Kedjekrans

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 52321
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 52321

Guest
Kedjekrans
Jag är nybörjare på medkning av cyklar, men jag har en enväxlad cykel med utväxling 46/16 och skulle vilja byta ut kedjekransen från 46T till 48T.
Jag har försökt titta på kedjekransar, men är osäker på vad jag ska titta på:
Vilka siffror är viktiga att hålla koll på så att det passar övriga drivlinan?
Är det svårt att byta endast kedjekransen?
Behövs det några speciella verktyg?

Bilagor

• 20200510_081855.jpg
    20200510_081855.jpg
    608.7 KB · Besök: 308
Kedjekrans
Jag är nybörjare på medkning av cyklar, men jag har en enväxlad cykel med utväxling 46/16 och skulle vilja byta ut kedjekransen från 46T till 48T.
Jag har försökt titta på kedjekransar, men är osäker på vad jag ska titta på:
Vilka siffror är viktiga att hålla koll på så att det passar övriga drivlinan?
Är det svårt att byta endast kedjekransen?
Behövs det några speciella verktyg?

Varför inte byta drevet i i bak istället?

Om du byter krans så behöver du kolla/mäta bultcirkeldiametern, förkortat BCD. Och hur många klingbultar den sitter med, i ditt fall fem. Skulle tippa att det där är BCD 110.

Verktyg brukar räcka med en insexa, men det kan krävas en liten specialare för att hålla emot på icke-drivsidan. Fota hur bultarna ser ut från andra hållet.

Kedjekrans
Ja, byta drevet bak är ju också ett alternativ. Vilket är lättast att byta ut för en nybörjare?
Vad ska jag tänka på innan jag köperett nytt kedjehjul?
Vilka verktyg behövs?

Jag hoppas du kan se trots all smuts som har samlats där.

Bilagor

• 20200519_083230.jpg
    20200519_083230.jpg
    410.7 KB · Besök: 299
  • 20200519_083315.jpg
    20200519_083315.jpg
    318.3 KB · Besök: 336
  • 20200519_083326.jpg
    20200519_083326.jpg
    340.6 KB · Besök: 297
Kedjekrans
Ja, byta drevet bak är ju också ett alternativ. Vilket är lättast att byta ut för en nybörjare?
Vilka verktyg behövs?

Det du har där bak är ett frihjul som man skruvar på. (https://www.cykloteket.se/artikel/shimano-frihjul-bmx/)
Du behöver en sånhär eller liknande "https://www.bikester.se/shimano-tl-fw45-verktyg-for-bmx-frihjul-M469088.html" för att skruva av det. Finns du i Stockholm/söderort så kan du få låna av mig.Kan hjälpa med bytet också.

Kedjekrans
Vilka verktyg behövs?

Ett byte från 46 till 48 ger ju bara en utväxlingsförändring på ca 4,3%. Oklart om du kommer att märka någon större skillnad. Går du från 16 till 15 bak (om det nu finns 15-drev), blir utväxlingsökningen ca 6,7%.

Annars verkar ju klingan fram vara enkel att byta. Sitter med insexs skruvar.
För att uttala sig om bakdrevet måste du ta av bakhjulet, kanske ta ett foto och lägga upp.
Sen kan ju alla delar rosta/oxidera fast, så vad som är enklast är svårt att säga, utan att prova att ta av klingan/bakdrevet.

Kedjekrans
Klingan har inte insex på baksidan, där kan ett sådant här verktyg behövas, men har du tur lossnar det utan.

Det lilla man ser av bakdrevets tänder ser ut att vara ganska slitet. Inte akut, men tråkigt att lägga pengar/energi på något som snart nöts ner av andra delar i drivlinan.

Kedjekrans
https://www.thebikelist.co.uk/felt/curbside-2011 144 BCD enligt spec, om vevarmarna är orginal.
Att byta klinga eller bakdrev är inte svårt alls.. om man har verktygen dvs.. mitt tips är att antingen ta hjälp som erbjöds ovan eller gå till en cykelaffär. Om du är i Stockholm kan du ringa 116.se, urbanbikewear eller andtherevolution så hjälper de dig. Gillar du matte så kan du googla hur man beräknar BCD, gillar du inte matte finns linjal och nån lista på mått att gå loss på.
Om du har 144BCD så finns en uppsjö av klingor för alla plånböcker. Räkna med 300 och uppåt kr för klinga.

Baserat på dina bilder skulle jag byta drev, klinga och kedja samtidigt. Slitet drev och kedja + ny klinga brukar inte vara rekommenderat.

Kedjekrans
Tack för alla grymma tips!
Inzah: Fantastiskt att du hittade rätt cykelmodell! Praktiskt att ha alla detaljer på papper.
Tack för erbjudandet, Reivennob! Tyvärr har jag flyttat från stororten.

Jag tror vevarmarna är original, jag köpte den begagnad så jag är osäker, men i så fall har dom gått i nio år. Vad är länge här? Nypriset var ca. 6500 kr. så det är ju ingen top-of-the-line direkt.

Det låter ju som vatten över mitt huvud när jag dessutom inte har dom nödvändiga verktygen.
Jag har en helt ny framklinga på 46t liggande så jag kanske ska satsa på en 15 bakklinga och ny kedja. Däremot har jag svårt att hitta ett 15t frihjul. Någon som har några tips?

Den här är 16t, men den bör passa va?

Nu när jag ändå är i frågartagen: Är det någon skillnad i att köra en 48/16 och en 54/18?

Kedjekrans
En inte lika rolig övning är att se hur snabbt du trampar. Med bara en växel så fick i alla fall jag öva på högkadens när jag cyklade med andra. Och med vanliga nittio varv per minut så gör du ju runt trettio knyck, med hundratjugo så borde du klara 40. Då kan du vänta med meckandet till det verkligen behövs.

Kedjekrans
En inte lika rolig övning är att se hur snabbt du trampar. Med bara en växel så fick i alla fall jag öva på högkadens när jag cyklade med andra. Och med vanliga nittio varv per minut så gör du ju runt trettio knyck, med hundratjugo så borde du klara 40. Då kan du vänta med meckandet till det verkligen behövs.

Jag håller 30 km/t i snitt över en timme, och i nedförsbacke har jag maxat 48 km/t. Än så länge har jag bara cyklat själv.

Kedjekrans
Kedjekrans
Dom här borde passa, eller hur? Har jag missat något?
Klingan är för 1/8 kedjor (bredare track-kedjor), drevet för "vanliga" kedjor. Om du kör track-kedja så funkar det, men lite rassligt.

Onödigt fin klinga kan jag tycka...

Kika på velosolo i UK, de har ett brett sortiment av SS-prylar.

Kedjekrans
Klingan är för 1/8 kedjor (bredare track-kedjor), drevet för "vanliga" kedjor. Om du kör track-kedja så funkar det, men lite rassligt.

Jag gilllar en tyst cykel, så försöker undvika rassel.

Tack för tipset om velosolo. Jag hittar ingen klinga med 144BCD och 3/32".
T.ex. så finns deras "Gebhardt Singlespeed and Track Chainring Silver" i 42t-50t, 144BCD, men bara 1/8".

Kedjekrans
Jag gilllar en tyst cykel, så försöker undvika rassel.

Tack för tipset om velosolo. Jag hittar ingen klinga med 144BCD och 3/32".
T.ex. så finns deras "Gebhardt Singlespeed and Track Chainring Silver" i 42t-50t, 144BCD, men bara 1/8".

Om du ändå ska byta hela drivlinan (efter 9 år kan det vara dags) kan du ju köra genomgående 1/8. Dicta Singlespeed Freewheel finns på velosolo för en rimlig slant.

Kedjekrans
Specialities TA
Om du ändå ska byta hela drivlinan (efter 9 år kan det vara dags) kan du ju köra genomgående 1/8. Dicta Singlespeed Freewheel finns på velosolo för en rimlig slant.

Grymt! Då kör jag på 1/8". Jag vill ju att det ska funka på mitt BB också. Vilket jag inte riktigt har förstått standarden för än.

När det kommer till bakklingan så hittar jag inte single speed sprocket. Bara Dicta "track cog", vilket jag antar är fixed.

