Kartprogram - Nu med liten sammanställning

Aron

Inventarie
Jag har suttit och labborerat en del med kartprogram för landbruk. Hittills har jag tittat på Kartex, Ozi Explorer, Fugawi och några sharewarevarianter. Fugawi verkar ganska kompetent men har ett oerhört irriterande gränssnitt. Finns det något program där gränssnittsdesignerns främsta merit är något annat än en 10 p kurs i Pascalprogramering?

Jag är ute efter hög funktionalitet både vad gäller funktioner och handhavande. Som referens till vad jag söker kan jag nämna Nobeltec Visual Series för båtbruk.

Senast redigerad av en moderator:
GpsMapEdit, Global Mapper använder jag tillsammans med MapSource. Men du måste ha något kartunderlag, i mittfall Friluftkartan Pro. GpsMapEdit är ett lättanvänt program där du kan bl a. editera Garmins kartor, lägga routing punkter, stigar mm. I Global Mapper kan du skapa profiler över tracks, 3D-bilder mm, dock måste du ta ner DEM-data från nasa el. dyl. MapSource är det program som jag fick med till GPS:en, finns likvärdiga program ute på nätet (använder MapSource sällan).

Se http://happymtb.org/forum/read.php/1/502843/503563#msg-503563 för lite bilder.

Lycka till!

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ska Du använda kartprogrammet till?

För att skapa överblick och därigenom kunna kombinera stigar till längre turer. Vill också kunna märka ut vissa "sevärdheter" så att jag kan hitta tillbaks senare.

Då har Du redan fått ett bra svar av Miche.

Andra program som klarar det Du efterfrågar är MapInfo, ArcView & ArcInfo, proffesionella program med stöd för bl.a. GPS och olika kartprojektioner. Jag använder dem dagligen, men de kostar rejält med flis!

jansson99: Kan man läsa in kartor i Garmin-format eller GPS-data från Garmin till ArcView? Vilket kartunderlag finns det annars för proffesionella program som ArcView, främst terrängkartor? Och är det lätt att komma igång med ArcView? Min sambo och syrra skryter mycket om ArcView (men de är ios planarkiterkt och lantmätare till yrken).

Miche skrev:
> jansson99: Kan man läsa in kartor i Garmin-format
> eller GPS-data från Garmin till ArcView?

Du kan inte läsa in garmin-format, men väl GPS-data i ett flertal olika format. Du kan passa in rasterkartor i alla de program jag nämnde. Lantmäteriet säljer samtliga sina kartprodukter i digitalt format som passar.

Jaha, din sambo är planarkitekt? Jobbar hon åt Gbg stad? I så fall måste hon hälsa Per-Åke Roupé på Stadsbyggnadskontoret från mig.

jansson99 skrev:
> Hittade en intressant artikel via en branchportal:
> http://www.nyteknik.se/art/47620 .
>
> Nu kan vi skapa cykelkartor tillsammans....

Intressant projekt, helt klart. Nej min sambo arbetar i den privata sektorn och nu mera i en annan branch också.

m-a skrev:
> Ett alternativ är qgis [ http://qgis.org ], om du
> inte tvunget vill använda Arcview mfl. Programmet
> är fritt och lär kunna importera gpx-filer.

Laddade hem och testade Qgis igår kväll. Det är en ArcView-clone där man nästan rakt av har kopierat både utseende och funktionalitet.

Det fungerade utan större problem att överföra de ArcView-projekt som jag jobbar med till Qgis. Jag glömde dock att testa möjligheten att importera gpx-filer.

Ãversikt.jpg ht=585

Om stödet för gpx-filer är bra blir det ett perfekt program att använda för administration och redigering av GPS-loggarna till http://wiki.openstreetmap.org som jag nämnde tidigare i tråden.

jansson99 skrev:
> m-a skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett alternativ är qgis [ http://qgis.org ], om
> du
> > inte tvunget vill använda Arcview mfl.
> Programmet
> > är fritt och lär kunna importera gpx-filer.
>
> Laddade hem och testade Qgis igår kväll. Det är
> en ArcView-clone där man nästan rakt av har
> kopierat både utseende och funktionalitet.
>
> Det fungerade utan större problem att överföra
> de ArcView-projekt som jag jobbar med till Qgis.
> Jag glömde dock att testa möjligheten att
> importera gpx-filer.
>
>
>
> Om stödet för gpx-filer är bra blir det ett
> perfekt program att använda för administration
> och redigering av GPS-loggarna till
> http://wiki.openstreetmap.org som jag nämnde
> tidigare i tråden.

Måste bara testa programmet. Vilket kartunderlag använder du i programmet? Kan man ta in Friluftkartan samt att lägga in routinginformation?

Jag använde rådatafiler från en totalstation (geodetiskt mätinstrument) som jag har gjort om till shape-filer i "riktiga" ArcView. (mera mumbojumbo till Kaijan) Det finns inget stöd för Friluftskartan från Garmin. Programmet klarar däremot att läsa in rasterfiler som Du kan ha som bakgrund, Du får helt enkelt köra "copy & paste" på lagom stora bitar ur friluftskartan och passa in dem.

Import av gpx-filer funkar utan problem. Om Du med routinginformation menar filerna från GPS:en så verkar det också funka.

En kort recension av Kartprogramsdjungeln

Jag har nu tillbringat några kvällar med att utvärdera program. Det har inte handlat om några djuplodande analyser men jag har hunnit titta igenom ca 14 st.

Utbudet kan grovt delas in i två delar.

A. GIS-program som de som jansson99 och Miche diskuterar ovan. Detta är extremt kompetenta program som är fantastiska om man ska gräva ned bredband i en stadsdel, visualisera tamduvans utbredning i olika biotoper eller utöka kapaciteten i Panamakanalen. Man kan göra de mest fantastiska saker med olika lager och databaskopplingar i realtid. Har man mer normala krav så verkar dock inlärningströskeln vara onödigt brant.

B. Program utvecklade för jägare, svamplockare, vandrare och geocachare. Dessa har en mer modest funktionslista än grupp A. men å andra sidan förstår en vanlig dödlig vad som avses i menyer etc. Programmen här har tydligare fokus på GPS-kopplingar och hantering av waypoints, routes, tracks. Tyvärr verkar grupp B. vara utvecklad av just jägare, svamplockare, vandrare och geocachare. Företrädesvis hemma i deras garage, på fritiden. Gränsnitten är pinsamt slarviga och oöverskådliga. Jag tycker tex inte att det är för mycket begärt att jag ska kunna både flytta mig runt i kartan och zooma utan att behöva byta verktyg i någon meny. Alla möss har ju faktiskt ett rullhjul idag.

Efter allt arbete är jag tyvärr tillbaks där jag började, hos Fugawi (grupp B.). Programmet är fult och svåröverskådligt. Men det har de nödvändiga funktionerna plus lite annat lull-lull. Ett plus är att det tar lantmäteriets kartor. ExpertGPS är ett annat program som jag kommer att hålla ögonen på. Det har ett smidigt gränssnitt och bra funktioner. Men föll på några mindre detaljer samt att svenska kartor måste konverteras innan man kan använda dem. Global Mapper har en kul 3D funktion som ser bättre ut än den i Fugawi.

Snart kommer Gröna Kartan komma i BSB-format vilket gör att man kan använda marina navigationsprogram. Inom navigationsprogrammen finns ett par produkter som håller en betydligt högre klass än grupp B. men utan att bli lika komplexa som grupp A.

Program jag tittat på är:

Grupp A.
ArcView
AutoDesk Map 3D
MapInfo
QGis

Grupp B.
Garmin Mapsource
Global Mapper
Kartex
OziExplorer
Fugawi
MapEdit
Ninox Outdoor
ExpertGPS
GPS Utility
GPS Trackmaker

Detta är blott en anspråkslös sammanställning. Ta det för vad det är.

Aron skrev:
> En kort recension av Kartprogramsdjungeln
>
> A. GIS-program som de som jansson99 och Miche
> diskuterar ovan. Detta är extremt kompetenta
> program som är fantastiska om man ska gräva ned
> bredband i en stadsdel, visualisera tamduvans
> utbredning i olika biotoper eller utöka
> kapaciteten i Panamakanalen. Man kan göra de mest
> fantastiska saker med olika lager och
> databaskopplingar i realtid. Har man mer normala
> krav så verkar dock inlärningströskeln vara
> onödigt brant.
>

Ha, ha, ha! Jag brukar bara kartlägga 'okända' stigar i Delsjöområdet eller där jag råkat ha cyklat (kanske på lite väl onödigt avancerat sätt, lider väl typ av ingenjörskada). Visserligen anväder jag mest program ur kategori B.

Välj det program som du tycker fungerar bäst för dig och för din applikation, det finns ingen anledning att krångla till det i onödan.

Annars en bra sammanfattning!

Jag sällar mig till Miche och erkänner att jag också löser enkla saker med alldeles för komplicerade verktyg. Räknade alldeles nyss ut BCD:n till en av cyklarna m.h.a. AutoCad Map..........

Cool sammanställning!

Gröna kartan i BBS format, någon anning om priser ?
Kan man tanka in det formatet i en GPS ?

Funderade på att köpa gröna kartan på cd tidigare men den var ju perverst prissatt för normalt friluftsbruk. :-(

Oj!
Det här verkar krångligt. Jag skattar mig lycklig över att känna stor inre tillfredställelse av att cykla vilse, gång på gång på gång på gång...

anderski skrev:
> Cool sammanställning!
>
> Gröna kartan i BBS format, någon anning om
> priser ?
> Kan man tanka in det formatet i en GPS ?
>
> Funderade på att köpa gröna kartan på cd
> tidigare men den var ju perverst prissatt för
> normalt friluftsbruk. :-(

Jag skulle gissa att prissättningen hamnar på liknande nivå som idag. Hör med dom som tar fram kartorna :www.soltek.se.

Det finns inga "skogs-GPS" som klarar BSB-formatet, men säkert sjökortplotters. Men det sistnämnda är stora pjäser avsedda för båtbruk. Inget man gärna släpar ut i skogen.

Fjärdebrunn skrev:
> Oj!
> Det här verkar krångligt. Jag skattar mig
> lycklig över att känna stor inre
> tillfredställelse av att cykla vilse, gång på
> gång på gång på gång...

Att köra vilse är OK, men att inte hitta rätt igen är inte kul. Där gör GPS:en verkligen sitt jobb!

jansson99 skrev:

> Nu kan vi skapa cykelkartor tillsammans....

Håll ut, ett närstående projekt är på gång med lansering till våren.
Där kan du få dina cykelstigar inplottade på en karta som andra kan ta del av och ladda ned.
Så, nu får jag projektledaren på mig för att jag avslöjat för mycket.

bruse skrev:
> jansson99 skrev:
> -----
>
> > Nu kan vi skapa cykelkartor tillsammans....
>
> Håll ut, ett närstående projekt är på gång
> med lansering till våren.
> Där kan du få dina cykelstigar inplottade på en
> karta som andra kan ta del av och ladda ned.
> Så, nu får jag projektledaren på mig för att
> jag avslöjat för mycket.

Verkligen intressant, väntar med spänning! Vågar Projektledaren Bruse avslöja vilken upplösning det kommer att bli på kartorna?

Miche skrev:
> Verkligen intressant, väntar med spänning!
> Vågar Projektledaren Bruse avslöja vilken
> upplösning det kommer att bli på kartorna?

Jag är inte projektledaren, jag brukar inte tala om mig själv i tredje person.
Upplösningen beror på din gps ;~)

bruse skrev:
> Miche skrev:
> -----
> > Verkligen intressant, väntar med spänning!
> > Vågar Projektledaren Bruse avslöja vilken
> > upplösning det kommer att bli på kartorna?
>
> Jag är inte projektledaren, jag brukar inte tala
> om mig själv i tredje person.

