kampatibilitetsfråga vid byte från 7sp till 9sp.

Fnord

Medlem
HJÄLP!! Min vän har köpt cykel utan att rådfråga mig och då fått med sig något från Cykelringen hem.

Först lite bakgrund...
Styret lossnade efter några veckor av asfaltscyklande till o från jobbet. Och det var där jag kom in i bilden. Det var felvänt, satt ej fast i styrstammen, styrstammen glappade i sidled, styrlagret glappade, bakbromsen var väldigt farligt monterad etc... ni vet säkert hur det kan vara med saker därifrån.

Nu till min fråga, växlarna är ganska kassa och fungerar därefter.

Sitter grip-shift shimano sis 7sp och 3sp reglage på den. Kan jag byta bakreglaget, till t.ex. deore/ DeoreLX 9sp, sätta på en 9sp kassett (sram 970) och en Deore XT 9sp växelförare samt byta till kedja för 9-delat?

Passar en 9-delad kassett där det tidigare suttit en 7-delad?

Hur stor risk är det att framväxlarna fungerar (om möjligt) sämre med smalare kedja och 9-delat?
Kommer ej ihåg exakt vad det var för växelförare eller vevparti fram. Bak satt det en sram x3.

Kassetten nu såg allmänt värdelös ut, och både kassett och framdrev är skeva.

Har alla delarna utom ett 9-delat reglage liggandes så det blir en ganska liten utgift för en förhoppningsvis stor förbättring av cykelupplevelse.

Troligen passar inte 9sp på det gamla hjulet (7d har en annan bredd, om det inte är ett 8/9/10sp hjul med en bricka, tveksamt).

Nytt vevparti är troligen ett måste, och framväxeln, skaka fram info om den så får du ett bättre svar.

Är den alltså köpt ny hos Cykelringen för ett par veckor sedan?

I så fall är det väl ett självklart första steg att ta tillbaka den dit, så de får rätta till de mest graverande felen. Även om de är erkänt oseriösa tycker jag inte man ska utgå ifrån att de vägrar åtgärda en uppenbart trasig cykel som de sålt så nyligen.

HaraldN skrev:
-------------------------------------------------------
> Är den alltså köpt ny hos Cykelringen för ett
> par veckor sedan?
>
> I så fall är det väl ett självklart första
> steg att ta tillbaka den dit, så de får rätta
> till de mest graverande felen. Även om de är
> erkänt oseriösa tycker jag inte man ska utgå
> ifrån att de vägrar åtgärda en uppenbart
> trasig cykel som de sålt så nyligen.

Ja, det skulle man säkert kunna göra. Fast dom mest uppenbara felet, som att saker är felmonterade och därför glappar etc är ju nu åtgärade.

Problemet som återstår är att växlarna fungerar kasst och det är väl mest för att det är extremt billiga och kassa komponenter. Låter, rasslar och saknas distinkta lägen etc.

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Troligen passar inte 9sp på det gamla hjulet (7d
> har en annan bredd, om det inte är ett 8/9/10sp
> hjul med en bricka, tveksamt).
>
> Nytt vevparti är troligen ett måste, och
> framväxeln, skaka fram info om den så får du
> ett bättre svar.

Ok, tack för infon. Får undersöka och se om det verkar sitta någon distansbricka där.

Någon som har erfarenhet av att slänga på en 9-delad kassett fast utan kanske ett av dreven på en body för 7-delat? Man får väl antagligen köra med 9sp reglage och ha sista nedsläppet utan action och då bromsat på växelförarens ändläge.

I teorin i min skalle är det inte helt omöjligt att det skulle kunna fungera.

Svarar på min senaste fråga själv, den som googlar skall finna.

If your 126 mm frame is aluminum, carbon fiber or held together by glue, you probably shouldn't try to spread it. That still doesn't mean that you're stuck with 7-speeds!

Any 7-speed Shimano Hyperglide Freehub will actually work with 8 sprockets, without any modification! What you need to do is to use 8 of the sprockets from a 9-speed cassette, with the 9-speed spacers.

To make this work, you'll also need to use a 9-speed chain and shifters. Your old 7-speed derailer should work OK if it isn't too badly worn. The limit stops on the derailer will cause the useless 9th position on the shifters to be locked out, so this will work as a perfectly normal 8-speed rig.

Så, då behöver jag bara införskaffa något reglage för 9-delat och shimano xt växelförare för att testa. Och då antagligen komma fram till att den smalare kedjan kanske gör att växlingarna på framdreven fungerar ännu sämre.

Ja, det ska inte ske igen och en annan komps har backat efter denna skräckhistoria och och ska nu söka lite dyrare fast fungerande cykel på annat håll.

Tillbaka
Topp