Kedja släpper från kasdett

Puffster

Medlem
Jag har en Haibike Trekking 4 och har återkommande problem med att kedjan hoppar/släpper.

Växlingen upp och ner fungerar väldigt smidigt, men när jag ligger kvar på en växel och trampar på lite hårdare så släpper kedjan på kassetten bak, absolut främst på höga växlar. Problemet har funnits till och från sedan jag köpte cykeln för två år sedan, och det verkar alltid komma tillbaka.

Senast bytte jag både kedja och kassett (andra märken, men fortfarande kompatibla med Shimano-systemet). Tyvärr började kedjan släppa igen häromdagen.

Jag börjar få slut på rimliga förklaringar och undrar om någon har en idé om vad det kan bero på eller hur man löser det. En detalj som kanske är relevant är att kedjan släpper extra lätt när man cyklar över ojämnt underlag. Det får mig att fundera på om kedjan kanske inte är tillräckligt spänd?

Jag bifogar bilder ifall någon kan se något som tyder på en annan möjlig orsak.

IMG_2125.webp
IMG_2126.webp

Kan man inte se på min andra bild att örat är rakt?

Jag försökte peta på växelinställningen trots att växlingen funkade perfekt, men då fortsätter kedjan släppa och växlingen fungerade dåligt dessutom :/

Låter nästan som att bodyn behöver service, om "släppet" återkommer, fastän du bytt kedja & kassett

Senast ändrad:
Jag tycker att kassetten ser rätt sliten ut, framför allt på de större klingorna. Det är några rejäla hajtänder som sticker fram mellan staget och växelföraren på den övre bilden.

Jag har en Haibike Trekking 4 och har återkommande problem med att kedjan hoppar/släpper.

Växlingen upp och ner fungerar väldigt smidigt, men när jag ligger kvar på en växel och trampar på lite hårdare så släpper kedjan på kassetten bak, absolut främst på höga växlar. Problemet har funnits till och från sedan jag köpte cykeln för två år sedan, och det verkar alltid komma tillbaka.

Senast bytte jag både kedja och kassett (andra märken, men fortfarande kompatibla med Shimano-systemet). Tyvärr började kedjan släppa igen häromdagen.

Jag börjar få slut på rimliga förklaringar och undrar om någon har en idé om vad det kan bero på eller hur man löser det. En detalj som kanske är relevant är att kedjan släpper extra lätt när man cyklar över ojämnt underlag. Det får mig att fundera på om kedjan kanske inte är tillräckligt spänd?
Jag tycker det låter som att du har slitit ned kassetten så att kedjan kuggar över.
Brukar vara flödet:
  1. Smuts eller dåligt smord kedja slits
  2. Sliten kedja passar dåligt på kassetten och börjar slita kassetten
  3. Kassettens tänder slits ned så att kedja hoppar över vid högre moment
  4. Ny kedja hjälper inte utan kassett och kedja måste bytas samtidigt då.
Hur länge har du kört på nuvarande kassett och kedja? Jag har vid något tillfälle slitit ned kedja och kassett på ett par hundra mil, säg 3-4 månader pendling, detta pga sliten kedja som fortsatte användas för länge.

Av det man ser tycks kassetten sliten. Man kan också tänka sig prova att ta av "en" länk på kedjan. Om nya kedjan är kapad efter den gamla, skulle det kunna förklara att bekymret är detsamma.
Ställ en ödmjuk fråga till säljaren.

Tillbaka
Topp