Ok, jag läste lite slarvigt och tolkade det som att du var projektledare för projektet.

> Upplösningen beror på din gps ;~)

På gps-tracken, men detta skall ju läggas på någon kartan med någon upplösning och det är kartans upplösning som jag frågar efter, typ 1:100000 eller 1:50000? Men detta är kankse hemligt än så länge.

En liten trådkapning.

Eftersom jag nu är helt insnöad på kartor och geografisk information, så har jag stor nytta av era synpunkter på hur ni skulle vilja ha kartor.

Ska det komma på en CD heller hämtas från server när det behövs. Vilket är behovet av uppdaterade kartor. Hur skulle man vilja betala för dem och hur mycket skulle tex. ett län eller en kommun vara värt? Vilket innehåll och villka format? Vad vill ni göra med kartorna?

PM:a mig gärna om alla åsikter om hur ni skulle vilja använda kartor, inte nödvändigtvis bara knutet till cykling.

bruse skrev:

Sådär får Du inte göra! Berätta mer, jag kräver det!
Är Du inblandad på något sätt?

bruse skrev:
------------------------------------------------------

Med tanke på hur användbar din GPS sida redan har blivit ser jag med stor spänning fram emot den nya tjänsten. Nu kanske jag äntligen får tummen ur och kan köpa mig en GPS.

jansson99 skrev:
> Är Du inblandad på något sätt?

Så intrasslad man kan bli.
(förtydligande: en projektledare är den som får skiten när saker inte blir gjorda, jag är den som får saker att bli gjorda)

bruse skrev:
> jansson99 skrev:
> -----
> > Är Du inblandad på något sätt?
>
> Så intrasslad man kan bli.
> (förtydligande: en projektledare är den som får
> skiten när saker inte blir gjorda, jag är den
> som får saker att bli gjorda)

Dvs en teknisk projektledare .-)

Är projektet med att kunna ladda upp/ner cykelstigar fortfarande aktuellt? Allt fler använder ju numera gps på sina cykelrundor, och det är säkert många som sitter på intressanta gps-tracks.

För de som lägger upp egna tracks kan jag rekommendera www.gpsvisualizer.com/map?form=google
Tyvärr är ju Googles kvalitet på satellitbilderna inte i närheten av Eniros flygfoton, så alla tips om hur man kombinerar Eniros karttjänst med gpx-filer eller liknande är välkomna. :)

Jo det är en bra sajt...inte så många filer över Gbg-området tyvärr, men får väl försöka göra några själv alternativt flytta till ett mer aktivt område. :)

Kan bara tillägga till min tidigare genomgång att jag till slut fastnade för CompeGPS (www.compegps.com). Det har ett bra utbud av funktioner och ett gränssnitt som inte får mig att gnissla tänder.

s skrev:
> bruse: Vad är det för URL?

Klicka på loggan här under \/

fösvåt dukkigt akdeles fä massovin

ÄDDIT: Nushå ä ja meslem hos stigvig!

Tomas72 skrev:
> Jo det är en bra sajt...inte så många filer
> över Gbg-området tyvärr, men får väl
> försöka göra några själv alternativt flytta
> till ett mer aktivt område. :)
>
Jag har lovat länge att slänga upp massa filer över gbg, men har bara glömt bort det, annat har kommit i mellan mm. Ja det finns massa ursäkter. Men en vacker dag så finns det bara där på stigoteket. Håll uppsikt.

Det har gått snart tio år men jag har ännu inte hittat något program som faller i den gäckande kategorin C: dvs snyggt och lättanvänt.

Jag vill kunna lägga gpx filer ovanpå en karta, redigera sagda gpx filer samt vid behov rita dit nya stråk. Som bonus skulle jag önska att det gick att importera bildfiler som automatiskt placerades ut på kartan utifrån (gpsdata i exif). Träningsdata är ointressant. Det hela ska kunna ske på en Mac. Utan att jag efter 10 min ska känna en brinnande önskan att stoppa huvudet under en ångvält.

Vilka programvaror bör jag kolla närmare på i dessa dagar?

Tillbaka
Topp