[Kärring+2 hundar] bråk i Årstaskogen!

Scand

Aktiv medlem
Kom i bråk med en kärring med 2st äckliga hundar längs med s40 banan nu i förrmiddags, hon hävdar att statsdelsnämden bara tillåter cykling på asfalts vägar i Årsta skogen. Hon har tydligen bråkat med flera cyklister, hon vägrade att lyssna på min diskusion om att alla har rätt att vara i skogen.
Förmodlingen har hon knullat med någon gestapo snubbe under kriget för hon kunde inte förra en diskussion i ämnet.
Någon mer som träffat på kärringen med de äckliga hundarna?

Vi cyklister lever i en skitvärld, Marcus F ta över makten!

/STEFAN

Senast redigerad av en moderator:
Folk kan vara enerverande ibland. När man kan regler för att man träffar sånna människor regelbundet, så vill de inte lyssnar för att de tror sig har rätt.

Fett smäll till kärringen....

Det är nästan så att man vill ut bara för att provocerar.

ÅL skrev:
-------------------------------------------------------
> Tappar man retorikförmågan om man knullar med
> gestaposnubbar? :-)

Jag tror det!

smurfrox skrev:
> Hade kärringen hundarna kopplade?

Tror du?
Noop, ska vi ut på jakt?

Årsta ligger i stockholm

"Lokala ordningsföreskrifter för Stockholm
(gäller ej ledarhund eller polishund i tjänst)
§ 20 – Hund skall hållas kopplad på offentlig plats med undantag av de områden där kommunen anordnat hundrastplatser. Tik skall under löptid hållas kopplad när den vistas utanför inhägnat område. Hund får inte vistas på begravningsplatser och kyrkogårdar."

JLarsson skrev:
> Årsta ligger i stockholm
>
> "Lokala ordningsföreskrifter för Stockholm
> (gäller ej ledarhund eller polishund i tjänst)
> § 20 – Hund skall hållas kopplad på offentlig
> plats med undantag av de områden där kommunen
> anordnat hundrastplatser. Tik skall under löptid
> hållas kopplad när den vistas utanför inhägnat
> område. Hund får inte vistas på
> begravningsplatser och kyrkogårdar."

Klockrent Jonas, ska ta och skriva ut den. Hundjäveln tror jag att jag kan leva med, men tanten var ett kapitel för sig.
Finns det någon ordningsföreskrift för gnälliga kärringar som skriker om att stadsdelsförvaltningen Enskede/Årsta tagit ett beslut om cykelförbud i skogen?

/STEFAN

Tjena.

Får man cykla i Årstaskogen? Inte för att det spelar någon roll, jag är mest nyfiken.

Lyft mobilen och ring Polisen och anmäl att hundarna är lösa, det är inget som motbevisar att du är vettlöst rädd för hundar. Gör det dessutom när du står framför tanten. Påminn gärna om att lösa hundar är ett grövre brott än lite cykeltramp i skogen.

/Sven

Nu ta vi lungt en stund grabbar!

Provocera inte sur tanter och surgubbar... det hjälper inte ett dugg.

Jag har cyklat i sveriges skogar i 15år nu, och har testat dom flesta metoder, diskussion, frågasättande, spela dum, bråkar, slagsmål (yes really!).

Det som fungerar varje gång är att ignorera dom....

1. Man ser en surtant/gubbe framför sig.
2. Sakta in, (det ska se ut som ni ska stannar)
3. Smil och forsätt att cyckla, säg inget.

Cyklist 1 Sur-patrul 0

Fungerar värje gång......

Hammer

Scand skrev:
> Måste tilläga att jag kom välldigt lugnt och
> kontrollerat, alltså ingen överfall denna
> gång...

Så du har överfallit henne de andra gångerna?

En gång kom jag ikapp en snubbe i skogen på en bred skogsväg, han hade med sig en hund. Uppenbarligen var han villig att riskera sin hunds nacke genom att ställa hunden på ena sidan vägen medan han själv stod på andra sidan. I sista stund upptäckte jag kopplet tvärs över vägen och tvingades tvärnita och fick en utskällning på köpet.

