Kattegattleden - Cykla längs västkusten

Jajemen! En till som cyklat Kattegattleden! Det var väldigt fint, härlig sträcka. Passade på att kolla extra mycket vid fina kustbygder som t ex Barsebäcks strand. Ibland var skyltningen lite lurig tyckte jag men hade rutten i GPS'en när man tvekade. Rekommenderas varmt.

Fler foton på mitt Flickralbum: https://flic.kr/s/aHskBn1nvN

Touring Gbg Malmö 01 - Bobergs Udde

Touring Gbg Malmö 02 - Rainbow Road

Touring Gbg Malmö 04 - Mölla

Touring Gbg Malmö 08 - Biking by the sea

Touring Gbg Malmö 11 - Helsingborg signs

Tyckte det var synd att det tog slut redan i Helsingborg så jag fortsatte ner till Malmö längs med kusten också, fortsätter ungefär likartat. Väldigt fint längs med hela vår kust, de borde förlänga den ner till Malmö. Det blev exakt 500 km när jag var framme vid Malmö kallbadhus :) (tre övernattningar på vägen)

Touring Gbg Malmö 20 - Hilleshögs Dalar

Touring Gbg Malmö 24 - Skåne flats

Senast ändrad:
Fina bilder Sambal!

Som kuriosa kan jag berätta att Hilleshögs dalar heter Glumslövs backar i folkmun (även om någon kommunpolitiker lyckats få upp en skylt). Hilleshög ligger, för de som växt upp i detta område inte alls där ;) På din bild ser man sandbergen, alla föräldrars förskräckelse på 70/80-talet. Ja, alltså på den tiden som man som barn inte satt framför datorn (av naturliga orsaker).

den här sträckan är lättmanövrerad på cykel, åkte den på tandem 1981, det var bara några mindre sträckor man behövde ut på dåvarande e6an. kan rekommendera att ta danska sidan sedan, helsingör-köpenhamn

firar semester söder om kungsbacka och det passerar hyggligt mycket folk med lastade cyklar. dom har med sig en liten altlasliknade karta som visar leden i detalj.

pratade med ett par med medföljande kompis plus ett barn på påhängscykel. dom bodde på ibiza, hade flugit till göteborg och skulle cykla till berlin. härligt när turismen går sas åt andra hållet.

Jeppe_E sa:
Fina bilder Sambal!

Som kuriosa kan jag berätta att Hilleshögs dalar heter Glumslövs backar i folkmun (även om någon kommunpolitiker lyckats få upp en skylt). Hilleshög ligger, för de som växt upp i detta område inte alls där ;) På din bild ser man sandbergen, alla föräldrars förskräckelse på 70/80-talet. Ja, alltså på den tiden som man som barn inte satt framför datorn (av naturliga orsaker).
Tack. Jaha, bra att veta. Ska ändra till rätt namn sedan :-) kan tänka mig att föräldrarna var lite oroliga där ja :-)

Fler bilder ligger här: https://flic.kr/s/aHskBn1nvN

enligt verklig observation i åsa har vinden varit påtaglig senaste dygnen och legat mera nord än syd om väst. har även cyklat i vindarna, varit bäst att cykla söderut större delen av dagen.

just nu blåser det blåser det tydligt nord om väst, och har gjort det senaste timmarna.

det här att ta hänsyn tilll förhärskande vindriktningar tycks vara en begränsad insikt hos vissa långfärdscyklister. skulle aldrig få för mig att cykla till paris eller london, utan skulle ta andra hållet.

Jag kör ofta sträckan Göteborg-Helsingborg. Men väldigt sällan ger jag mig ut på de, i mina ögon onödiga, omvägarna mot havet. Har gjort sträckan i rak motvind 8-12 m/s. När jag kom fram till Väla så ringde jag farsan som fick hämta mig och köra mig de sista 20 km. En av de värsta bonkningarna i mitt liv :)

MVH
Magnus

det är en bra sträcka att bonka på. har man inte anhöriga med bil är det en av få sträckor i vårt land där det är okomplicerat att ta sig vidare med cykel på tåget. tacka danskarna för det. lite mer framsynta än politruker på sj.

Tillbaka
Topp