Kedjan ligger emot klingan

Jacke89

Aktiv medlem
Hej hopp

Tänkte kolla om någon har tips

Kedjan ligger alltså emot stora klingan innan framväxeln ligger på, det redan när jag har 2-3 växlar till att gå på. Det gör att kedjan små hoppar och skrapar. Vad kan det bero på?

Vet att man inte ska köra på minsta bak och lilla klingan men i den där växeln ska det väl vara några problem

Allt är nästintill nytt och växlarna funkar förövrigt klockrent.

Bilagor

• 7A7BC2B0-EF53-435D-A0FD-6DA4E9A713AA.jpeg
    7A7BC2B0-EF53-435D-A0FD-6DA4E9A713AA.jpeg
    548.1 KB · Besök: 388
  • BD3F5310-10D4-4E62-8CFB-9CC27D46806F.jpeg
    BD3F5310-10D4-4E62-8CFB-9CC27D46806F.jpeg
    630.4 KB · Besök: 390
  • E28BC36A-795A-457D-8A42-4DD6A4481CE3.jpeg
    E28BC36A-795A-457D-8A42-4DD6A4481CE3.jpeg
    452.7 KB · Besök: 393
Att det skrapar vid minsta och kanske näst minsta drevet är jag med vid. Att den touchar klingan vid 3 minsta innan framväxeln tar i har jag inte varit med om

Men då är det väl så

Njae, men så skall det väl inte behöva vara... Hade ngt liknande när jag bytte kedja/kassett/bakväxel. Vill minnas att jag löste det med att korta kedjan/öka kedjespänningen en aning. Säger inte att det är bevisat genom omfattande studier.

Att det skrapar vid minsta och kanske näst minsta drevet är jag med vid. Att den touchar klingan vid 3 minsta innan framväxeln tar i har jag inte varit med om

Men då är det väl så
Din hoj nu kan ha några millimeter kortare kedjestag än din hoj innan? Jag vet att jag har samma problem som du, men bara på yttersta, och då är mina kedjestag det kortaste som växeln säger att den klarar.

Nja jag har bytt från gamla 105 10 delat till ultegra 11 delat.

Kedjan är i lämplig längd.

Får lust att slipa till lite på insidan.

Går oftast över på stora klingan innan såklart men det är irriterande.

Som ovan skriver så beror det säkert på en rad faktorer beroende på cykel/växelförare osv osv. En avgörande grej lär vara hur vevpartiet är shimsat och därmed var klingorna hamnar - dvs vilken kedjelinje du får. En mindre liten klinga hade förmodligen också förändrat läget.

Oavsett vilket så hade jag själv löst problemet genom att växla till stora klingan tidigare, så jag ser inte problemet som så stort. Av vilken anledning vill du köra på lilla klingan och litet drev? "Allt" blir sämre då mindre klingor betyder mer slitage, och en snedare kedja betyder samma sak. Marginella anledningar i detta fallet, men det känns som hela grejen är just ett marginellt problem.

Jag behöll klingorna fram då dom var så pass dyra det enda som är att dom är 10 speed men det ska väl inte ställa till det.

lilla klingan sitter nog såvitt jag kan se felvänd. vänd på den skall du se att det går bra.

sen är lilla-lilla ingen idealisk kombination. störd kedjelinje, och slitage på icke motståndskraftiga smådrev på bakhjulets kassett.

Med tanke på att 10-växlade kassetter är 1.8 mm smalare än 11-växlad dito, så känns det som det kan vara en anledning till att det skrapar.

ja det syns närmast tydligt på bilden att det är problem med att lilla klingan ligger för nära stora klingan.

troligaste felkällan är att lilla klingan är felvänd, men om så inte är fallet kan man förbättra situationen med brickor, och förskjuta antingen stora eller lilla klingan så de hamnar längre ifrån varandra.

eftersom det funkar bra på övriga växlar är 10-11 -problemet ändå inte troligaste felkällan?

Växlarna går som en dröm förövrigt.

Problemet är egentligen inte ”skrapar lite” mer att kedjan ”hugger tag lite mot klingan så den småstudsar känns som sagt inte helt rätt.

Därav att jag tog upp det här.

Tillbaka
Topp