Kan man fixa cykeln själv

Mariemarran

Medlem
Jag har en gammal 21 vxl monark som jag aldrig använder, mycket därför att den är så obekväm,. Jag får ont i ryggen och då jag har handledsproblem även ont i händerna då så mkt tyngd hamnar på händerna med det styre och kroppshållning som blir i nuläget.

Är det här något man kan fixa själv. Kan man byta styre har försökt höja det som är men det går inte att rubba övh. Kan man köpa ett bekvämare styre eller blir det problem med växel och bromsvajer då?

Bilagor

• 20200507_212910.jpg
    20200507_212910.jpg
    1.2 MB · Besök: 519
Ja det kan du göra själv. Skruva ut skruven som sitter längst upp på styrröret två till tre varv, sen ge den en rejäl smäll med en gummiklubba så borde den komma loss. Sen är det bara att höja, och skruva fast på önskad höjd. Tänk på att inte höja för mycket. Borde finnas en markering på röret som du inte får överskrida.

Om det inte räcker bara med att höja så kanske en stam som inte sticker ut lika långt.

Vill bara tillägga att den cykeln du visar ju inte är designad för en speciellt upprätt sittposition, så även om du kommer upp lite så kan det vara lite så och så med resultatet. Gamla vanliga damcyklar är väl dom allra rakaste att sitta på. Men kostar inget att testa höja bara.

Med tanke på hur lågt sadeln ser ut att sitta så är väl cykeln alldeles för stor/lång och du lutar dig framåt och får tryck i händerna av det, och sen den långa quillstammen som lök på laxen.

Skulle nog påstå att den stammen är så nära maxhöjd som den kan vara. Möjligtvis någon ynka cm kvar. Enda som återstår är i så fall att byta till en kortare variant. Det är lite jobbigare att göra själv, då handtagen måste bort vilket inte är gjort i en handvändning. Alternativt skära bort och köpa ett par nya, kanske av ergomodell. Men som stod längre upp, är cykeln helt fel i storlek är det svårt att kompensera

du menar att lägga 3-400kr för att byta styre/kortare stam motför 3-4000 för en annan billig cykel?
Ja, faktiskt.
Den kommer KANSKE bli bekvämare och KANSKE redan på första försöket för de pengarna du nämner. Men jämfört med en ny som provats ut i butik i lugn och ro, och att försöken att rädda cykeln sannolikt blir mycket dyrare än några hundringar och slutar med ett "meh." så är svaret inte självklart att det är mest prisvärt att fixa i ordning den.

Ser ut att man skulle vända klämman som klämmer sadeln på stolpen framåt. Då kommer sadeln än bra bit närmare styren. Sadeln verkar att sitta lite för mycket bakåt just nu, skulle kanske hämna lite för mycket framåt.

Kan du be någon ta två bilder på dig när du sitter på cykeln? Håll båda fötterna på pedalerna. Du behöver antagligen luta axeln mot en vägg eller en stolpe för att hålla balansen.
En bild när du har pedalerna vertikalt och en när pedalerna är horisontellt.
Det kan nog avgöra om det är värt att justera din cykel, eller om du behöver en cykel i en annan storlek.

Exempel på en bra bild: https://happyride.se/forum/threads/...gjorde-jag-hjaelp-med-ny.2550346/post-2550987

Många bra tips redan, att sitta bra är ju grundläggande för trevlig cykling, en del går att justera, men är cykelns geometri helt felaktig för din kropp så är det nog, som sagt, bäst att byta till en annan cykel. Att prova lite kostar ju inget dock, så skruva på bara och se om det går att få till den. Några tankar jag fick: Sadeln ser ut att sitta väldigt lågt (även om dina problem kanske mera tyder på att styret sitter för lågt) , kanske är du väldigt kort, men många sitter alldeles för lågt för att trampa effektivt. Prova detta, ställ cykeln jämte en vägg som du kan ta stöd emot, placera pedalerna så att en är i bottenläge och en i topp, sätt dig på cykeln. Om du sedan placerar hälen på pedalen som är i botten så ska du ha det benet helt rakt (se till att du håller höfterna rakt också), detta ger en skaplig grundinställning av sadelhöjden.
Bilden kanske förvillar, men det ser ut som att styret har en lätt krökning framåt, om det är så kan du prova att vrida det så att krökningen blir bakåt istället, bara att lossa klämskruvarna på alla reglage och fästet i styrstammen en aning och vrida styret och känna efter om det blir bättre. Sen har du ju barends:en du kan labba med också, kanske går att vända dessa på något kreativt sätt?

Mvh Ulf S.

Hej tack så hemskt mycket för svar så otroligt hjälpsamma ni är. Har försökt höja styret en gång för många år sedan men det finns inget att höja så i så fall är det att byta styre som gäller.

Men det stämmer nog att den eg är lite för stor för mig jag är 161 och når knappt ner med tåspetsarna.

Tack så hemskt mycket för hjälper det blir nog en ny cykel istället.

Nu har vi tagit lite kort.. Den är nog inte jättestor trots allt.

Bilagor

• 20200508_155613.jpg
    20200508_155613.jpg
    1.4 MB · Besök: 217
  • 20200508_155619.jpg
    20200508_155619.jpg
    1.5 MB · Besök: 188
Storleken ser ju inte helt fel ut. Sadeln ser ut att sitt lite långt bak. En annan anmärking, kanske bara ser ut så nu för att du lutar dig mot en vägg, men tänk på att inte svanka med ryggen när du cyklar, då hamnar mycket belastning på just händerna för att hålla dig uppe. Om du kutar ryggen använder du bålmusklerna mer och kan avlasta händer och armar. Om du cyklar med något böjda armbågar så att du kan använda armarna som stötdämpare så blir det inte lika stötigt heller för händerna.

Ja storleken ser någorlunda bra ut. Styrstången kommer nog upp lite till, men tror kanske det blir bäst att byta styret till nåt med lite bakåtsvep. Det är i sig rätt lätt, problemet bara kan bli att vajrarna inte räcker till. Hur händig är du på en skala 1 till 10? Nya vajrar och styre och allt går loss på kanske 500 totalt om du shoppar smart, men just vajerbyte kan vara lite knepigt om man inte är mekaniskt lagd.

Bifogar fil på ungefär den formen jag tänker på. Har man en justerbar styrstång som på bilden så kan man ju få den rätt högt upp och bak, och med bakåtsvepet så lär du sitta nästan som på en damcykel.

Bilagor

• abcd.jpg
    abcd.jpg
    23.5 KB · Besök: 125
Ja storleken ser någorlunda bra ut. Styrstången kommer nog upp lite till, men tror kanske det blir bäst att byta styret till nåt med lite bakåtsvep. Det är i sig rätt lätt, problemet bara kan bli att vajrarna inte räcker till. Hur händig är du på en skala 1 till 10? Nya vajrar och styre och allt går loss på kanske 500 totalt om du shoppar smart, men just vajerbyte kan vara lite knepigt om man inte är mekaniskt lagd.

Bifogar fil på ungefär den formen jag tänker på. Har man en justerbar styrstång som på bilden så kan man ju få den rätt högt upp och bak, och med bakåtsvepet så lär du sitta nästan som på en damcykel.
Ja precis det är nåt sånt där styre jag funderade på men osäker på om jag skulle måsta göra om vajrarna och varken jag eller sambon är nämnvärt händiga när det gäller sånt

Storleken ser ju inte helt fel ut. Sadeln ser ut att sitt lite långt bak. En annan anmärking, kanske bara ser ut så nu för att du lutar dig mot en vägg, men tänk på att inte svanka med ryggen när du cyklar, då hamnar mycket belastning på just händerna för att hålla dig uppe. Om du kutar ryggen använder du bålmusklerna mer och kan avlasta händer och armar. Om du cyklar med något böjda armbågar så att du kan använda armarna som stötdämpare så blir det inte lika stötigt heller för händerna.
Tack för tips. Har inte tänkt på om jag brukar svanka när jag cyklar. Ska tänka på det.

Tillbaka
Topp