Kedjefångare / Chaincatcher - Bra eller anus?

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Har förstått det som ett det bra att ha men varför har inte alla det? Finns det någon nedsida till att montera en?

Och när jag ändå har er här, har ni några tips på bra eller kanske dåliga som man ska hålla sig ifrån?

Det är säkert bra. Personligen har jag cyklat racercyklar sedan 80-talet och aldrig haft någon. Överlevt ändå. Där har du nog förklaringen till att inte alla har dem - för många går det cykla 200 000 km utan att behöva någon.

Jag tycker det är rätt gött - speciellt på moderna kolfiberramar där det är trångt mellan vevpartiet och ramen. Har sett alldeles för många ramar där kedjan hoppat och i värsta fall sabbat ramen helt.
Har både Rotor och Absolute Black på mina kolramar, likvärdig funktion skulle jag säga. Funkar bra.

Ska tilläggas att jag snackar landsväg / gravel nu, inte mtb.

Senast ändrad:
För någon månad sedan var jag tvungen att hjälpa en medcyklist vars kedja hamnat utanför kedjefångaren så det inte gick att få på kedjan igen (lvg). Så känns onödigt på lvg, med korrekt justerad framväxel har jag inte tappat någon kedja.

För någon månad sedan var jag tvungen att hjälpa en medcyklist vars kedja hamnat utanför kedjefångaren så det inte gick att få på kedjan igen (lvg). Så känns onödigt på lvg, med korrekt justerad framväxel har jag inte tappat någon kedja.
Du menar att den trillat ner mellan kedjefångare och inre klingan? Det låter jobbigt.
Nä så är det ju såklart, med väljusterade växlar så borde det inte behövas, men det kan ju också gå snett när man i upphetsning/desperation gör en dålig växling.
Den behövs inte tills den behövs och den gången är det skönt att ha den :)

Du menar att den trillat ner mellan kedjefångare och inre klingan? Det låter jobbigt.
Nä så är det ju såklart, med väljusterade växlar så borde det inte behövas, men det kan ju också gå snett när man i upphetsning/desperation gör en dålig växling.
Ja precis kedjan hade trillat ner som du säger, cykeln hade fö nyss varit på service hos lbs. Men med min hjälp kunde hon iaf ta sig hem :-)

Det finns tävlingar (landsväg) som har avgjorts genom att kedjan hamnar innanför lilla klingan och kedjefåmgaren och inte går att få loss. Tror en schysst justerad framväxel gör större nytta genom att förhindra kedjehopp.

Om kedjefångaren är korrekt installerad ser jag inte hur kedjan kan hamna innanför? Syftet är inte att förhindra kedjehopp (för mig), utan att förhindra att kedjan trillar mellan vevpartiet och ramens vevhus där. Duger det åt Cancellara duger det åt mig ?
Leopard Trek 2011 TdF Team Trek Madone 6.9SSL36.jpg

Det finns tävlingar (landsväg) som har avgjorts genom att kedjan hamnar innanför lilla klingan och kedjefåmgaren och inte går att få loss. Tror en schysst justerad framväxel gör större nytta genom att förhindra kedjehopp.
Känns som att det inte kan hända om den är korrekt installerad. Tror dessutom att det är först tävlingar som avgjorts pga en tappad kedja, väl? :P

Sagan är känd för att kasta av kedjan efter en intensiv spurt vid målgång - gissa om han kör med chain catcher?
Peter-Sagan-Specialized-S-Works-Venge-17.jpg

Från storklingan tappar du väl ändå kedjan utåt om inte det bor onda troll i cykeln?
inte Sagan! Han spurtar på lillklingan :ROFLMAO: har faktiskt ingen aning hur hans kedja flyger efteråt men utåt är rätt rimligt. Oavsett, han har catcher, och många andra i proffscirkusen. Sen får alla göra som de vill.
Det är en billig extra försäkring om inte annat, precis som skyddsplast på utsatta ställen.

inte Sagan! Han spurtar på lillklingan :ROFLMAO: har faktiskt ingen aning hur hans kedja flyger efteråt men utåt är rätt rimligt. Oavsett, han har catcher, och många andra i proffscirkusen. Sen får alla göra som de vill.
Det är en billig extra försäkring om inte annat, precis som skyddsplast på utsatta ställen.
? oki!

Äh, jag kör utan dorky, utan catcher, utan skyddsplast, tycker att QR fungerar och cyklar utan fullfacehelmut så är väl lite tokig.

Var det första jag skruvade bort på min lvg och har aldrig saknat den. Kedjan hoppade av för en medscyklist och hamnade under, vart ett jäkla meck istället för att bara lyfta på kedjan. Fick skruva bort den för att få på kedjan.

Men ursäkta, jag trodde det var MTB? :) visste inte ens att det fanns/var ett problem på LVG också. Det var värst, de trycker på för hårt helt enkelt :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp