[Karlstad/Torsby] Happywolfride 2010-09-25/26

Frolicc

Aktiv medlem
Happywolfride Karlstad/Torsby

Ta chansen till den bästa säsongsavslutningen någonsin, två dagar i vildmarken runt Torsby.

Jag har ännu inte bestämt vilken sträckning som skall köras vilken av dagarna, lämpligast diskuteras detta fram i tråden. Hursomhelst åker vi upp på lördag morgon, cyklar hela dagen, grillar på kvällen. Upp tidigt igen nästa morgon och cyklar hela dagen igen. Visst låter det skoj? Se nedanstående ridereport för att få en känsla av sträckningen.

Huset vi skall bo i är stort och allt utom varmvattenberedaren har kapacitet för hela karlstadhappy. Det finns 5 kompletta sängar med täcken och kuddar, enbart sänglinne behövs. Det finns 3 sängar med madrass men utan täcken, ta med sovsäck/täcke/kuddar för dessa. Resterande folk sover på liggunderlag/luftmadrass/sovsäck på golvet. Först till kvarn...

Förslagsvis besöker vi affär och ölshoppen i Torsby på vägen upp och varje bil handlar för sina invånare. Mindre lanthandel samt ostaffär(!!) finns lokalt, rekommenderar att vi går dit och kollar på osten. Dyr men mkt god. Förslagsvis tar varje bil med sig en grill. Ange i ”anmälan” sängbokning samt tillgång till bil samt lediga platser i bil samt cykelhållare.

Dag 1
Abbas 10 milare, har lagt in rutten i gps'en och föreslår de som kan gör det samma. Det verkar som om leden inte är utmärkt i sin helhet, iallafall hittade jag inga markeringar när jag letade. Skall kontakta Abbas om saken. Denna dag blir hård men inte för hård.

Dag 2
Happywolfride lekvattnet.
När jag rekade turen delade jag upp den på två dagar. Dels för att jag räknade med att få revidera rutten rätt stenhårt (vilket hände), dels för att det suger att bonka ensam i ödemarken.

Turen tar oss först norrut mot ”Fäbacken”, här hade jag tänkt kör mer mot rottnaberg för att undvika grusväg men den stigen var igenväxt. Stigning Fäbacken är 2,5 km med en snittlutning på 7,3%. Efter några småbackar åker vi ned mot lägstapunkten på 170 meter innan det är dags att klättra till 410 m (6,7 km, 3,6%) vid rundsjön där också dagen första fikarast är i vindskyddet med utsikt över sjön. Sen bär det utför i stort sett ända ned till Mårbacken(ej att förväxla med Mårbacka) och sträckans enda asfaltsväg. Här finns också chansen till att ge upp genom att köra tillbaks till stugan på asfalt. Här bör vi har kört ca 3,6 mil.

Översikt och höjdkurva över rekdag 1
versiktlekvattnet.jpg ht=535

HjdDag1.jpg ht=435

Min andra rekdag ställde till destå fler problem. Efter 2 kilometer på asfalt svänger vi in vid skogsgården och tar oss an stigningen mot bredsjön 5,5 % i 2,6 km. Har var tanken att svänga av norrväst mot lövhöjden och leta oss fram men det som på kartan visas som väg är snarare något som kan liknas vid en igenväxt skoterled i bästa fall. Tyvärr får vi ta ”genomfartleden” via mariatorp vilken nog inte gör så mkt då den var i betydligt sämre skick än jag räknat med. Här klättrar vi ca 150 höjdmeter men det är inget som vi inte klarar. Vi kommer ut på en större grusväg mellan pyntarna och spättungen, vid tekniska problem eller tokbonk kan man även här gena hemmåt.

Strax svänger vi av mot bengtstorp och kör sedan norrut på för mindre sunkväg och sedan singletrack. Strax innan ritaberg skall vi klättra upp till 385 höjdmeter med 3% lutning, låter inte mkt men det faktum att det är singletrack och våra ben är rätt mosiga så kommer det nog att kännas (jag fick gå sista biten). Uppe vid ritaberg ligger en finngård med servering där man kan köpa kaffe, läsk och våfflor till allt annat än humana priser. Jag tänker köpa mig en våffla, tror det kommer smaka gott även med hög prislapp. Problemet är att om vi vill in i stugan så måste vi vara här innan 16:00, vilket kan bli ett problem...

Från ritaberg går det nedåt på singletrack till 291 m innan vi skall ut på grusväg och klättra till turens högsta punkt på 450 m. 2,6% i 6,2 km låter kanske lätt men som det syns på höjdprofilen går det bitvis nedför vilket sänker snittlutningen. Direkt på toppen svänger vi in på singletrack och kör ned till 280 meter innan vi tar oss an sista stigningen upp mot poptorp. 5,6% i 1,7km. In på singletrack igen och vi tappar 120 höjdmeter innan vi stiger in i stugvärmen. Total körd sträcka bör bli ca 8 mil och ca 1900 höjdmeter.

Ca 3km av sträckningen går på asfalt. Ca 1 mil går på större grusväg som får betraktas som bra genomfartsleder. Resterande sträckning går på traktorvägar som främst används av någon enstaka bofast/sommarstuga/jaktlag/skogsavverkning. Singletrack i karlstadbemärkelse saknas då det används för sällan för att hållas öppna. Skulle tippa på att ca 1 mil kan betraktas som singletrack och den körs nedför med undantag för innan ritaberg.

Höjdkurva och översikt för rekdag två
versiktdag2.jpg ht=535

Hjddag2.jpg ht=435

Anmälningar (Först till kvarn)

Enkeltsäng med täcke - Frolicc
Enkeltsäng med täcke - jordan
Enkeltsäng med täcke - bozz
Dubbelsäng med täcke (eget rum) - Trangärdx2
Dubbelsäng med täcke (möjligt den går att dela) - enrico
Enkeltsäng med täcke - Kristoffer
Golvsovande -

Frolicc's bil (tar 2-3 personer och 2-3 cyklar, helst enbart 2) Har med grill
Frolicc
Enrico
Person 2 (?)

jordans bil (tar 2 personer med cyklar) Har med grill
jordag
bozz

Trangärdbil
MiaMaria
Trangärd

Kristofferbil
Kör egen bil, åker kanske hem tidigare.

Anmärkning:
jordan föreslår att mat medtages hemifrån för att spara tid. Låter som ett mkt bra förslag! Vi kör på det.

Senast redigerad av en moderator:
Just det, gällande dagarna.

Problemet är att vi måste nå ritmäki innan klockan 16:00 då de stänger. Sträckan dit är 7 mil och mitt totalsnitt var 12 respektive 14 km/h. Visserligen irrade jag runt och vadade i träsk men jag rastade heller inte. Om vi räknar med att vi behöver 7 timmar på oss för att nå ritamäki skulle vi behöva ge oss ut 08:00. Jag tycker det känns hårt att göra detta på lördagen.

Förslaget är därför att vi vänder på steken, vi åker upp till Torsby på lördagen. Parkerar vid skidtunneln och cyklar till abbas, lunchar. Åker via hovfjället tillbaks till bilarna och tar dem vidare till Lekvattnet för dusch och grill. Jag tror abbas runda går betydligt fortare då den är plattare och går delvis på asfalt.

På söndagen stiger vi upp 07:00 och borde utan större problem kunna vara iväg på cyklarna innan 08:00.

Lite bilder som togs, så länge benen var pigga orkade jag inte stanna varför alla bilder är från slutet av turen.

Någonstans norr om bengtstorp började det spöregna och det blev rast för att dra på mer kläder.
DSC00196.JPG ht=544

Där hittade jag också denna bro, såg lagom stabil ut, speciellt då räcke saknas på ena sidan.
DSC00197.JPG ht=544

Undrar vad syftet med detta bygget är?
DSC00198.JPG ht=544

Genomfartsleden upp mot ritamäki
DSC00199.JPG ht=544

Var är informationen på svenska?
DSC00200.JPG ht=544

Väg?, notera "bäcken" som korsar =)
DSC00201.JPG ht=544

Tar gärna en enkelsäng.
En bil men, kan bara ta med 1 cykel dvs totalt 2 cyklar.
Engångsgrill tar jag med.

Mat och öl kan vi väl inhandla på fredagen så spar vi tid på lördagen.

Tyvärr är det så att jag väljer att åka upp till Stockholm och springa HalvLidingöloppet den helgen. Har haft det som mål under sommaren och känner att jag inte kan backa ur nu när det väl närmar sig.

Ett halvt lidingö eller ett oförglömligt äventyr? För att det skall räknas som en vettig ursäkt får du allt ta och springa alla 3 milen!!! Tror du börjar få kalla fötter när du såg höjdprofilen...

Grejen är ju den att jag tänkt att göra en halvklassiker med början lidingöloppet. Är sugen på att ha en plan med träningen igen, som jag hade när jag gjorde en helklassiker för ett par år sedan. Sen är det ju så att det är en eller två till som ska med upp till lidingö och springa.

Jag lovar att jag inte är rädd för höjdprofilen, jag tycker ju att backar är roligt. :)

Två av tre Trangärdare anmäler sig härmed. Vi bokar även dubbelsängen med täcke i eget rum!
Snyggt rekat Frolicc. Kommer bli två fina turer!

Är som jag tidigare nämt ytterst tveksam om kroppen/ryggen/knäna klarar det där upplägget. Verkar dessutom inte vara så värst mycket enkla avstick där man kan hoppa av tidigare. Har inte suttit på cykeln sedan 27 juni nån längre runda så fysiken är sämsta tänkbara. Blä..

Wolfriden är hård och skall vara hård! =) Längdmässigt är det som vårriden men vi skall upp för iallafall tre stigningar som är som två bryngfjordar efter varandra. Upp på cykeln och kör några 7 timmarsrundor, du har ju en månad på dig att komma i form. =) Vettiga avhopp finns egentligen bara efter 3,6 mil. Att hoppa av innan ritberg gör att man förlorar de finaste vägarna men vinner ytterst lite i lätthet.

Personligen har jag gett mig den på att springa på en bra tid på tjurruset om två veckor. Ställer cykeln på hyllan och springer varje dag istället, olov och erikas 30 minuters inkapplöpning kändes hårt. Det är bara att bestämma sig så går det vägen... tror jag iallafall. =)

Nu har jag fått svar från abbas. Huvudleden är en GPS led och ej uppmärkt med skyltar så det vore kanske bra om Trangärds också la in rutten om min skulle dö i förtid.

Abbas fixar lunch till oss när vi kommer, räcker det med baguetter och kaffe eller önskar vi en varmrätt? Vi får nog bestämma oss i förväg och beställa skulle jag tro. Det är väl lite lågsäsong så sent på året.

Höjdprofilen utgår från start ca 1 km norr om abbas camping, vi utgår från skidtunneln vilket borde vara där jag markerat i höjdprofilen. Lunchen intas sedan där höjdkurvan tar slut vilket alltså borde vara efter ca 6 mil. Efter lunch väntar hovfjället med 250 meter klättring första milen... tror det borde bli så iallafall.

Höjdprofil abbas
Abbashjd.jpg ht=397

Översikt Abbas
Huvudleden.jpg ht=725

Rapporter skrives inte på helgen =) Självklart går det bra att hänga på en av dagarna... men då missar du grillen

Jag ska börja träna nu så att jag orkar hänga med er. Sjukdom och slitsamma multisporter verkar inte helt bra för formen.

Du kan skriva upp mig på sängen utan täcke. Lika bra att ta med sovsäck.
I värsta fall kör jag hem på söndag förmiddag, grill vill jag inte missa.

Kör någon form av bil, har plats över men åker kanske hem tidigare.

Finns det nån sjö där uppe i närheten av stugan i vilken man kan dra upp lite fisk till kvällens grillafton? Annars har jag nog inte mycket att erbjuda.. Fast jag lär väl inte få nån fisk ändå ;o)

Det finns gott om sjöar och gott om fisk. Dock kryllar det av fiskebeskyddargestapos som gärna bötfäller stackars turister, fiskekort krävs och det kollas... (Rika tyskar har råd med fiskekort..) det finns också en del put and take fiske.

Nu har jag gått och blivit sjuk och ska dessutom kanske iväg 2-3 dar den veckan med jobbet så det ser mörkt ut med mitt deltagande i vilket fall som helst.

Fiskebeskyddargestapos gör nytta.

Jag är av gratisgenerationen så har nog aldrig köpt fiskekort =) Förutom på put and take fisket då, det är ju grymmt kul. Hela sjön kryllar av utsvultna firrar som bara skuttar upp på spöet =)

Jag får tyvär ställa in min medverkan.. Köpte oss en lägenhet i veckan som vi har tillträde på 1/10... Blir nog en del packning under helgen innan kan jag tänka mig..

MEN! nu blir jag iaf granne med I2 :)

Det där löser du genom att börja packa redan nu och så är allt klart inför sista helgen.

Behövs bärhjälp?

Har uppdaterat deltagarlistan med de senaste deltagarna. Vore det inte bra att träffas över en öl och burgare och diskutera vem som tar med vilket käk, grill + diverse. Vad sägs om lördag efter tjurruset? Pitchers, mkt flexibel vad gäller tid.

Om möjlighet finns att förskjuta mötet en timme framåt, dvs till klockan 18.00 kan även jag deltaga. Måste nämligen förse staden med värme och el fram tills dess.

Jag kanske inte kan vara med och cykla i Torsby. I så fall så följer jag med och agerar diskare och promenerar runt lite på egen hand. Promenera måste ju funka i alla fall.

Jag har bokat bord på pitchers till 17:00 på lördag.

6 personer är det bokat för men det går ju att utöka vid behov om vi är snabba.

Dessa kommer
Frolicc
bozz
enrico
Trangärd (vid 18:00)
jordan (går tidigt)

vem mer?

Ta med ett glapp humör och nog med cash till nödvändig öl samt vid behov burgare, jag fixar dagordning och protokoll.

Det kommer bli tajt för mig att hinna till 17:00. Vi vet alla att bosse inte kommer i tid så det vore nice om någon kunde komma i tid och kvittera ut bordet.

Godsägaren har också meddelat att sängarna uppgraderats med täcken och kuddar. Det betyder alltså att ingen behöver ta med sovsäck om inte det känns bättre i kylan förståss.

Protokoll fört vid möte 2010-09-18

Närvarande: Alla berörda plus en

Samling 07:30 vid macken mitt emot milko. Vi bör vara framme vid skidtunneln 09:00. Vi har cirkus 6 mil till Abbas. Vi bör vara där 13:00 och därifrån en timme senare. Om inte alltför mkt strular är vi i sommarstugan 18:00 redo för dusch och grill.

07:30 på söndagen skall vi vara redo för avresa. Efter 2,5 mil har vi vår första rast. Vi får nog stanna ännu en gång på vägen men då jag fick revidera rutten finns inget direkt självklart ställe. Vi behöver vara på finngården innan 16:00 och har alltså över 7 timmar på oss att cykla de sju milen. Finngården säljer våfflor och kaffe för dyra pengar, cash only. Sen har vi typ två mil kvar tills vi får dra på oss torra kläder, röja stugan och åka hem. Bör vara senast 18:00. Jag har med en pannlampa ifall vi behöver ledljus hem omnågot går på tok.

Jag kontaktar Abbas och beställer käk till alla. Förutsätter att vi kan få läst och kaffe.

Ansvarsområden för käk
Marcus+ Henrik - Grönsaker och potatissallad (inte gratäng som det stod förut)
Peter +bosse-Frukostkäk
Trangärds-Kött
Kristoffer-Förstärkning av frukost för matsäcksbruk
Alla-Övriga snacks för tur såsom bars, nötter etc. Öl, läsk Chips, te, oboy etc.

Jag tar med viss gemensam utrustning:
Set med verktyg, hylsnycklar, kedjepiska etc
Golvpump
Extra däck
Pannlampa
Bakväxel
Kaffe
Någon form av första förband

Personlig utrustning bör innehålla detta om ni har:
Slang
Pump
Kedjelås
Växelöra
Termos
Två set träningskläder plus varma kläder att ha med. Det är inte sommar längre
Ryggsäck
Miniverktyg

Jag och trangärd tar med GPS med loggad tur så vi bör hitta.

Vi kör vägen mot kongsvinger från Torsby. Då vi kommit in i metropolen lekvattnet svänger vi vänster precis efter ostaffären. Skyltning Simonstorp/Ritamäki. Direkt efteråt kör vi över en smal bro och vi fortsätter då rakt fram förbi kyrkan, alltså INTE mot skyltning simonstorp. Efter skylt "Här slutar allmän väg" svänger vi in till höger och in på en grusväg. Den fortsätter upp för en backe, vi har då ett rött hus på höger sida, sen ett vitt hus(kan vara ommålat), sen ett rött och direkt efter svänger vi upp till höger. Alternativt så kollar man på vänster sida och svänger in mitt emot första huset, det ser rätt risigt ut och ligger bakom ett ruckel till ladugård.

Jag fattar iunte ett jota av detta men det kanske kan glädja någon
WGS 84:
N 60° 10.914', E 12° 40.361'
WGS 84 - decimal:
60.18190, 12.67269
RT90:
6677835, 1326213
SWEREF99:
6673944, 370919

Edit: Ändrat höger/vänster i vägbeskrivningen som var felaktigt.

Stuga.jpg ht=725

Jag har problem med knät igen, men nu är det högra som bråkar. Var en sväng i I2-skogen igår, tänkte det vore bra att åtminstone prova att cykla på grus innan rajden, och det börja göra rejält ont. Idag var det så gott som borta så jag bestämde mig för att testa cykla i ett lugnt tempo. Det höll i 5 km sen började det göra riktigt ont. Nu kan jag med nöd och näppe böja benet utan att skrika rakt ut.

Därför måste jag med stor sorg i hjärtat meddela att jag drar mig ur. Det kommer inte funka. Knät kommer inte hålla i 9 mil och definitivt inte för 9 mil till dagen efter. Det känns piss utan dess like för bara på den lilla turen i tisdags upptäckte jag att cykel i skogen är grymt kul. Men det blir att kurera knät nu. Inte röra en fena på en vecka så får man hoppas på det bästa sen.

Tillbaka
Topp