Hammer skrev:

> Det som fungerar varje gång är att ignorera
> dom....
>
> 1. Man ser en surtant/gubbe framför sig.
> 2. Sakta in, (det ska se ut som ni ska stannar)
> 3. Smil och forsätt att cyckla, säg inget.

Håller helt med. Det enda som tycks fungera i längden.

Det är tur att vi har hundägarna, vilka skulle annars bestämma vad
som gäller i världen?

Vad kostar en schäfer?
Jag frågade en ägare i söndags efter det att hennes hund sprang ut framför
mig och det var mer tur än skicklighet att jag missade den.
Hon svarade förstås inte.

Vems fel är det om jag cyklar på en hund?
Givet att jag cyklar på märkt led för cykel i skogen och hunden ej är kopplad.

> Provocera inte sur tanter och surgubbar... det hjälper inte ett dugg.

Äh, de har ingen rätt att leka hobbysheriffer och samtidigt göra som de själva vill. Vill de gorma så svarar jag gärna. :)

Hade problem med en gubbe som hotade flera cyklister och försökte bussa sin hund på mig när jag argumenterade tillbaka. Spelar ingen roll att hunden mest såg ut som att den skulle få godis om den satt extra fint, sånt skit ska ingen behöva ta och då bemöter jag mer än gärna.

Scand skrev:
> Noop, ska vi ut på jakt?

Absolut! Vi gillrar en fälla. Gräver en björngrop som vi hänger lämpligt bete över. Någonting ätbart, korv* eller pannbiff t ex. Sedan tillkallar vi (anonymt) viltvårdare som får ta över, och vidarbefordra fångsten till Skansen eller Kolmården.

Hundarna binder vi vid närmaste träd.

Låt nu djuren vara utanför detta. Det är ägaren ni vill åt (fast de kanske trampar i en fälla lockade av pannbiff??)

Som tidigare nämnts att käfta emot leder tyvärr väldigt sällan till något konstruktivt istället kan situationen tyvärr förvärras. Ja jag vet att det är svårt att låta bli.

Tanten har rätt. Cykling är förbjuden i alla skogar i hela Stockholms stad. Lokala ordningsföreskrifter. Inget som stadsdelsnämnden beslutat, det är trafikkontoret som tar fram föreskrifterna.

Det finns förhoppningar om en framtida uppluckring men än så länge har tanten rätt.

Stockholm stad kan väl knappast ha något stöd i lagen att inskränka den grundlagsskyddade allemansrätten generellt inom ett sådant område som de gjort?

plumse skrev:
> Stockholm stad kan väl knappast ha något stöd i
> lagen att inskränka den grundlagsskyddade
> allemansrätten generellt inom ett sådant område
> som de gjort?

Jag har aldrig hört talas om att någon blivit lagförd och drivit frågan i rättssystemet så jag har ingen aning.

Tänk jag råkar aldrig ut för sånna här saker, och jag som bara älskar sådana hära situationer.. hmm ser jag för farlig ut kanske?

Hammer skrev:
> Nu ta vi lungt en stund grabbar!
>
> Provocera inte sur tanter och surgubbar... det
> hjälper inte ett dugg.
>
> Jag har cyklat i sveriges skogar i 15år nu, och
> har testat dom flesta metoder, diskussion,
> frågasättande, spela dum, bråkar, slagsmål
> (yes really!).

> Hammer

Berätta om slagsmålet:D :D

Fässberg skrev:
> Tänk jag råkar aldrig ut för sånna här saker,
> och jag som bara älskar sådana hära
> situationer.. hmm ser jag för farlig ut kanske?

Samma här:P Men cyklar så pass mycket så de händer ändå.. fast kanske har med att man skälv provocerar?

