[Karlstad/Torsby/Abbas] Happywolfride ver 2 2011-07-30/31

Frolicc

Aktiv medlem
Då skall vi se om vi kan ordna till en repris av förra höstens wolfride. Se förra årets tråd här där mkt info finns. Onödigt att skriva allt två gånger...

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1475181/page=1

Tanken är alltså att de som vill åker upp till Torsby på lördagen och kör Abbas Touren. Vattenberedaren i stugan är liten så mitt förslag är att alla duschar efter tävlingen på plats och sedan åker vi rena och fina mot lekvattnet. De som inte vill köra abbas slipper och anländer istället pigga och utvilade till kvällens aktiviteter.

Kvällen spenderas sedan med grill och rödvin. En grill finnes och jag tar med en till samt grillkol. Mat löses läpligen med att folk går ihop och kör lite knytis. Jag efterlyser någon att dela en flaska rött med, eller en box om vi är mer än två. Chips och godis är gott också... Det finns gott om backar om någon vill springa lite backintervaller, Olof kanske är sugen?

Tidigt söndag morgon ger vi oss ut och kör wolfriden. Skall kolla upp om våffelserveringen är öppen och isåfall är den ju självklar. Minst ett matstopp innan behövs nog, sist käkade vi rätt tidigt vid en sjö. Fanns det något annat fint ställe för käk? Någon som minns? Tänk på att vi är ute i ödemarken så förslagsvis har alla med sig vatten och verktyg för att överleva hem. Vatten kan gå att sno vid campingen efter 3 mil, annars får man försöka leta upp en bemannad sommarstuga... de ligger inte så tätt.

Så nu kör vi säng och bilbokning:
Jag använder aldrig bilen längre så jag har fortfarande inget baksäte sen Mörksuggan, 2 cykelhållare är på. Jag tar med andra ord en passagerare till.

Bilbokning:
Froliccs bil (Full)
Jag + Jonas

Sängbokning:

Master Bedroom (utan svettlukt)
Olof + Erika

Svetttorkningsrumsbäddsoffa (eget rum, dubbelsäng)
Tobias Öström
Lundegård

Enkelsäng
Frolicc

Enkelsäng
Kristoffer

Enkelsäng
Skilgannon

Enkelsäng
Bozz?

Golvsovande
??????

Kanske
Jonas + Hanna

Tänk på att sänglinne SAKNAS, det innebär att det skall medtagas (gäller även bosse den här gången). Det finns gott om golvyta och kanske någon soffa så med en sovsäck och ett liggunderlag skall alla som vill få plats.

Senast ändrad:
Såg att sista anmälningsdagen är idag..om man vill slippa förseningsavgiften till tävlingen.

Jag har för övrigt bil men bara hållare för en cykel.
Delar gärna vinpava med dig Frolicc.

Som omväxling tänker jag vila mig i form, är i Danmark delar av nästa vecka..

Ritamäki finngård är öppen till klockan 18:00 så det bör inte vara några problem att hinna få sig några våfflor.

Kan ju vara kul med beskrivning över bergspriserna:

Fäbacken
2,5km 7,3%

Rundsjön
6,7 km 3,6%

Bredsjön
2,6 km 5,5%

Ritaberg (Singletrack)
Ca 2,8 km, 3%

Grusväg, går delvis upp och ned
6,2km 2,6%

Poptorp
1,7km 5,6%

Hur kan det delas ut bergspriser när det bara är lite småkuperat Frolicc?

Själv blir det tyvärr inte varken Abbas eller Ritamäki för mig. Var inne på att köra Abbas i alla fall men jag har beredskap och det finns inte så många som vill täcka upp en beredskapshelg mitt i sommarn har jag upptäckt nu.

Trevligt för er som åker med. Ritamäkituren var riktigt fin förra året!

Låter gott, mkt vin skall vi ha!

Trist att ni inte kan följa med men det blir säkert någon form av repris.

Jag har funderat på en grej...

Det skulle ju faktiskt kunna vara så att vi tycker 8 mil och 1600 höjdmeter är i lättaste laget sådär dagen efter Abbas.

Jag har kollat lite på om det skulle vara möjligt att förlänga volfriden lite. =) Och det går!!! Tror jag iallafall.

Tanken är att man efter rundsjön (där vi käkade vid vinskyddet på halvön) åker nedför och sedan vikar av österut (vänster i färdriktningen). Vi hamnar då vid skidtunneln i Torsby, käkar där eller i centrum för att sedan köra tillbaka, denna returväg kommer gå ganska nära asfaltsvägen på någon slags paralellväg (grus antar jag).

Vi bör komma tillbaks på wolfridesträckningen strax innan nedförsbacken ut på asfaltsvägen innan campingen där vi lånade dasset förra året.

Enligt mina beräkningar skulle det innebära att wolfriden förlängs med 45 km om vi skall ända fram till Torsby. Om vi viker av innan och bara tar den bergigaste delen så blir det nog ca 2 mil längre, men då missar vi maten i Torsby tätort.

Jag vet inte riktigt om detta är en bra idé... Om någon tycker det så kan jag tänka mig att ta bilen upp någon kväll till veckan och reka. Vi bör nog inte köra orekat =) Det skulle isåfall blir 12,5 mil totalt.

Med tanke på dagens energibrist är det nog lika bra att skrota idéen att förlänga wolfriden.

Vilka är det som har bilar till helgen? Kanske bra att organisera ihop sig.

Jag hakar på (om det går bra).

Kör allt: Gemensam bilresa, Abbas tour, övernattning och Wolfride.

Har kanske inte egen bil. Kan kanske fixa hyrbil.Har cykelställ att montera på dragkrok med plats för 2 cyklar.

Förslag på avresa.
Samling avresa lördag 08:15 från KMS klubblokal, vid enjoy Kassernhöjden.

/Lars

Senast ändrad:
Det går bra att haka på.

Min bil kommer dock inte passera KMS klubblokal på morgonen. Tar för lång tid, vi mötes uppe vid Abbas.

Gällande käket så har vi två metoder:

1. Varje bil tar med sig käk för bilens invånare i kylväska från Karlstad

2. Vi går kollektivt in på ica vid Toria och shoppar och delar summan på antalet deltagare. En av oss slipper handla och får istället agera cykelvakt på parkeringen. Det enda vi tar med hemifrån är en stor mängd rödvin och snacks.

Om ni vill packa lätt så går det ju att rationalisera bort rödvinet och istället inhandla rödsprit på toria samtidigt som maten :)

Jag och Erika hänger nog inte med på wolfriden verkar det som, blir nog lite tufft för iaf hälften av sällskapet med två sådana rundor...

Tillbaka från Danmark.
Har två boxar rödvin, en billig en, eh?, också billig men lite lika..
Tar med båda så får vi se vad som går åt.

Jag har bil och men bara hållare för min cykel, hojta till om det behövs utrymme..

Mat då? Jag räknar med att ta med det jag kommer att äta under söndagen, grillningen kunde ju vara kul med någon form av samkörning, vi har ju hela fredagen på oss att styra upp det:)

Iår på söndagen kommer jag nog bara köra med snickers och vatten på söndagen. Det blir ju inte samma bonkmisär som om det vore 3 plus och ösregn som vi hade förra året. Och såklart några våfflor.

Grillningen styr vi nog upp på Torias parkering eller framför kyldisken =)

Har lyckats lägga ett pussel...

Tobias har bil m plats för två (mig och Tobias).

Sören Persson, bestämde sig idag för att också haka på. (Löpskada - då blir det cykling istället en period) - Därmed har vi en bil till.

Vi åker från mig (Stora Söderängsgatan 8) kl 8:15.

KAN ni boka Sören Persson också i stugan? Han hakar gärna på Wolfride.

Ses där uppe,
/Lars

Självklart finns det plats för en Sören i stugan. Tyvärr finns bara 8 sängplatser så efter det är det liggunderlag och sovsäck som gäller. Om Olof och Erika väljer att hoppa av så frigörs ju sängplatser där. det finns iförsig en tresitssoffa som man skulle kunna sova i.

Jag ringde till Ritamäki idag och det var tyvärr stängt igår p.g.a. sjukdom, gick ej att få tag i vikarie. Det satt information om det vid parkeringen, där vi väntade in folk efter nedförslöpan.

"Normalt" folk tar liksom bilen dit och ser informationen. =) Bara galna cyklister som tar den ogästvänliga vandringsleden.

Kanonfin runda med många göttiga backar, även om det bara var lite "småkuperat" enligt Mr Frolicc.
Nedförslöpan från ritamäki var nog dagens bästa sträcka om jag får tycka till.

Det bjöds ju även på "valsafari" vilket tydligen inte är så vanligt i Lekvattnet ;)

Tillbaka
Topp