Kedjesmörjofili

Kedjesmörjofili
Satt och läste lite förra vintern. Kom då fram till att Squirt lube var en billig kompromiss. Men jag minns inte hur jag kom fram till det. :-) Kedjorna håller sig iaf fall rena utan mycket gnissel och det är enkelt att applicera. Duger åt mig.

Kedjesmörjofili
tuta sa:
Satt och läste lite förra vintern. Kom då fram till att Squirt lube var en billig kompromiss. Men jag minns inte hur jag kom fram till det. :-) Kedjorna håller sig iaf fall rena utan mycket gnissel och det är enkelt att applicera. Duger åt mig.
Jag är inne på mitt fjärde år med den. Nöjd hittills.

Kedjesmörjofili
tuta sa:

År två och inte övertygad. Inte till mtb iaf.

Kedjesmörjofili
Eftersom du inte skriver uttryckligt vad det gäller så förutsätter jag att det handlar om MTB.

Bara kör Finishline Racing green wetlube året runt och var nöjd...
Kört med den i 6-7 år och varit nöjd.

Provat Muc-Off Wet sista 4 veckorna och den är helt kass i jämförelse.
Bara bygger på med massa smet, gegg o bös.
Dessutom så är den lite svårare att lägga på, för man ser inte var man lade sista droppen när man roterat kedjan lite för att komma åt resten.

Det som är bra med Muc-Off vad jag har förstått är att den är "miljövänlig" eller iaf snällare än andra TPFE.

FLGW.jpg

Senast ändrad:
Kedjesmörjofili
Klavikel sa:
Det som är bra med Muc-Off vad jag har förstått är att den är "miljövänlig" eller iaf snällare än andra TPFE

Och att den luktar gott, men i övrigt håller jag med. Jag körde flera år med Finish Line Wet men bytte förra sommaren till Wickens and Söderström no.9 och är riktigt nöjd. Den håller förstås inte lika bra när det är blött ute men ändå ganska bra och drivlinan håller sig ren och tyst.

Kedjesmörjofili
Fortsätter med Zefal-smeten från Clas Ohlson. Prisvärt, lättåtkomlig och gör jobbet på alla cyklar. Får torka av kedjan ibland men det ser jag som en naturlig periodisk grundkoll.

Kedjesmörjofili
Premier påstår att deras kedja är snabbast:
https://www.premierbike.com/products/optimized-chain

Håller med om att Squirt nog är tveksamt till MTB (eller egentligen om det mest är blött och jävligt). Funkade sådär för vinteråka. Men det blev i alla fall ingen sörja på drivlinan.

Kanske är det jag som är korkad men tror inte att Henrik frågade om favoritsmörjmedel i allmänhet utan mer om man ska koka kedjan i slowcookern fylld med stearin för att tjäna några watt. Eller mer färdiga varianter på det.

edit: fixade iaf ett par språkfel.

Senast ändrad:
Kedjesmörjofili
Mitt enda problem med Squirt är att om det varit blött måste man vara snabb med flaskan efteråt annars rostar det inne i värmen. Att köra genom enstaka pölar eller kladd är inget problem men ihållande väta tär hårt. Så de tre-fyra kladdigaste månaderna kör jag Finish Lines gröna. Resten av året Squirt. Squirten ger dock aldrig en riktigt lika tyst drivlina som wetlube men att det inte krävs någon rengöring öht väger upp det. Livslängden på kedjorna är fullt normal även med lite mer ljud.

Kedjesmörjofili
Kanske lite off topic men racern är helt knäpptyst med Squirt i ganska många mil. Hör bara andras drivlinor i klunga. :) CX:en verkar behöva smörj mycket oftare och blir aldrig helt tyst. Min gissning är att det allmäna skicket på drivlinan spelar in.

I vintras hade jag lite problem med rost på utsidan av kedjan och där vill man ju inte hålla på och squirta, eller? Jag gned med lite lacknafta där.

Kedjesmörjofili
tuta sa:
Kanske lite off topic men racern är helt knäpptyst med Squirt i ganska många mil. Hör bara andras drivlinor i klunga. :) CX:en verkar behöva smörj mycket oftare och blir aldrig helt tyst. Min gissning är att det allmäna skicket på drivlinan spelar in.

I vintras hade jag lite problem med rost på utsidan av kedjan och där vill man ju inte hålla på och squirta, eller? Jag gned med lite lacknafta där.
Lacknafta dunstar ju.

Jag brukar kladda på rätt generöst. Överskottet ramlar ju ändå av.

Kedjesmörjofili
Rattnalle sa:
tuta sa:

Lacknafta dunstar ju.

Jag brukar kladda på rätt generöst. Överskottet ramlar ju ändå av.

I naturen. Miljöbov.

Kedjesmörjofili
Bräkleen och yoghurtburken, ett måste i varje cyklists kem-hylla.

Byt ut den röda kartongen mot en blå från asien så hade det kunnat vara hemma hos oss :p

Kedjesmörjofili
Kristoffer sa:
Smoove verkar knuffa undan Squirt som näst bästa alternativ, framförall vid regn och annat.
Sjysst. Noterat i listan som åker fram när jag får shoppingabstinens. :-)

Som svar på tidigare inlägg: Lacknafta på utsidan av kedjan funkade för att putsa bort rostfläckarna. Fanns ingen tanke på att det skulle ge skydd.

Tillbaka
Topp