Kan nån tala om vilken Peugeot jag hade förut?

Stefan N

Aktiv medlem
För ca 20 år sedan va jag lycklig ägare till en Peugeot racer. Minns egentligen inte så mycket av den men jag kommer ihåg att den hade en döläcker cykeldator (det hette nog inte så på den tiden) i styrstammen. Det gick ut en sladd till navet i fram så man såg hur fort man körde bla.
Den va ljusgrön eller möjligtvis ljusblå.

Förslag?

Jag köpte den begagnad av en kille som körde Vätternrundan. Årsmodellen borde va tidigt 80-tal.
Kan tyvärr inte minnas några delar på den.
Fanns cykeldatorn på många modeller?

Bättre svara sent än aldrig... :)

exakt en såndär har jag precis köpt. Trist bara att själva displayen är kass så jag vet inte om den funkar. Hade ju varit grymt att få igång den

Bild ur katalogen 1985

Bilagor

• ph10ls.jpg
    ph10ls.jpg
    68.3 KB · Besök: 204
Fick ett babbelmail med önskemål att visa hur den infällda (otroligt hightech) hastihetsmätaren ser ut. Så här kommer lite 80- nostalgi!
1.JPG ht=482

DSC_0395.JPG ht=482

DSC_0397.JPG ht=482

DSC_0401.JPG ht=482

Som kanske syns på bilderna så saknas själva LCD displayen. Vartr får man tag på sånt?

Härligt. På den tiden gjordes elektronik i så små serier att man hade tid att slå en knut på kabeln som dragstopp. Sånt tycker vi om. =)

Den här datorn är ju sjuuukt läcker.. finns det ngt liknande att få tag på idag?
Har lite lösa planer på att bygga min egen men hade ju varit smidigare att köpa ngt färdigt..

P.-

Hej!

Jag fortsätter envist att försöka få igång min hastighetsmätare till min gamla Peugeot. Efter att fått tag på en passande display verkar det dock som om det är mer problem än så, vilket gör att jag känner att en reparation är omöjligt med mina kunskaper.

Därför byter jag taktik! Planen är att hitta en ny hastighetsmätare med samma displaystorlek och helt enkelt byta ut det som sitter under skalet. Nu verkar ju alla moderna cykeldatorer ha en skärm ungefär 5ggr större än på den tiden då peugeot kunde stoltsera med sin inbyggda variant.

Så då till min fråga: Är det någon som vet var jag kan hitta en cykeldator som skulle kunna få plats i detta skal? ny eller begagnad spelar ingen större roll. Displayen har ungefärliga mått på 25mm*15mm. Kretskortet får vara ca 30mm brett och i princip hur långt som helst :)

tack på förhand!
//Josef

Jag har en gammal Cateye du kan få pröva med. Orkar inte titta inuti men displayen är ungefär 28x17 mm. Har lagat runt kanten eftersom den är hopbyggd av två olika apparater.
P1294774.JPG ht=544

PM:a mig om det är intressant. Du kan få låna den och kolla om den passar. Om den gör det så kan du ta den annars vill jag ha den tillbaka.

Tillbaka
Topp