kan en crescent 92307 från -81 bli en vettig fixie?

Fnord

Medlem
Är det någon här som är duktig på gamla crescent-cyklar?

Har försökt hitta mer information om cykeln men gått bet på google.

Är det någon som vet lämplig sida med information eller som direkt vet saker som typ av dropouts, möjlighet till att byta till ny gaffel, gängtyp och möjlighet att få tag på nya vevlager etc?

Är en sådär 20 mil att åka för mig och bilder var svårt att få tag på från ägaren tydligen. Men cykeln ska vara "jättefin" och kvitto etc finns kvar.

Kan man förresten köra på en 24" om man endast mäter 175cm?

Crescent 307 (fashion line) var en standardcykel.
Den ser ut som sådana ljusblå cyklar som brukar stå övergivna i cykelställ utanför järnvägsstationer.
Den har helsmitt vevparti "Fauber" och svetsad ram i vattenledningsrör.

Den är absolut inte vvärd att åka 20 mil för.

Crescent ska helst vara Crescent 318 319 eller bäst 320 de hade lödda CroMo ramar. 316 och 317 var enklare varianter sk. träningscyklar.

Men den blir en helt ok fixie...

Dropoutsen är dock av standardcykelstyp, dvs snett framåt/nedåt.
Jag kan ta bilder på min om det är av intresse.

Ok Fixie? vad är han ute efter?

Mycket tung, ospänstig, svajig. Lika bra som en Kronan eller militärcykel.

Det är inte värt att åka 20 mil för en av sveriges mest sålda standardcyklar.

Jag är ute efter att komplettera cykelrummet med någon trevlig fixie/ss att ha för kortare turer, nästan uteslutande under milen. Något att pyssla med nu i början på säsongen och en känsla av att ha "gjort min egna cykel" Kanske lacka om i någon mer enhetlig färg o så. Något att testa ombyggnation och renovering på även om jag inser att det kanske inte blir det bästa slutresultatet första gången.

Tung och svajig låter inte som några trevliga ord. Jag vill hellre ha något lätt och spänstigt =)
Vattenledningsrör, Låter inte som optimal sak att bygga cyklar av.

Cykeln i sig kostar 500 och det är väl inte mycket att bry sig om men det är det där med att sitta o köra ner till norrköping o tillbaka som känns sådär halvskoj om cykeln nu inte är värd det.

poqa skrev:
-------------------------------------------------------
> Men den blir en helt ok fixie...
>
> Dropoutsen är dock av standardcykelstyp, dvs
> snett framåt/nedåt.
> Jag kan ta bilder på min om det är av intresse.

Det skulle vara uppskattat, enklare att avgöra om det finns utrymme för att justera kedjespänning om man har en bild att utgå ifrån.

kedjespänning kan du justera, men som sagt 40mil tur o retur? för nått du kan hämta i närmaste buske? eller fiska upp i närmaste bäck.

307 har vad jag vet svetsad ram - fult och tyder på billiga och tjockväggiga rör. Ta någon modell med lödda muffar istället, mycket, mycket snyggare. Och 24" är antagligen för stort för dig, beror på hur långa ben du har. Jag själv gillar stora ramar, att jag precis kan stå över ramen.

Det är absolut ingen high end-cykel, som alla konstaterat gång på gång...
Men som brukscykel går det ju knappt att ha en finare cykel utan att den blir stulen!

Här är iaf en bild på dropoutsen
IMG_0603.JPG ht=544

Tillbaka
Topp