med tanke på hur många spännande situationer jag ser under mina cykelturer /.../ jag cyklar landsväg
Ingen mer än jag som är mer än lovligt nyfiken på vad det är för allt spännande som händer under några timmar på landsväg?
Den enda riktigt sevärda kamera-på-cykel film jag sett var min väns SPD-vurpa ner i ett väldigt blött dike.

emmer sa:
spöket_alban sa:

Absolut! Tack för tipsen, allihopa.

Senaste rundan var på ynka tre mil, då händer ungefär följande:

Det börjar precis precis skymma, men sikten är bra. Har lampor på ändå och cyklar i signalgul jacka, så är inte orolig över synlighet. Ligger i cirka 30km/h på 70-väg utan mittmarkering, en sådan väg där bilar får passa sig vid möte eftersom det inte är jättegott om plats. Ett par hundra meter framför mig (med lååååång fri sikt) ser jag två mötande fordon som ligger ganska nära varandra. De kör så ett tag. När de kommer närmare bestämmer sig den bakomliggande bilen att kasta sig ut i en halsbrytande omkörning. Jag som kommer mötande upplever detta som något våghalsigt med tanke på det raskt krympande avståndet, varpå jag tar det säkra före det osäkra och stannar och flyttar mig ut i vägrenen. Den fartfyllda och något våldsamma omkörningen fullbordas cirka 100 meter framför mig. Jag visar mitt missnöje genom att sträcka ut armen i den universella "WTF was that shit"-posen. Inga långfinger eller arga tillrop inblandade, bara en markering att jag finns i mötande körbana och att detta faktum bör betänkas innan omkörningar genomförs. Hade jag inte stannat och flyttat mig hade det blivit läskigt tajt. Säg att föraren höll 90 och jag 30 i motsatt riktning, en skillnad på 120 km/h. Det innebär att avståndet krymper med 33 meter i sekunden.

Bilisten svarar i alla fall med att lägga sig på tutan och snabbt svänga ut mot mig, fortfarande i omkörningsfart, för att kanske 20 m framför mig gira tillbaka till sin kant. Jag står alltså stilla vid vägrenen och mötande bil svänger fullt medvetet ut mot mig med sin plåtlåda i typ 90 km/h för att markera sitt missnöje tillbaka.

Det hade jag gärna haft på film. En regskylt hade suttit fint, speciellt eftersom jag misstänker att det var någon typ av firmabil för en hemtjänst i trakten. Både den dumma omkörningen och sedan skulle-bara-skrämmas-lite-svängen hade jag gärna visat för en arbetsgivare!

Senast ändrad:
Annars bara standard-situationer, t.ex. bilar som kör om för nära (en stannade efter omkörningen mitt på en 70-väg för att läxa upp mig av någon anledning). Jag bad honom hålla avståndet nästa gång, han sade att han hade "åtminstone en meter" och tyckte detta var tillräckligt på sagda 70-väg. Blivit omkörd i en vänstersväng-fil, bromsat för bilar som svänger ut från uppfarter, gnällt på massor av bilar i cykelbanan. Kameran skulle inte vara till för att gnälla i allmänhet, men när det är riktigt farligt (se inlägget ovan) eller om det gud förbjude skulle hända något skulle det kanske komma till nytta, med tanke på hur enkelt bilister kommer undan i farliga situationer.

Funderar själv på en fly12. Först baktill men bäst är att ha både fram och bak. Min fråga är egentligen om det finns någon kamera som streamar direkt till ens data eller annan enhet som man har hemma. Låt säga att någon bilist är riktigt vågad och både kör över en och sedan tar alla sina ägodelar, då är såklart en video fint att ha men då blir det problem med tillgången så att säga. Finns det någon sådan lösning?

Jag funderar också på en fly12 efter att ha varit några cm från att bli påkörd av en buss som sneddade över cykelfilen idag. Finns det några billigare alternativ?

Som jag förstår det finns det billigare kameror men de har inte lika bra upplösning. Du ska ju få med reg-skylten, annars blir det inte så givande med en video. Kanske det inte blir ändå, har en misstanke att kanske polisen kan bli lite förnärmade av att man har "för mycket bevis" så att säga.

Tråkigt nog är FLY6 det jag har som första prioritet att köpa. Om inte annat kan man lägga upp sina turer på nätet..

Edit: Fly6 ska det vara då jag börjar med kamera där bak

Senast ändrad:
Nej det är extremt deprimerande lösning. Alla sådana här händelser skulle rubricerats som mordförsök!

Förebyggande arbete i all ära men saken är ju att det alltid kommer finnas en liten grupp (på några procent) som inte har så stort samvete, då kan man förebygga bäst man vill. Det enda som avskräcker dessa är hårdare straff.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp