Kedja och kasett - köpa värre grejer? Men också klenare?

scott730plus

Aktiv medlem
Hur är det egentligen med kedjor och kasett... Jag har kört gx eagle nu senaste gångerna men funderade om man ska prova xx1 serien eller nån av de andra och se om håller längre?

Jag har alltid varit av den uppfattningen att i mtb så handlar det nästan jämt om vikt ner i minsta gram hela tiden... Eller är grejen att med dyrare kasett och kedja så är det ännu mer hållbara grejer.

xx1/x01 kedjorna håller markant bättre än gx kedjorna. Kassetterna tror jag är likvärdiga i livstid.

Alternativet är att gå ner i antalet växlar för att inte ska bli så klent. T ex fungerar 10 vxl Deore mkt bra.

Jag får ut ungefär 90-100 mil skogskörning på en GX-kedja - skulle en X01 hålla dubbelt så länge? Det har jag svårt att tro.

Sitter på mobilen och har inte länken med mätdata till hands, men jo X01/XX1 håller mer än dubbelt så länge som GX. Du sparar pengar i längden.

Kul att det är fler än jag som kör slut på kedjor så snabbt. Ibland läser man folk på nätet som påstår sig hålla 1000 mil. Verkar sjukt märkligt.
1000mil handlar antagligen om icke elassisterad landsvägskörning med bra underhåll och kanske bara vackert-väder-cykling Men även det är så klart extremt.

Sitter på mobilen och har inte länken med mätdata till hands, men jo X01/XX1 håller mer än dubbelt så länge som GX. Du sparar pengar i längden.

Då ska jag testa en X01 nästa gång så får man utvärdera.

Tillbaka
Topp