Kardan cykel

smen64

Aktiv medlem
Kardan cykel
Hej,jag söker en kardancykel till ett vinterprojekt som jag hoppas komma igång med.Jag har annonserat på köpes men inget svar,det borde stå en massa cyklar i garage runt omkring.
Om någon har nåt tips så hör av er.Det behöver inte vara en komplett cykel om bara ramen vevparti och kardanen är ok jag behöver inga hjul.
Mail grahn.goran@hotmail.com

Kardan cykel
Jag läste här på Happyride att man lottat ut en massa kardancyklar på Bingolotto och så finns det ju alltid några som ska vara lite hippa och prova ``nya`` grejer men sedan inte använder dem så mycket därför står det nog cyklar och skräpar i garagen.
Tack för tipset cilo jag ska försöka hitta Cykelhistoriska föreningen.

Kardan cykel
Det var såna här cyklar Bingolotto lottade ut har jag för mig. Sportex sålde några också runt sekelskiftet, men
på tio år tror jag bara att jag sett en enda ute på stan.

Bilagor

• 20151201_132044_001-1024x576.jpg
    20151201_132044_001-1024x576.jpg
    132.8 KB · Besök: 549
Kardan cykel
Danska Biomega (tror jag dom heter) har också tillverkat kardancyklar. Jag har bara sett några få annonser på kardancyklar överhuvudtaget, och bara en enda i verkligheten. Så dom är sällsynta. En köpes annons på ett ännu bredare forum, ex Blocket, kan kanske ge napp.

Kardan cykel
Rekommenderar att du hittar en kardandriven cykel att testköra om du inte redan har gjort det innan du köper något. Jag har provat kardandriven cykel (inte någon egen) och tyckte att det var en direkt vidrig upplevelse på grund av att kardanaxeln flexade så mycket när man trampade att det kändes som om man drev runt en stor gummisnodd istället för kedjan på vanlig cykel. Det är ju inte precis så att allt går så himla lätt ändå på vintern i snömodd och med tunga, trögrullade dubbdäck... Kardandrift är klart bättre i teorin än i praktiken när det gäller cyklar. Det är min åsikt- andra kanske tycker att det är okey med mycket "diffus och mjuk" känsla i drivningen...

Kardan cykel
Hej Flatline,tack för dina synpunkter angående gummisnoddkänslan,jag har aldrig provat någon kardancykel men kan mycket väl tänka mi att kardan stången blir lite som en torisions fjädring om man trycker på lite.
Men jag har lite andra planer för mitt vinterprojekt så jag tror inte flexet i kardanen spelar någon roll i detta fallet.

Kardan cykel
Nu hjälper jag dig inte framåt i ditt sökande med mitt inlägg, men jag måste besserwissra mig lite. Det är väl ingen kardan på en sån där? Snarare vinkelväxel?

Kardan cykel
Enligt Wikipedia (engelska) så är både kardanaxel och drivaxel samma sak.
Om de har vinkelväxel eller drivknut i ändan gör ingen skillnad.

Idén är intressant, skulle vara kul att se en med kolfiberaxel, borde kunna ta ner såväl gummibandskänslan som viktstraffet.

vader sa:
Nu hjälper jag dig inte framåt i ditt sökande med mitt inlägg, men jag måste besserwissra mig lite. Det är väl ingen kardan på en sån där? Snarare vinkelväxel?

Edit: auto in-correct.

Senast ändrad:
Kardan cykel
Nja, kardan är väl bara benämningen på en axel som överför kraft och går i fordonets längdriktning. Sedan kan den se ut på diverse olika vis. Vinkelväxel eller differential är det ju i åtminstone ena änden på de allra flesta, skulle jag tro.

Frid!

Kardan cykel
Hej Storfiskarn,snygg cykel du hittade men jag måste ha en med stålram för jag tänker kapa en del i den och behöver kunna svetsa med migsvets.Så jag får leta vidare efter en cykel med stålram.

Tillbaka
Topp