Kebnekaise

Kebnekaise
Har sett en del inlägg om hur det är att cykla Nikkaluokta - Keb fjällstation. Verkar vara bra mtb-terräng.

Men hur är det att ha Keb som bas och göra dagsturer därifrån?Tänkte om man skulle kombinera en topptur till syd- och nord-toppen med mtb-cykling i området runt fjällstationen när man inte är ute och vandrar.

Någon som har bra koll?

Kebnekaise
Det lär ju gå uppemot 20 helikopterturer mellan Keb och Nikka varje dag under högsäsong. Så att cykla den sträckan ska väl inte behövas.

Kebnekaise
Antar att så länge man inte armbågar sig fram så ska d gå rätt bra nikka-fjällstation. Du vill nog inte cykla upp till sydtoppen om dunte cyklar sån trailcykel :-). Om du fortsätter mot abisko så skaru nog kolla upp hur d e mä cyklar i nationalparken.
Det finns nåra trådar om ämnet på utsidan. Har kikat lite i trådarna o jag förstår d som att d e lite svårcyklad terräng närmare abisko.

Kebnekaise
Har cyklat Keb-Nikka men tyckte inte det var nåt speciellt, lite tråkigt, också lite för mycket folk (slutet av aug). Sträckan Abisko-Abiskojaure var inte heller så svårcyklat terräng och också för mycket folk för mig (har cyklat tre gånger där, alltid slutet aug/början sept). Men jag cyklar alltid med en fullpackat fatbike (med tält osv) och då vill man gärna intervjua och fota mig, nåt jag tycker inte om. Kanske man slipper den sort av uppmärksamhet på en vanlig mtb :)

Resten av Kungsleden däremot var mycket fint och utmanande! Också området Låktatjåkkostugan (Sveriges högsta fjällstation), Kärkevagge, Trollsjön är jättevackert. Rallarvägen, Riksgränsen, Narvik var även fint att cykla.

Har några bilder från Kebnekaise, Kungsleden, Låktatjåkko etc på Flickr, men inte från Kärkevagge/Trollsjön för då var tyvärr minneskortet fullt. https://www.flickr.com/photos/yonnabjorkkvist/albums

Kebnekaise
fina bilder! Lite svårt att hänga med vart bilden är tagen bara, vore bra med en kort beskrivning av varje bild. körde du från Abisko eller till Abisko när du körde Rallarvägen?

Kebnekaise
Abisko är en bra utgångspunkt för dagsturer. Yonna har nämnt flera av de fina turer som. Björkis - Låkta och tillbaka är riktigt fin. Även rallarvägen från gränsen till Rombaksbotn, men nu för tiden går det nog inga båtar till Narvik längre.

Kärkevagge är också en fin tur.

Kebnekaise
Abisko har fantastiskt fin cykling.
Sök på Abisko så hittar du säkert vår RR därifrån för ca 5-6 år sedan för lite bilder och stigtips.

Kebnekaise
leffemangan sa:
fina bilder! Lite svårt att hänga med vart bilden är tagen bara, vore bra med en kort beskrivning av varje bild.

Av varje bild en kort beskrivning?? Nej, det går ofta inte, man står ju mitt i fjällen, ser i fjärran några bergtoppar eller moln och that's it. Och jag är mycket lat med publicera bilder på Flickr/Instagram (har massor av bilder som väntar) och att skriva också text och hitta av varje bild namnet av rätt berg, skog eller älv är liiiite för mycket. Och jag tror det är också tydligt när en album heter t.ex Kungsleden, Låktatjåkka eller Stekenjokk :)

leffemangan sa:
körde du från Abisko eller till Abisko när du körde Rallarvägen?

Jag började från Kiruna, till Björksliden, upp till Låktatjåkka stugan, försökte nå Kårsavagge stugan men det gick inte, var snart vilsen, hittade lyckligtvis en skoterled som var mycket svårt att cykla och som ledde till Abisko igen. Cyklade då från Abisko till Björkliden igen och tog Rallarvägen till Narvik.
Tillbaka tog jag bilvägen Narvik till Riksgränsen, försökte då cykla genom fjällen och längs Norges gräns till Alesjoaurestugan (Kungsleden) men hade inte tillräckligt mat med mig så jag cyklade hungrigt och jättetrött tillbaka till Björksliden igen. Där sov jag två dagar och åt mig mätt.
Då försökte jag cykla nordkalottenleden via Tornehamn till Finland, insåg att det behövdes en packraft plus en kompass vad jag inte hade, så cyklade tillbaka till Abisko igen, tog Kungsleden till Abiskojaure och leden Adnjetjårro till Kaisepakte. Men jag hade ingen bashguard /drevskydd så framdrevens tänder var efter några veckor fjällcykling och stenkrockar lite brutit och platt och när jag fick en djup och blodig tattoo från några tänder i vaden, gav jag leden upp, cyklade till Kungsleden och Abisko igen, tog asfaltvägen till Kiruna och då till Jokkmokk :)

DSC030811280x894.jpg

Du frågade var jag tog den här bilden. Det var när Kebnekaise, förbi fjällstationen upp mot Kungsleden. Renen följde mig några dagar, lite konstigt när man vaknar, öppnar tältet och hör renen säga "chopchop du lat tjej, skynda dig, jag väntar."

DSC031141280x853.jpg

Nästan samma ställe som den här bilden men då ser man berget som ser ut som en vulkankrater bättre. Berget heter Tolpagorni och ligger mellan Singitjåkka och Kebnetjåkka.

Kebnekaise
Körde Kungsleden från abisko mot keb förra året.
Kom ca 2,5 mil.. Stökig terräng. Mycket snö. Så vi valde att avbryta.
Sjukt fint dock.

Från 18+ och sol till 0 (natt), +6(dag) grader och 10h regn..

Vi drog dock sedan rallarleden till björkliden och cyklade däromkring. Riktigt fint.

Vi va där i början på juli, vid närmare eftertanke bör man nog va där slutet på juli, början på aug.

Rallarleden från björkliden till riksgränsen sedan över till Norge ska vara riktigt fin. Dock kanske ej direkt utmanande i form av stök eller annat.

Kebnekaise
Yonna sa:
Du frågade var jag tog den här bilden. Det var när Kebnekaise, förbi fjällstationen upp mot Kungsleden. Renen följde mig några dagar, lite konstigt när man vaknar, öppnar tältet och hör renen säga "chopchop du lat tjej, skynda dig, jag väntar."

Bilagor

• 9789172997127.jpg
    9789172997127.jpg
    21.9 KB · Besök: 77
Kebnekaise
Kebnekaise
Tergorotas sa:
Har någon cyklat från toppen på Kebnekaise neråt, är det möjligt?

Många, inkl jag, har undrat samma sak, några, inkl en happyrider, har släpat med sig sin cykel till toppen, men västra leden verkar av naturen bestå av långa partier grov blockterräng, grymma trial-skills verkar (ha) vara (varit) nödvändigt.
Nu har ju en arme med sherpas varit där och gjort västra leden lättare (ifjol eller förfjol) för att folk utan kapacitet eller omdöme ger sig upp där de inte har att göra och stf eller vilka som nu betalat hellre lägger asfalt än stoppar folk.
Så det är möjligt att det är möjligt nu. Åtminstone nedåt och med sjyssta trail-skills. Obs, skyll inte på mig om vemsom ger sig upp med enbart denna information som grund, jag rekommenderar en fotbestigning som rekognosering först.
Skulle f.ö. kunna tänka mig att det är som mest möjligt ungefär nu, med fatbike på snön.

Kebnekaise
Västra leden består till största delen av blockterräng och eller rullsten. Jag känner ingen längtan efter att cykla där, men smaken är ju som baken.

Tillbaka
Topp