Velovin: Däremot kostar deras klingor knappt en hundralapp mindre som "Specialities TA" som säljs här i forumet. (länk)

Kedjekrans
Om du inte har verktyg så kan det vara bra att slänga med också. I alla fall för låsring och kedja.

Jag har i stort sett inga verktyg än så länge: insexnyckelsats, 15 fast nyckel och några skruvmejslar. Jag är lite skraj att göra fel och måla asfalten med ansiktet. Vilka verktyg skulle jag behöva för att byta klinga fram, bak och kedja?

Kedjekrans
Om hur du betalar för rätt frakt:

Om du har så få verktyg är ju ett alternativ att gå med grejorna till en cykelmek och be dem fixa det. 1/8-grejor håller sjukt länge, inget du behöver göra om i första taget.

Annars avdragare för drevet, mothållsverktyg för klingbultarna och kedjedelare.

Senast ändrad:
Kedjekrans
Om hur du betalar för rätt frakt:

Om du har så få verktyg är ju ett alternativ att gå med grejorna till en cykelmek och be dem fixa det. 1/8-grejor håller sjukt länge, inget du behöver göra om i första taget.

Annars avdragare för drevet, mothåll verktyg för klingbultarna och kedjedelare.
Jag tror jag knallar ner på hörnet, han som jobbar där är shyst.

Så var det bara frakten kvar. Är det någon som har erfarenhet av tull?

Kedjekrans
Du behöver så pass många verktyg för att göra det själv att det förmodligen blir billigare för dig att bara traska ned till närmsta cykelaffär om du nu inte vill köpa på dig för att mecka själv i framtiden. När du ändå håller på så tycker jag att du ska be dem kolla till och vid behov(förmodligen) byta vevlager. Då blir allt fräscht, nytt och kommer rulla länge utan att du behöver tänka på något förutom att smörja kedjan då och då.
Om du vill göra själv så behöver du förutom insexnycklar:
Vevarmsavdragare
Kedjepiska (som passar ditt drev bak, vissa passar bara 3/32)
Låsringsnyckel
Mothåll för kedjeringsbultarna (om de inte är insex, en bred platt skruvmejsel kan funka)
Vevlagerverktyg (om du ska byta)
Fett
Avfettning för att tvätta av vevarmarna och ordentligt när de ändå är av
Tålamod att kolla igenom x antal youtubefilmer om hur du gör

Kedjekrans
Du behöver så pass många verktyg för att göra det själv att det förmodligen blir billigare för dig att bara traska ned till närmsta cykelaffär om du nu inte vill köpa på dig för att mecka själv i framtiden. När du ändå håller på så tycker jag att du ska be dem kolla till och vid behov(förmodligen) byta vevlager. Då blir allt fräscht, nytt och kommer rulla länge utan att du behöver tänka på något förutom att smörja kedjan då och då.
Om du vill göra själv så behöver du förutom insexnycklar:
Vevarmsavdragare
Kedjepiska (som passar ditt drev bak, vissa passar bara 3/32)
Låsringsnyckel
Mothåll för kedjeringsbultarna (om de inte är insex, en bred platt skruvmejsel kan funka)
Vevlagerverktyg (om du ska byta)
Fett
Avfettning för att tvätta av vevarmarna och ordentligt när de ändå är av
Tålamod att kolla igenom x antal youtubefilmer om hur du gör

Tack för den utförliga listan. Jag sparar den i mitt cykeldokument inför framtiden. Just nu nöjer jag mig med hjälp.
Vevlager är bra att du sa. Vad är det för märkning där? Jag har hört att det inte riktigt finns någon standard.

Kedjekrans
Tack för den utförliga listan. Jag sparar den i mitt cykeldokument inför framtiden. Just nu nöjer jag mig med hjälp.
Vevlager är bra att du sa. Vad är det för märkning där? Jag har hört att det inte riktigt finns någon standard.

FSA 68mm w/ Forged Chromoly Square Taper
Ett fyrkantslager, 68mm (BSA). Väldigt vanliga och inget konstigt. Om du går till en cykelmek så vet de vad de ska beställa eller hämta på lagret. FSA är märket på tillverkaren.

Tillbaka
Topp