Tex;

På gatan utanför mej.. När man kör in i området står de stora fina skylltar om 30 K/H skyltar:)

Kommer en galning in bakom mej när ja är påväg hem med cykeln.. Kör i minst 50, kanske mer..
Jag däremot vinglar ut Mitt i vägen, ligger i 25-30 K/H.. sketdålig sikt tack vare häckar överallt, och bilar parkerade på båda sidorna, han får bromsa in hårt då en mötande bil kommer, 30 sec senare är han ikapp bakom mej, OCH TUTAR! Ja lackar till, vet själv att de finns grannar me barn i området.. Jag bromsar in, täpper hela vägen(så smal är den) och han försöker provocera mej genom att nästan köra över mej och varva lite me motorn..

Gubben i bilen va kanske 35.. Jag är 19.. Han hade ett barn i barnstol i baksätet..

Sa högt så han gott och väl hörde genom rutan att "Här kör vi Fan inte fortare, fattar du de Gubbjävel?"

Sen cyklar ja vidare i lugnare tempo än tidigare tills ja åker förbi mitt hus.. där stannar jag, ser att gubben gör fula miner.. och han kör upp näven.. HAHA!

Ja sa åter igen högt att(skrev mer eller mindre) att stanna och tjaffsa med mej om han vågar!
Brorsan reagerar(som va på tomten då) och utan att veta varför ja skrikit åt han sprang han efter bilen:D hela vägen till nästa sida på området där han körde ut:D HAHA Han våga inte ens åka dit han skulle fegisen..

käfta me folk funkar, bra för hjärtat också tror ja? :D

Dom där utdragbara hundkopplen som kan bli 25 meter är fullständigt livsfarliga eftersom massor av
hundägare inte kan hantera dom. Har vid ett flertal tillfällen varit hårsmånen från att dra in i dessa
utspända linor. Det värsta var på en cykelbana nyligen där hunden stog på ena kanten och ägaren på den andra, i mörker. Min fantasi och erfarenhet klarade situationen den gången också.

Kan bara instämma.. Jojo-koppel och iq-befriad knähundstant. Det slår inte fel.
Hysteriskt gastande tar de sedan också upp sin iställetförhund i famnen, sedan den med kopplet amputerat andras bakben. Helt oförstående inför situationen.

Scand skrev:
> Kom i bråk med en kärring med 2st äckliga
> hundar längs med s40 banan nu i förrmiddags, hon
> hävdar att statsdelsnämden bara tillåter
> cykling på asfalts vägar i Årsta skogen. Hon
> har tydligen bråkat med flera cyklister, hon
> vägrade att lyssna på min diskusion om att alla
> har rätt att vara i skogen.
> Förmodlingen har hon knullat med någon gestapo
> snubbe under kriget för hon kunde inte förra en
> diskussion i ämnet.
> Någon mer som träffat på kärringen med de
> äckliga hundarna?
>
> Vi cyklister lever i en skitvärld, Marcus F ta
> över makten!
>
> /STEFAN

Ja, hade hon inte knullat gestaposnubben under kriget kanske hon hade haft ditt vackra språk och kunnat föra en diskussion. Jisses.

Se. Ett hus.

0000001_01_full.jpg

Muts skrev:

> Gubben i bilen va kanske 35..

Shit, jag är gubbe... =/

Jag blev utskälld av 2 gubbar i 65-70års åldern för ett par år sen när jag körde nerför en trappdubbel.
Herrarna kom gående på en gångväg som ligger i 90grader's vinkel med trappen, mellan trapp och gångväg är det en vändplan på 15m i diam och sikten är fri.
Hadde full kontroll på mig själv och cykel, ingen fanns i trappen eller i näheten, ändå skulle gubbarna läsa lusen av mig.
Jag stannade och lyssnade i 10s och tyckte att herrarnas munnar skulle hållas stängd då det inte fanns någon fara för NÅGON.
Tröttnade och rullade iväg, då kände dom sig tvungna att säga "nu ringer vi polisen".
Rullade tillbaka och önskade herrarna "Ha en trevlig hjärtinfarkt".

Brakastruten skrev:
> Kan bara instämma.. Jojo-koppel och iq-befriad
> knähundstant. Det slår inte fel.

Nacksta, ca 2 år sedan:

Jag kommer utför en backe på racern. På ena sidan cykelbanan står en vithårig tant, på andra sidan en liten hårtuss till hund. Då jag ser dem lägger jag fingrarna på bromshandtagen för man vet ju aldrig.
Mycket riktigt, då jag kommer närmare ser jag kopplet som går tvärs över cykelbanan. Dags att bromsa ned till strax över gånghastighet. När jag sedan är i princip framme vid kopplet får tanten panik och sliter åt sig hunden. Hundstackarn blir utryckt strax framför mitt framhjul, och det är bara på ren reflex som jag lyckas missa den. Tyvärr säger jag också på ren reflex "Vill du ta död på hunden är nog en kula bättre".
Jäklar vad hon gormade, för allt var ju mitt fel. Tekniskt sett var det säkert det också, för som fordonsförare ska jag ju kunna stanna före varje tänkbart hinder. Mitt enda försvar är att jag inte trodde att hon skulle vara så dum, men det var hon.

/s-o

swerider:
Nää, du är ingen gubbe än:) Men gubben i bilen va som en gubbe i lådan, håller med:) man är nog gubbe uppe mot 60 års ¨åldern:P

s-o

"Vill du ta död på hunden är nog en kula bättre".
KLOCK REN!:D Haha

Har fått tvärnita för såna koppel på cykelväg längs med en å, utan räcke eller något alls att hindra mig från en blöt start på dagen. Dock en mycket trevlig kvinna som förstod att det kanske inte var det mest lyckade hon gjort och bad så hemskt mycket om ursäkt. Min farsa hade mindre tur när han körde från jobbet, vilket slutade med två brutna revben, ett brutet nyckelben och en axel ur led.. Jag kan inte förstå att det ska vara så jävla svårt att gå med hunden på UTSIDAN. Jag har inget emot att man går med hundar, och är man högerhänt ser jag oändligt mycket hellre att man går på höger sida av vägen, med hunden BORT FRÅN CYKELVÄGEN, än att man håller sig på "rätt sida" och har hunden springandes över hela vägen. Om inte annat för att man aldrig vet hur hunden reagerar när man cyklar förbi, även om den verkar hålla sig på sin sida innan man kommer fram..

Tror att jag har stött på henne flera ggr i Årstaskogen med, hon brukar skrika som en galning när man cyklar förbi det spelar ingen roll om det går fort eller inte..Nu garvar jag bara..det är ju fel på gumman../Claes

jerkan skrev:

>
> Vems fel är det om jag cyklar på en hund?
> Givet att jag cyklar på märkt led för cykel i
> skogen och hunden ej är kopplad.

"Som hundägare är du i alla situationer ansvarig för allt som din hund förorsakar - även om du förefaller oskyldig."

"En hundägare har alltid strikt hundägaransvar, dvs Du är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej. (Enligt Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och
katter, § 6"

Rätt solklart tycker jag. Kan tänka mig att en del hundägare inte håller med...;-)

Senast redigerad av en moderator:
Förra veckan fick vi skäll av en annan (galen?) tant för att vi cyklade på astfaltsvägen genom årstaskogen. "DET HÄR ÄR INGEN CYKELBANA!!!" skrek tanten. Var tvungen att stanna och fråga vad hon menade. Hon var rädd för cyklar och vi ägde ju ett par, att det var en barnsits på den ena och vi cyklade i snabbt promenadstempo spelade ingen roll.
Cyklister= farliga!!

Nu är det dock frågan om, ifall det är hunden, eller ägaren som egentligen förorsakar? Det finns bättre alternativ än Jojo-kopplen! Det är inte någon lång meter man behöver ha, förrän hunden ligger risigt till gentemot en bil.. Hjälper inte om bilisten håller ut ifrån gångaren/ekipaget, när det finns fyra meter på rullen.
Man skall skall kunna ha kontroll över sin hund. Såväl som över sitt fordon. (Snart kommer det upp om ansvar för katten också... Sådant saknas i regel.)

Tillbaka
Topp