Kedjan kränger av rulltrissan. Hjälp och råd sökes !

Emil777

Aktiv medlem
Hejsan,

jag behöver litet tips för att få tioende växeln (minsta drevet) att funka problemfritt.

Kedjan vill liksom gena/kränga över rulltrissan som spänner kedjan (tension pulley) och kedjan kilar in sig mellan "metallarmen" (cage) och den rulltrissan.

Någon som har upplevt samma problem, för mig är det första gången. Och det är bara på minsta drevet.

Vad är det för materiel då ?
  • Bakväxel, shimano Zee. Sprillans ny
  • Drivlina, sprillans nytt alltihopa. 10växlat. 11-28t
  • Växelörat = spikrakt
  • det sitter en kedjestyrare på framdrevet som kortar kedjelinjen mellan framdrev och bakväxel någon centimeter. Men det borde vara försumbart.
Tänkte prova att korta kedjan alt. spänna bakväxeln för att armen på bakväxeln ska få en annan vinkel.

Vad har ni för tips ?
Mvh
/Emil

Video som visar verkligheten, trampar jag litet fortare kränger kejdan av rulltrissan.

På stillbilden håller jag i kedjan, så vinkeln ser helt överdriven ut på bilden, men det visar fenomenet.

Bilagor

• IMG_6088.webp
    IMG_6088.webp
    295.8 KB · Besök: 970
Ser ut att vara en väldigt dålig kedjelinje.
Har vevpartiet rätt Q-faktor?
Är det kedjestyraren som ställer till kedjelinjen?

Ser ut att vara en väldigt dålig kedjelinje.
Har vevpartiet rätt Q-faktor?
Är det kedjestyraren som ställer till kedjelinjen?
Bilden överdriver ganska ordentligt men inte filmen.
Jag tror det är rätt q-faktor.
Det är ett shimano 7100-1 slx drev. Dvs 172,5mmi q-faktor och 52mm "kedjelinje"

Problemet är specifikt för Zee bakväxel.

Men jag ska prova utan kedjestyrare, känns som en liten ändring kan lösa problemet.

Svårt att ser på bilden men kanske är trissan inte parallellt med längdaxlen av cykeln, dvs böjd växelorat eller cage?

Svårt att ser på bilden men kanske är trissan inte parallellt med längdaxlen av cykeln, dvs böjd växelorat eller cage?
👍
Så tänkte jag också först, men bytte sen till en sprillans ny bakväxel som jag kom över, men tyvärr med samma dåliga resultat.

Ska prova att justera litet mer och återkoppla om jag lyckas lösa det.

Senast ändrad:
Eller så skulle växelorat också kunna vara böjt utåt. Kan du tar en bild från precis rakt båkat, från långt bort med mycket zoom?

Problemet är allt annat än ovanligt. Börja med att kolla upp vinkeln, på kedjans kontaktpunkt mot vxl i 10 läget!

Eller så skulle växelorat också kunna vara böjt utåt. Kan du tar en bild från precis rakt båkat, från långt bort med mycket zoom?
Berkt.
Tack för engagemanget. Tog en bild på bakväxeln, när kedjan ligger på mitten-klingan, för att se om bakväxeln sitter snett.

Sen tog jag bild på kedjelinjen när kedjan ligger på minsta resp. största drevet.

Ser det normalt ut ?

Bilagor

• IMG_6094.webp
    IMG_6094.webp
    189.5 KB · Besök: 115
  • IMG_6093.webp
    IMG_6093.webp
    151.2 KB · Besök: 125
  • IMG_6092.webp
    IMG_6092.webp
    152.1 KB · Besök: 130
Senast ändrad:
Fortfarande svårt att ser. Kanske är cagen eller växelorat lite böjt.

Är cykeln ny? Har problemet alltid funnits? När en kedja är nu är den liten mindre flexibel, men jag skulle tänka att allt borde funka med en ny kedja.

Är den rätt justerat i ytterläget? Jag minns inget om Shimano men på mina Force-växlar skall trissan ligga 1 mm utanför lillkransens mittlinja.

På shimano kan det löna sig att ställa in grovt utan kedjan. Tror det är det dealers manual säger också. Minns inget om nån 1 mm offset men det är ju bra att kolla upp.

Det kan knasa annars men om det är så här illa minns jag inte. Främst kan det vara omöjligt att komma upp på största och man kan t.o.m skrapa rd om man inte tar det lugnt

Drivlinors inställningar är inte statiska. I synnerhet inte som nya. Inkörning kräver nästan alltid justering. Vill man att hojen skall fungera väl, krävs regelbunden kontroll!

Lossa växelvajern bak. Lägg kedjan på lilla fram och mitten bak, då ska linjen vara rak och kedjan som slappast. Kolla så kedjelinjen är parallell med ramen. Du kan också passa på att torka av kedjan med en frottétrasa, hihi!

Parallellogrammet far ut sådär när kedjan hakar sig mer eller mindre fullständigt. Kolla, med inställningen ovan, att kedjan i n t e hakar sig, hihi! Det kan t o m vara vid framväxeln den hakar upp sig, kedjan.

Senast ändrad:
Kolla så att rätt trissa sitter på rätt ställe. Den nedre har till upogift att hålla spänningen och den övre är en guide pulley som agerar som styrkugghjul. Dessa kan vara olika konstruerade och måste då sitta på rätt plats.

ja, det är bananas. Testa utan styrare
Yep, det var kedjestyraren som var problemet. 👍
Med den bortmonterad så slutade kedjan att kränga av rulltrissan.
Känns ju som marginalen är liten, till att fenomenet kommer tillbaka.
Kanske nytt vevparti med annan (55mm) kedjelinje kan hjälpa litet också.

Kolla så att rätt trissa sitter på rätt ställe. Den nedre har till upogift att hålla spänningen och den övre är en guide pulley som agerar som styrkugghjul. Dessa kan vara olika konstruerade och måste då sitta på rätt plats.
Japp, inser att det också kan påverka. Men här sitter de på rätt plats.

Yep, det var kedjestyraren som var problemet. 👍
Med den bortmonterad så slutade kedjan att kränga av rulltrissan.
Känns ju som marginalen är liten, till att fenomenet kommer tillbaka.
Kanske nytt vevparti med annan (55mm) kedjelinje kan hjälpa litet också.
Har själv aldrig testat 55 men det ska väl funka så länge det är boost nav

Tillbaka
Topp