Kassett skaver ramen

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Kassett skaver ramen
Jag har ett litet bekymmer med mitt Tune Princenav som vad det verkar, är för nära ramen. Jag satte idag på en ny kassett, en som är i en del "monoblock" och när jag skulle testa växlarna så märkte jag att kassettens lockring drog mot ramen, ajj ajj. Testade kassetten på ett enklare Primehjul och det funkade fint.
Det här Tunenavet (11-delad) har jag haft liknande bekymmer med tidigare, jag köpte det begagnat och slängde på en 12-delad kassett som skavde mot ramen. Säljaren hjälpte mig med att få någon ny liten lockring till själva navet som var något smalare/plattare och gav kassetten det lilla utrymme som behövdes.
Tyvärr räcker inte detta utrymme till min nya kassett, som är 12 delad 11-30 precis som sin föregångare.

Jag har hittat spacers/shims för Tune men jag vet inte riktigt om det är för mig eller hur det används. https://r2-bike.com/TUNE-Shim-Set-f...YwLZnq7Ahr5Tk9wusuYIl0nY5YisXdrUuedyt5NE0ySDS

Går det att åtgärda eller ska min nya häftiga kassett få sitta på reservhjulet eller trainern istället?

Kassett skaver ramen
Alla delar och lager som sitter på axeln i bilden har tillsammans inte precis samma längd som axeln. Så navkroppen eller/och bodyn kan kanske flytta en bråkdel av en mm åt sidan när hjulet är monterat i ramen. För att förhindra det kan man lägga shims emellan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp