Kan man borra upp ekerhålen?

Kimpa951

Aktiv medlem
Håller på att hjälpa en kille att byta ekrar/rikta upp ett hjul till en El-lastcykel (ja jag vet! Inte en riktig cykel, men ändå)
Ekrarna som sitter original är 166mm långa och 2,34mm i diameter. Nu verkar det inte finnas några 2,34 / 166 att få tag i inom närmsta framtid, däremot så har jag fått tag i moped-ekrar från Puch som är 3.0 / 165mm.. min fråga:

Kan man borra upp hålen i navet till 3.0 för att passa dom? Eller kommer det att bli knas?

Endast tacksam för vettiga svar som berör ämnet...

Bilagor

• B85204B3-599C-4F6F-B229-CF29BD25C6C7.jpeg
    B85204B3-599C-4F6F-B229-CF29BD25C6C7.jpeg
    361.3 KB · Besök: 111
kolla http://ecorideparts.com/ om du hittar rätt eker ist o beställ via deras egna butik men visst de borde gå borra upp om godset i motorn e tillräckligt i fälgen e de nog lungt risken e att vid belastning så kommer den slita sönder flänsen på motorn om de e för tunt gods

försök hitta dt ekrar i rätt längd istället. kolla alpine 3 t.ex.
Dom där skit-erkrarna dom sätter dit håller inte för att tittas på ens!

Ok. Bra input, problemet är inte längden, utan tjockleken... ekrar i rätt längd går att få tag i, men då är dom dessvärre 2.0 tjocka..

På ett liknande hjul jag hade där ekrarna gick av likadant ekrade man om helt och satte i små mässingshylsor runt ekern som fyllde ut hålen i flänsen. Tänker mig att det minskar belastningen på ”kröken” i ekern.

Instämmer att det snarare är kvaliteten på ekern och hjulbygget som gör skillnad än diametern på ekern.

Däremot är jag fortfarande osäker på om just en sådan installation ger extra problem. Delvis blir systemet ”stumt” med kortare ekrar och man har momentet från motorn (som dock kan jämföras med momentet från skivbromsar)

En kollega hävdade bestämt att vissa sätt att varvtalsreglera motorn ger momentpulser som knäcker ekrarna i längden.

Mer förvirring. :)

ok. Bra svar från alla.. Hade det varit min cykel så hade jag nog lagt ner lite mer energi på att göra det hållbart för framtiden.
Men nu måste jag bara få cykeln att rulla igen. Några bra tips på vart någonstans i stockholm med omnejd som man kan hitta ekrar som är 2,34mm X 166mm....

Nu har jag ingen erfarenhet av att ekra cykelhjul.

Men till motocross har jag byggt många hjul, och där kommer fälgbanorna med ett "standardmått" på nippelhålet, sen får man anpassa själv (inom givna toleranser) med håldia beroende på vad man bygger med för nippel..

Japp. Samma här Hobbytrampare, men har sämre erfarenhet att modifiera och ändra på cykelhjul... På crossen så var det inte så noga ;)

Kimpa951 sa:
ok. Bra svar från alla.. Hade det varit min cykel så hade jag nog lagt ner lite mer energi på att göra det hållbart för framtiden.
Men nu måste jag bara få cykeln att rulla igen. Några bra tips på vart någonstans i stockholm med omnejd som man kan hitta ekrar som är 2,34mm X 166mm....

Tidigare har Toni på Servicedepån / Cykelstallet kunnat kapa och gänga ekrar till rätt längd. Scheelegatan 15 på Kungsholmen . Jag vet inte om han fortfarande är i tjänst men kanske värt ett försök.

Har du kollat status på befintliga hål ?
Är dom krispiga / spricktendenser så blir det starkare med ett lite större solitt gradat hål .
Är väl Kinagrejer ......

Kan kan man givetvis men jag skulle vara nervös för fälgens hållfasthet om du inte kan förstärka hålen på samma vis som befintligt. DE förstärkningar lär försvinna om du vidgar hålen.
Navet är ju en elmotor och på en lastcykel lär momentet under drift bli kännbart - för inte att tala om sidokrafterna. Uppenbart så pass att det har klarat av att dra sönder ett antal ekrar.

Senast ändrad:
Problemet med denna är att en eker gick sönder ”för ett tag sen” enligt han som har cykeln... (jag gissar 1år) . Sen har nästa gått, och nästa och nästa...

Jag var in till en av mina handlare i stan som har en bra hjulbyggare, och han övertalade mig att byta ut alla ekrar mot 2mm champion eftersom dom är 100ggr bättre än skräpet som sattes dit från början enligt han.
Så det arbetet är påbörjat nu.

Sen har jag även informerat ägaren att så fort han ser eller hör att en eker är trasig så måste han höra av sig så byter vi den direkt...

Tillbaka
Topp