Kedjan slår i framdrevet (Shimano SORA)

GG-

Ny medlem
Hej!

Min fru har en Cresent centi (stadshybrid med 9 kuggar bak och 2 drev fram 34/52) som hon använt flitigt.
Jag har inte haft tid att ta hand om den så en dag gick kedjan av och den ställdes åt sidan för stunden.
Nu när jag bytt putsat upp den och bytt kedja så märke jag att när man är på minsta dreven bak och fram (max diagonal på kedjan) så slår kedjan i förhöjningarna som jag ringat in på bifogad bild. Jag misstänker att dessa är till för att hjälpa kedjan till nästa drev när man växlar upp. Detta har jag inte varit med om tidigare när jag justerat växelförarna. Till historien hör att hon cyklade in i en trottoarkant där pedalen fick ta största smällen, så jag trodde att drevpaketet kanske hade åkt på stryk. Men jag har samma problem med det nya.
Jag skulle vilja ha ut hela drevpaketet fram någon mm eller två, men här finns ju inga justeringsmöjligheter. Är cykeln ramsned tro?
Jag har försökt mäta men inte hittat något direkt konstigt. Vevlagret snurrar fint och sitter rakt.
Vad göra?
 

Bilagor

GG-

Ny medlem
Hehe, nu resonerar du som jag gör.
Men detta är min frus cykel och det alternativet ligger efter att tillverkat en distans och flytta ut drivpaketet ;)
Intressant läsning för övrigt.
 
Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Man skall inte köra på lilla+lilla eller stora+stora Punkt. Samma utväxling finns med andra klingan. Hon får helt enkelt lära sig att växla korrekt.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Man skall inte köra på lilla+lilla eller stora+stora Punkt. Samma utväxling finns med andra klingan. Hon får helt enkelt lära sig att växla korrekt.
Folk lär sig inte.... men en lösning kan vara att göra kedjan för lång så att den rappar om man kör lill-lill. Och är problemet på andra hållet gör man kedjan så kort att man trampar sönder bakväxeln om man kör stor-stor.

Det senare körde jag med själv medvetet på vinterhjulen förr. Inte längre dock - till slut glömmer man av sig...
 

Scottår

Ny medlem
Jag har hört det mindre smickrande namnet "idioten" bland lvg-cyklister att köra med kedjan på diagonalen, vilket ju är förkastligt ur flera synpunkter.
 

kais01

Aktiv medlem
det kan hända att lilla klingan är felvänd, så att den hamnar för nära den stora.

on så inte är fallet finns möjlighet att med brickor flytta isär klingorna en aning. enklast är att slipa ner niten några tiondels mm.
 

jonja

Aktiv medlem
Det är normalt med rassel på max diagonal, en bra påminnelse om att man inte ska ligga där. Går det inte att lära frugan det?
 

Jon

Medlem
Senast ändrad:

GG-

Ny medlem
Det bästa är kanske att låta det vara, som ni är inne på, för att indikera att det är ett olämpligt växelläge.
Den förra kedjan hade lite väl kort livslängd, fast den var dåligt underhållen också isf.
Men jag är fortfarande nyfiken på varför det blev såhär helt plötsligt...
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer