Kan man pendla med 9-växlad racer-hybrid?

AElmer

Medlem
Hej.
Jag cykelpendlar till jobbet med en 27 växlad MTB för närvarande. Men nu har jag börjat få problem med den och är sugen på att byta till en mer passande för mina behov.

Nu har jag hittat en kandidat som är 9växlad, men känner mig aningen skeptisk till om det pallar mitt tempo?
Har någon erfarenhet av 9-växlade hybrider?
Kan man ligga på i 35-45km/h på högsta växeln utan att benen går som trumpinnar?

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!
Bifogar en länk på kandidaten:
https://www.bikester.se/cannondale-quick-4-M762791.html?vgid=G1053455#cgid=s2773

hoppas på lite klarhet i mitt just nu snurriga huvud och att era cyklar går bättre än min!
På förhand TACK!

Blir kanske lite för lätt utväxling ifall du tänkt ligga mycket i 35-45km/h.
Vet inte vart gränsen för trumpinnar går, men kolla kanske kring 80(varv/minut på vevpartiet) i kadens för att få en fingervisning

Det skulle såklart gå att byta till ett större framdrev, men kanske lite tråkigt att behöva byta något det absolut första man gör?

Skärmavbild 2023-04-12 kl. 22.25.59.png

Med 90 kadens kan du lägga i 39,1 km/h på tyngsta växeln. Skulle det inte räcka så kan du säkert byta till en 40t framklinga och då har du 41 km/h. Utgår från att det Shimano och tyngsta växeln har 11t, har den fler så blir det självklart långsammare hastighet.

Men 38mm däck, 12t back och 38t fram ger 37 km/h - tuff pendling :)

Pendling i 35 - 45 km/h är hyfsat snabb pendling ;) så cykeln borde räcka men som någon annan skrivit välj en gravel eller en lvg-hoj.

Senast ändrad:
Lättaste är väl att jämföra gear inches på den nya mot din nuvarande cykel. Nästan garanterat så kommer den ju ha en högra högsta utväxling än en mtb och dessutom rulla bättre, så du blir ju åtminstone inte långsammare...

För att ta bladet från munnen från hälften av alla som kommenterar:
Om TS behöver fråga om en cykel går att cykla i 35-45 km/t så kommer du inte göra det, på någon cykel.
Men definitivt inte en cykel med högt placerat brett styre.
Den kommer räcka för TS behov, och när/om den inte gör det längre så kommer du veta det utan att behöva fråga.

Jag trampar ur 36/11 (~40 km/h) på ett ställe under min pendling. Inget som bekymrar mig, då kan jag rulla.

Anteckna vilka växelkombinationer du använder på din nuvarande cykel. Sedan kan du räkna ut vilka utväxlingar det ger och därefter om den tilltänkta drivlinan motsvarar detta.

Vad andra kör med för kadens och om de väljer att trampa utför eller ej är mindre relevant.

antal växlar är inte avgörande, utan utväxlingen.

hur den generellt ligger är lätt att påverka med storleken på framklingan. kostar några hundralappar.

om du räknar ut utväxlingen i tum är det lätt att jämföra olika upplägg. har t ex högsta växeln 4 ggr större flamklinga än minsta bakdrevet och cykeln 26 tums hjul är det som att driva ett 104 tum stort hjul.

och som det då uttrycks 104 växeltum råkar vara ett bra värde som högsta växel för en pendlarcykel

Tack för alla svar.
Känns kanske som att jag kanske var otydlig i min formulering om pendling.

Jag pendlar inte, jag cyklar så fort jag kan 8km 2ggr om dagen 5 dagar i veckan.
Medelhastigheten är 28.3km/h (29.9km/h i rörelse)
Topphastigheten brukar vara i ett parti med lätt medlut på ca 2km där toppen ligger på 42-48km/h, och åt andra hållet i en lång brant backe där kan hastigheten vara upp till ~60km/h.

Men med era svar så kan jag konstatera att min kandidat inte riktigt kan prestera motsvarande utan modifikation.
Så om jag köper den så blir det till att sänka farten, eller modifiera direkt.

Med era rekommendationer om gravel eller landsvägsracer så kommer lite funderingar till mig. Kan man cykla bekvämt på en racer/gravel om man bara ska pysa ner på stan eller cruisea med frugan till stranden?

Återigen stort tack för alla bra svar med tabeller och uträkningar, tror jag börjar fatta cyklar lite mer nu! :)

För att du ska få lite känsla gör framtida (potentiella) utväxlingar, vad har du idag? Antal tänder på de tre kransarna fram, och detsamma på de sju bak. Samt däckstorlek (står på däcken).

Här en schysst. 2 delat så du har du belastning så det räcker.

8km sa du då tycker jag en hybrid inte är så dum oftast brukar man vilja ha bockstyre när det blir lite längre distanser då blir det roligare med en gravel/racer.

Om du vill ha en cykel med rakt styre finns andra racerhybrider än den Canondale som du har länkat till.
Jag har en Nishiki Pro Air (racerhybrid) och den har i princip samma drivpaket som en ren racer dvs 50/34 fram och 11/28 bak. Här är är dock problemet att jag tycker den är för högt växlad för min jobbpendling så i samband med byte av drivpaket så bytte jag till 46t på stora klinga fram vilket passar mig mycket bättre.

Tack för alla svar.
Känns kanske som att jag kanske var otydlig i min formulering om pendling.

Jag pendlar inte, jag cyklar så fort jag kan 8km 2ggr om dagen 5 dagar i veckan.
Medelhastigheten är 28.3km/h (29.9km/h i rörelse)
Topphastigheten brukar vara i ett parti med lätt medlut på ca 2km där toppen ligger på 42-48km/h, och åt andra hållet i en lång brant backe där kan hastigheten vara upp till ~60km/h.

Men med era svar så kan jag konstatera att min kandidat inte riktigt kan prestera motsvarande utan modifikation.
Så om jag köper den så blir det till att sänka farten, eller modifiera direkt.

Med era rekommendationer om gravel eller landsvägsracer så kommer lite funderingar till mig. Kan man cykla bekvämt på en racer/gravel om man bara ska pysa ner på stan eller cruisea med frugan till stranden?

Återigen stort tack för alla bra svar med tabeller och uträkningar, tror jag börjar fatta cyklar lite mer nu! :)

Här ser man ju direkt att du inte fattat grejen med cykling, men det är lugnt - du kommer att lära dig.

Om du vill ha en cykel som ska passa för olika saker, så är aldrig lösningen att köpa en bra cykel som kan göra allt. Lösningen är istället att köpa EN CYKEL FÖR VARJE TILLFÄLLE enligt lagen N+1.

Jag läser inlägget och ser att du behöver:
- En racer
- En gravel
- En hybrid
- En glidarhoj

Senast redigerad av en moderator:
Ja du kan cykla bekvämt på en racer/gravel även utan speciella cykelkläder, men kanske inte optimalt för cruising. Vad värre är att en gravel inte bör parkeras på stan eller stranden om man inte har full uppsikt över den.

Här ser man ju direkt att du inte fattat grejen med cykling, men det är lugnt - du kommer att lära dig.

Om du vill ha en cykel som ska passa för olika saker, så är aldrig lösningen att köpa en bra cykel som kan göra allt. Lösningen är istället att köpa EN CYKEL FÖR VARJE TILLFÄLLE enligt lagen N+1.

Jag läser inlägget och ser att du behöver:
- En racer
- En gravel
- En hybrid
- En glidarhoj
Är det möjligen så att jag kan räkna in min oväxlade biltema cykel på glidarhoj?

Om du vill ha en cykel med rakt styre finns andra racerhybrider än den Canondale som du har länkat till.
Jag har en Nishiki Pro Air (racerhybrid) och den har i princip samma drivpaket som en ren racer dvs 50/34 fram och 11/28 bak. Här är är dock problemet att jag tycker den är för högt växlad för min jobbpendling så i samband med byte av drivpaket så bytte jag till 46t på stora klinga fram vilket passar mig mycket bättre.
Wow, här känns det som att jag har hittat min nya kärlek!

Ja du kan cykla bekvämt på en racer/gravel även utan speciella cykelkläder, men kanske inte optimalt för cruising. Vad värre är att en gravel inte bör parkeras på stan eller stranden om man inte har full uppsikt över den.
Det är så illa alltså.. då kanske man får fokusera på att hitta en bekväm pendlingshoj och bara använda den till det.

• Gravel
• Racer
• Hybrid
• Glidare x 2
• Tempocykel

Nu börjar det ju se mer normalt ut.
  • Monstercross
  • Äkta retro-mtb (pre 2000, med canti-bromsar)
  • 4 st Miyata
  • Hardtail MTB
  • Heldämpad Trail MTB
  • Enduro
  • El-Enduro
  • DH
  • Downcountry
  • Framhjulsstyrd liggcykel
  • Midjestyrd liggcykel
  • CyclePro Twin Point tandem
  • Bullitt Cargo Bike
  • Fatbike
  • Surly Long Haul Trucker
Där har du en bra början. De uppenbara gapande hålen i listan låter jag andra happyiter fylla i.

• Monstercross
  • 4 st Miyata
  • Hardtail MTB
  • Heldämpad Trail MTB
  • Enduro
  • El-Enduro
  • DH
  • Downcountry
  • Midjestyrd liggcykel
  • Bullitt Cargo Bike
  • Fatbike
Där har du en bra början. De uppenbara gapande hålen i listan låter jag andra happyiter fylla i.

En cykel.

• Monstercross
  • 4 st Miyata
  • Hardtail MTB
  • Heldämpad Trail MTB
  • Enduro
  • El-Enduro
  • DH
  • Downcountry
  • Midjestyrd liggcykel
  • Bullitt Cargo Bike
  • Fatbike

- Fastnav
- BMX
- Militärcykel
- Itera
- Enhjuling
- Höghjuling
- Brompton
- Randohoj
- Titanhoj
- Och för forumets nöje, en byggtrådscykel

42-32-24 fram 11-32 bak och däcken 57-622
för att återgå till ämnet ger det alltså en högsta utväxling på 110 växeltum. helt adekvat, och knappast anledning att öka, farten kommer inte att öka, det blir bara trögt.

så konsensus bör vara att öka kadensen istället. det blir naturligare så, om du kör med spd-pedaler.

klart du skall ha en pendlarcykel. det kan gärna vara en sleeper, med lättrullande däck och bra utväxling även på den.

Varför använda sån grekiska som växeltum? Säger inte ens mig något ...
Är väl bättre och säga 40km/h vid 90kadens..
Eller 10m/pedalvarv..
Eller åtminstone växelmeter..

Edit : eller bara 38/11 säger mig tillräckligt.. Eller tex 3,4 eller 5 × utväxling

Senast ändrad:
växeltumvärdet säger hur stort hjulet är som pedalerna tycks kopplade till.

av de modeller på utväxling jag närmar mig är detta överlägset mest intuitivt och lättfattat. det är dessutom snabbt och direkt att räkna ut, närmast huvudräkning krävs. är värdet dubbelt så stort som t ex 29 går cyklingen dubbelt så snabbt.

ger du mig växeltumvärdet vet jag direkt hur cykeln känns i benen. t ex en gammal treväxlad cykel har ca 40/60/80. ge mig meter per pedalvarv, not so much. sedan vad folk i allmänhet har för kadens har de fullständigt dimmiga begrepp om.

att vi använder tum för att ange yttre storleken på hjul är jag den första att beklaga. mm har ju kommit till fälgar, men det är inte fälgdiametern som är intressant här, utan yttre diametern på hjulet. input i systemet är därför alltid tyvärr tum, och det gäller även om du vill räkna ut t ex meter per pedalvarv. ett annat klassiskt sätt att räkna utväxling, men kräver x antal fler uträkningssteg.

växeltumbegreppet gör att jag bara snabbt kan titta på en cykel kolla hjulstorlek jämfört med ratio mellan framklinga och bakhjulsdrev, och räkna ut vilken utväxling som är inkopplad eller för den delen möjlig.

Håller med kais01 här i att utväxling uttryckt i längd inte är så dumt ändå, för snabba jämförelser i huvudet. Men föredrar "växelmeter" före "gear inches" (och att inkludera π). Det är inte så svårt, som tumregel så funkar
26" MTB och 28" LVG = 2,1m
28" Gravel = 2,2m
29" MTB = 2,3m

Ska man vara exaktare än så får man ta fram miniräknaren och gå på millimetrar iaf.

Senast ändrad:
Utväxling och kedjevård är två cykelrelaterade ämnen som jag lägger väldigt lite energi på eftersom det spelar så liten roll i verkligheten om man inte gör totalt och fullständigt fel. Och gör man totalt fel så fattar de flesta det ganska omgående.
Ändå lägger uppenbarligen många andra otroligt mycket tankeenergi och arbetsinsats på dessa ämnen. Jag fattar det verkligen inte.

Utväxling och kedjevård är två cykelrelaterade ämnen som jag lägger väldigt lite energi på eftersom det spelar så liten roll i verkligheten om man inte gör totalt och fullständigt fel. Och gör man totalt fel så fattar de flesta det ganska omgående.
Ändå lägger uppenbarligen många andra otroligt mycket tankeenergi och arbetsinsats på dessa ämnen. Jag fattar det verkligen inte.
bara för att dubbelkolla.

Vad är det på en helstel cykel som gör verklig skillnad och som man ska lägga energin på?

det låter som du skriver ut dig från happy;)?

att diskutera oväsentliga detaljer är väl här hos oss ett kärnvärde.

det är tillräcklig utväxling också. här har vi en osäker ts som undrar var gränsen går. det svaret är enkelt, och det har han fått.

Tillbaka
Topp