Kassett byte?

Kassett byte?
Lite nybörjare frågor, hoppas ni kan hjälpa mig.
Behöver byta kassett och kedja på en cykel med Utväxling 27 växlar, bak 9-delad 12-25, fram 52/42/30t
Nu till frågorna.
Kan man byta valfri 9-delad kassett bortsett till hur många tagg, just 12-25 verkar svårt att hitta, typ denna?
https://www.bikester.se/shimano-ali...3kEjZxAM6TYISXJ2MCgkqleF7l-aBGkhoCg7gQAvD_BwE
Sen till kedjan, hur vet man hur lång man ska ha, och behöver man kapa kedjan i rätt längd?

Kassett byte?
Lite nybörjare frågor, hoppas ni kan hjälpa mig.
Behöver byta kassett och kedja på en cykel med Utväxling 27 växlar, bak 9-delad 12-25, fram 52/42/30t
Nu till frågorna.
Kan man byta valfri 9-delad kassett bortsett till hur många tagg, just 12-25 verkar svårt att hitta, typ denna?
https://www.bikester.se/shimano-alivio-cs-hg400-9-kassett-9-stegs-M337767.html?vgid=G377992&_cid=21_1_-1_9_34_377992_472521998386_pla&campaign_detail=shopping&ef_id=CjwKCAjw8cCGBhB6EiwAgORey98pZA67U-SKRbV2u7PrE23kEjZxAM6TYISXJ2MCgkqleF7l-aBGkhoCg7gQAvD_BwE:G:s&gclid=CjwKCAjw8cCGBhB6EiwAgORey98pZA67U-SKRbV2u7PrE23kEjZxAM6TYISXJ2MCgkqleF7l-aBGkhoCg7gQAvD_BwE
Sen till kedjan, hur vet man hur lång man ska ha, och behöver man kapa kedjan i rätt längd?
Om växeln är kompatibel är självklart det första man ska se efter. Funkar växeln för den utväxling du vill ha så krävs bara justering.
Du ska ha en 9 delad kedja som du lägger runt högsta bak och högsta fram. Plocka bort de länkar som du då ser inte kommer behövas för att gå varvet runt. Enklast är att lägga den gamla kedjan bredvid den nya till att börja med för att få ett hum om hur mycket som ska bort Obs beror helt på om du väljer en ny kassett med annan utväxling eller ej. Större utväxling= mer kedja. Ex 11-32 kräver mer än 11-25

Kassett byte?
Det är en äldre Nishiki Ultra Pro, och ja allt ska rengöras i samband med bytet ;)
20210621_172257.jpg
20210621_172232.jpg

Kassett byte?
Om växeln är kompatibel är självklart det första man ska se efter. Funkar växeln för den utväxling du vill ha så krävs bara justering.
Du ska ha en 9 delad kedja som du lägger runt högsta bak och högsta fram. Plocka bort de länkar som du då ser inte kommer behövas för att gå varvet runt. Enklast är att lägga den gamla kedjan bredvid den nya till att börja med för att få ett hum om hur mycket som ska bort Obs beror helt på om du väljer en ny kassett med annan utväxling eller ej. Större utväxling= mer kedja. Ex 11-32 kräver mer än 11-25
Håller med ovanstående. Det finns utmärkta videosnuttar på Youtube för detta, t.ex:

Kassett byte?
rhttps://www.cykloteket.se/produkter/shimano-tiagra-hg50-kassett-9-del-12-25t?gclid=CjwKCAjw8cCGBhB6EiwAgORey0T4p77mQR9WdxEcaMDm0BGM4Dl58mQw7ZUIxq5Ilfo8tmgfvBFBExoCDDgQAvD_BwE
Underbar kassett! Tätstegrad och växlar kvickt (som alltid med tätstegrade kassetter, ren kedja och rätt ställd B-skruv). Sora fungerar som DA!

Kassett byte?
Kollade just den hos Dennis, passande kedja till eller funkar vilken som helst HG 9-delat?
Fungerar nog med vilken som helst, men jag har bara kört KMC på 9-delat så ärligt talat vet jag inte. KMC X9 EPT har jag kört på min cykel som även går på vintern. Fungerar så bra att jag inte ids trsta något annst trots att det säkert finns andra som är lika bra. Är man nöjd så är man inte så sugen på att testa runt.

Tillbaka
Topp