Kedjan hoppar på grabbens hoj - vad göra?

erolwi

Aktiv medlem
Hej
Grabben har en Specialized Riprock 20 men har problem med att kedjan hoppar av framdrevet hela tiden. Det sitter en kedjestyrare men den är kass och håller inte läget och kedjan hoppar ändå och det blir bara krångligt att få på den igen. Känns dock som grundproblemet är en alderles för svag fjäder i bakväxeln. Vad är bästa lösningen, ny växel eller ny kedjestyrare? Tips emottages tacksamt.

Bilagor

• 4D66C268-BDA2-41C2-8ECB-8C0F386752A6.jpeg
    4D66C268-BDA2-41C2-8ECB-8C0F386752A6.jpeg
    293.2 KB · Besök: 454
  • D4D36DA8-6D4F-4801-85DA-73F25DB471FA.jpeg
    D4D36DA8-6D4F-4801-85DA-73F25DB471FA.jpeg
    252.7 KB · Besök: 290
Senast ändrad:
Min grabb har också en riprock 20 och visst hoppar kedjan nån gång men inte så att det är ett problem. Går det inte att montera den lite längre ner?

Kanske en bionicon c-guide kan vara nåt? Hade en sån på min förra hoj och tappade aldrig kedjan.

Ultralite sa:
Min grabb har också en riprock 20 och visst hoppar kedjan nån gång men inte så att det är ett problem. Går det inte att montera den lite längre ner?

Brukar ställa in den tightare men den glider i fästena. Har inte varit något större problem under de åren vi haft den men nu har grabben börjat på MTB träning och han tappade den 5 ggr idag... Undrar om en bättre växel ger något, med detta slipper man ju också gripshift eller vad det nu kallas nuförtiden.

172B56A2-85D3-4D44-9081-E2C751E72A6D.png

Byt bakhjul till ett som tar kassett. Släng på 10-växlat 10-36t med shimano zee (högsta markfrigång på marknaden, samt att den har clutch) och en n-w klinga fram så kommer pojken bli snabbast i klubben o kedjan kommer aldrig mer att hoppa.
Jag har två st bakhjul i 20" som tar kassett (för fälgbroms endast) jag kan sälja om d e intressant.

Jo, alltid lockande att smälla på justa grejer men skulle åka på nytt baknav, nya vevar tror jag då framdrevet verkar nitat? Samt växlar, kedja kassett och drev ... springer iväg...

Med tanke på skrapmärken på bakväxeln, så skulle jag som ovan nämnts kolla om växelöra och växel är "raka".

Min sons bekymmer är att han växlar och sen trampar bakåt... Kedjan hoppar hela tiden av fram då med. Kan va en sån grej oxå

På barncyklar vill tillverkare säkert göra så det går att växla med lite kraft. Det innebär ofta lite dålig kedjespänning. Min son hade samma problem med kedjetapp framdrev i skogen. Problemet försvann helt efter att jag tog bort en länk på kedjan vilket gav mer spänd växelförare. Det blev dock lite tyngre att få i lättaste växeln.
Som nämnts innan är detta bare en av många potentiella orsaker och du vill korta kedjan i onödan.

erolwi sa:
Jo, alltid lockande att smälla på justa grejer men skulle åka på nytt baknav, nya vevar tror jag då framdrevet verkar nitat? Samt växlar, kedja kassett och drev ... springer iväg...

N-W är lite att ta i. Behåll vevparti. Shimano zee bv samt reglage kostar ca 460 kr på chainreactioncycles (iaf för nåra mån sen), och kedja ca 130 kr om jag inte minns fel. Bakhjul från mig 300 kr. Kassett hittar du för 250 kr i köp&sälj - ligger ett xt 11-38t för det priset (tror jag) just nu. Ligger oxå en annons på en zee bv för typ 150 kr. Skynda o fynda

kogoyo sa:
erolwi sa:

N-W är lite att ta i. Behåll vevparti. Shimano zee bv samt reglage kostar ca 460 kr på chainreactioncycles (iaf för nåra mån sen), och kedja ca 130 kr om jag inte minns fel. Bakhjul från mig 300 kr. Kassett hittar du för 250 kr i köp&sälj - ligger ett xt 11-38t för det priset (tror jag) just nu. Ligger oxå en annons på en zee bv för typ 150 kr. Skynda o fynda

Många bra tips, tack. Sitter skivor så hjulen funkar tyvärr ej. Inte dyrt att köpa ett nav och ekra om så det är kanske ett alternativ ändå. Ska börja med att kolla växelörat och ge kedjestyraren en sista chans, kanske limma ihop skiten så den inte glider i fästena. Funkar det inte får det bli mer drastiska åtgärder!

Min dotter har en riprock 24 och kedjan hoppar på den med. Jag har satt på en hemmagjord kedjestyrare, diy gastromax finns beskriven här på happy. Det funkar lite bättre. Men inte toppen.

Byt bakhjul till ett som tar kassett. Släng på 10-växlat 10-36t med shimano zee (högsta markfrigång på marknaden, samt att den har clutch) och en n-w klinga fram så kommer pojken bli snabbast i klubben o kedjan kommer aldrig mer att hoppa.
Jag har två st bakhjul i 20" som tar kassett (för fälgbroms endast) jag kan sälja om d e intressant.

Tillbaka
Topp