Kan/ska jag reklamera kedjan? (GX Eagle) (varning för dumma frågor)

JesperA

Aktiv medlem
Sådär ja, då var det min tur att råka illa ut för Happys favoritkedja nr1; GX Eagle...hade en GX kedja som kom med cykeln som har fungerat felfritt i 200 mil & häromdagen var det dags att byta så jag tog en till GX kedja

Indexerade åbäket & sen ut & prov-vevade, märkte rätt snabbt att kedjan kuggade över på dom 3 högsta växlarna (10-12:an) varje gång jag tog i, brukar ju oftast bara hända när man dragit ut kedjan för långt & sen slängt på en ny kedja på gamla slitna drev men gamla kedjan byttes någonstans mellan 0.5-0.75 så jag uteslöt det...efter lite detektivarbete så visade det sig att 1 av länken var i princip fast-svetsad, nästan omöjlig att rubba för hand så på dom små dreven kunde länken inte ta sig runt...

Iaf, tänkte att den kanske lirkar upp sig om jag cyklar några mil på 9:an eller lägre, gick 3-4 mil innan en brant backe & kedjan lade sig då i gruset, då hade en länk gått sönder:

KYuKThS.jpg

Vet inte när länken gick av, drog ut pinnen som var sjukt trög att dra ur med kedjebrytaren, så den kanske gick sönder då, vem vet, antingen blev den sån när kedjan gick av på cykeln eller når jag drog ut pinnen (pinnen på kedjebrytaren tog INTE i ytterlänken, den var helt centrerad på pinnen)

Iaf, så satte på en powerlock istället, sen drog jag iväg igen & kom 50 meter i samma backe innan nästa länkjävel gick av också, 1 ytterlänk ifrån den ytterlänken som redan gått av:

XwBzC4W.jpg

Så vafan, kedjan han inte ens gå 5 mil innan den redan gått av 2ggr på cykeln & redan från början hade den en länk som satt skittrögt & vägrade rotera runt dom små dreven, är detta reklameringsbart? Ska man orka bry sig att reklamera eller köpa ny kedja (isåfall blir det KMC eller något istållet), är ju surt när man köpte från Tyskland, är ju sjukt ondödigt att skicka tillbaka en ynklig kedja bara för reklamation? Vad säger experterna?

Bonusfråga:

När jag satte på kedjan så var den i princip perfekt längd, men fick korta av den 2-3 länkar iom allt strul, så nu tycker jag den är alldeles för kort, eller:
pzMPxJG.jpg

Bilden är obelastad, vid urbottning av bakdämparen är bakväxeln närapå 3-5 mm från max vilket är lite väl extremt va? Hade hellre sett att nedre pulleyn i centerlinje med ekern som är direkt till vänster om den på ett ungefär? Eller att den max är så som på bilden vid urbottning?

I praktiken bottnar du ju knappast dämparen när du är på största drevet bak, men vill du förlänga så är väl extra kedjelås den enklast lösningen.

I praktiken bottnar du ju knappast dämparen när du är på största drevet bak, men vill du förlänga så är väl extra kedjelås den enklast lösningen.
Det har du ju rätt i iofs, använder ju bara 1-3:an vid branta backar som man såklart aldrig bottnar ur. Sen, ett till kedjelås, då blir det ett 3:e, har ju "Powerlink" eller vad det heter som kom med kedjan som jag satte på först, sen när kedjan gick av första gången så blev det även ett "Powerlock" & nu blir det alltså ett 3:e isåfall, känns som ett riktigt lapptäcke ;) Fast kanske inte spelar någon roll

Man kan ju glömma att man har den på största, börja rulla ner och därefter bottna. Något osannolikt men inte alls omöjligt. Jag hade förlängt den i alla fall ett snäpp.

Jag hade nog valt att byta kedja, och påtala bekymren för butiken där du köpte kedjan. Om butiken är käck får du en ny, annars kan man ju välja att handla någon annan stans.

Jag reserverar mig mot att jag inte riktigt fattar vad du gjorde med kedjan innan montering - och ovanstående gäller såklart om du känner att kedjan är kass snarare än att den utsatta för handhavandefel.

Håller med n3wton. Tysken brukar vara skaplig med garantiärenden.
Skadan på länken du visar upp verkat att vara från en tillverkningsfel, säkert om du har inte rört den länken när du monterade kedjan.

Jag hade nog valt att byta kedja, och påtala bekymren för butiken där du köpte kedjan. Om butiken är käck får du en ny, annars kan man ju välja att handla någon annan stans.

Jag reserverar mig mot att jag inte riktigt fattar vad du gjorde med kedjan innan montering - och ovanstående gäller såklart om du känner att kedjan är kass snarare än att den utsatta för handhavandefel.
Jag är 95% säker på att jag kan utesluta handhavandefel, på mittenbilden uppe till vänster på kedjan sitter snabblänken som följer med kedjan, alltså där jag kapade av den till rätt längd & satte på snabblänken. Sen uppe till höger på bild sitter den andra snabblänken (oilslick/regnbågsfärgade), det var där den gick av första gången, länken som gick av satt ungefär på mitten av kedjan & ersattes av en powerlock-länk, sen andra gången den gick av så gick den ju av 1 länk bortanför där den gick av första gången. Så det bör utesluta handhavandefel, länkarna i mitten på en kedja är ju helt orörda vid montering ;)

Reklamera, du SKA få en ny på garanti / reklamation.

Så är det helt klart. Samtidigt behöver han då sannolikt skicka tillbaka kedjan och ändå köpa en ny om han vill kunna cykla. En avvägning som hade fått mig att köra på som den är eller förlängt med ett extra kedjelås. Det är ju ingen xx1 kedja så det är inte så mycket pengar det handlar om.

Upptäckte ett fel till, om ni klickar på den nedre bilden i mitt första inlägg, jag tyckte att en av länkarna som är precis mellan dom 2 pulley-hjulen såg lite konstig ut på bilden så jag gick ner & fotograferade den:

jOly5gB.jpg

Den är 5 ytterlänkar ifrån där den gick av senast så här är ännu en länk som är helt feltillverkad, ytterlänken sitter ju lixom på halvsniskan på pinnen, går ju se insidan av hålet på länken.....så den länken lär ju gå av snart också, riktigt måndagsexemplar

Jag skickar ett mail till butiken & hör med dom, måste jag skicka tillbaka kedjan så struntar jag nog i det, onödigt att skicka något som är värt några hundralappar fram & tillbaka mellan Tyskland & mig, köper en kedja i en lokal butik så jag kan använda cykeln iaf.

Tack för svaren allihopa

Du lär få en ny!

Köper du en lokalt så skadar det ju inte att ha en i reserv när den reklamerade kedjan ersätts med ny.

Upptäckte ett fel till, om ni klickar på den nedre bilden i mitt första inlägg, jag tyckte att en av länkarna som är precis mellan dom 2 pulley-hjulen såg lite konstig ut på bilden så jag gick ner & fotograferade den:

jOly5gB.jpg

Den är 5 ytterlänkar ifrån där den gick av senast så här är ännu en länk som är helt feltillverkad, ytterlänken sitter ju lixom på halvsniskan på pinnen, går ju se insidan av hålet på länken.....så den länken lär ju gå av snart också, riktigt måndagsexemplar

Jag skickar ett mail till butiken & hör med dom, måste jag skicka tillbaka kedjan så struntar jag nog i det, onödigt att skicka något som är värt några hundralappar fram & tillbaka mellan Tyskland & mig, köper en kedja i en lokal butik så jag kan använda cykeln iaf.

Tack för svaren allihopa
Förmodligen kommer du bara kunna kasta den.

Men vill de ha tillbaka den, kanske vill tillverkaren kolla vad som hänt. Ja då får butiken stå för hela returen. Så ändå värt det för dig.

Tillbaka
Topp