Kedja till cykel

Micke880

Medlem
Kedja till cykel
Har en Shimano CN-HG40 Cykelkedja 7 / 8-stegs kedja som jag monterat på en cykel med 1 drev fram och 9 bak. Trodde det skulle fungera med den kedjan och bara använda 8 växlar. Men kedjan hoppar av framdrevet när jag använder största drevet bak.

Är det skillnad på den kedjan och en för 9 delar? Annat än längden?

Kedja till cykel
9 delad kedja är lite smalare men det är nog inte det som är problemet egentligen. Du behöver nog ta en titt på kedjelinjen och kanske även skaffa ett narrow-wide drev fram då dem håller fast kedjan bättre. Om du använder gamla drevet så är det gjort för att man ska kunna växla vilket man inte vill på 1x.

Längden på kedjan justerar man beroende på cykeln och inte antalet växlar. Du kan använda alla 9 växlar om du vill, det kommer inte göra någon skillnad mot att bara använda 8 på en 9 delad drivlina.

Jag hade nog funderat på att skaffa en 9 delad kedja dock. Det är en ganska liten kostad för att se till att det inte är det som skapar problem.

Video om kedjelinjen:

Video om Narrow-Wide:

Kedja till cykel
Om du använder gamla drevet så är det gjort för att man ska kunna växla vilket man inte vill på 1x.
Det står inget om att det har funnits något annat än 1 drev fram på cykeln. Om inte drevet är slitet, så bör du kunna fortsätta att använda det.
Något som ökar risken att tappa kedjan är om den är för lång. Man behöver ofta kapa kedjor lite för att få rätt längd.
Det är bra att använda rätt sorts kedja för antalet växlar. Bredden på kedjan är anpassad för avståndet mellan dreven. Från 8-delat och uppåt blir kedjan smalare för varje nytt drev bak.

Kedja till cykel
Har en Shimano CN-HG40 Cykelkedja 7 / 8-stegs kedja som jag monterat på en cykel med 1 drev fram och 9 bak. Trodde det skulle fungera med den kedjan och bara använda 8 växlar. Men kedjan hoppar av framdrevet när jag använder största drevet bak.

Är det skillnad på den kedjan och en för 9 delar? Annat än längden?
7/8-delad kedja är bredare/tjockare i länkarna än vad som finns plats mellan dreven i 9-delat. Inte säkert att växling eller sättning av kedjan blir helt ok. Har aldrig testat att köra "fel" kedja i en drivlina. Ny kedja kostar ju någon hundralapp eller två.

Kedja till cykel
Det står inget om att det har funnits något annat än 1 drev fram på cykeln. Om inte drevet är slitet, så bör du kunna fortsätta att använda det.
Nej, det missade jag. Jag antog bara eftersom att man oftast använder gamla vevpartiet när man konverterar till 1x. Vad jag vet så finns det typ inget förutom Microshift advent som är 1x9 från fabrik och det är ganska ovanligt.

Kedja till cykel
Det finns limit-skruvar som ska förhindra att växelföraren liksom för kedjan utanför klingorna. De kanske behöver omjusteras.

Kedja till cykel
Det finns limit-skruvar där också.
Det finns troligen ingen framväxel på en cykel med bara ett framdrev.

Vad jag vet så finns det typ inget förutom Microshift advent som är 1x9 från fabrik och det är ganska ovanligt.
Cyklar med ett drev fram och flera bak har funnits lika länge som bakväxeln. Det är ganska vanligt på cyklar tänkta för stadscykling, speciellt i länder där navväxlar är mindre vanligt. T ex en sådan här: https://www.bikester.se/breezer-downtown-ex-st-M939564.html?vgid=G1356012#cgid=37208

Kedja till cykel
Fel av mig, tar tillbaka. Barncyklar har ofta ett "avhoppningsskydd" på sadelröret eller så. Kanske kan vara något. Eftersom det skedde efter komponentbyte, skulle en länk kortare kedja kunna vara ett förslag.

Tillbaka
Topp