Kärvande frihjulslager

Brauer

Ny medlem
Kärvande frihjulslager
Halloj,
var ute och körde i helgen som gick och upptäckte till min stora förvåning att kassetten satt stenhårt på navet. Jag rev isär och även när axeln var helt borttagen satt kassetten stenhårt. Jag tror själv att jag har smällt nått lager inuti bodyn men jag är osäker. Vad tror ni? Cykeln är ju jävligt billig så jag lägger inga större summor på den. Garantin är väl tveksam i detta läget :S

Kärvande frihjulslager
Menar du att du inte har någon frirullning? Har du tagit bort bodyn från navet? Den går att köpa ny om du inte själv vill serva den (vilket kan vara lite pilligt).

f

Kärvande frihjulslager
precis.. Kasseten hänger med åt båda hållen. Slutar jag trampa så matar den kedja så långt det går. Jag har inte riktigt fattat hur jag tar av bodyn. Kassetten är inget problem men sen?

Kärvande frihjulslager
Bodyn tar du lätt av med en 10 mm insexnyckel (vanligast tror jag). Hade själv ett liknande problem men då en ny body kostar ca 200:- och ett nytt LX-nav ca 300:- ville jag inte köpa en ny body. Då jag inte heller ville riva mitt hjul så lade jag ner hela bodyn i avfettning i några timmar och sedan i lite t-sprit och sist tryckluft. Sedan var det in med det fett som får plats och tillbaks med skiten. Funkar hyfsat men förmodligen inte som ett nytt.

Tillbaka
Topp