kais01
Aktiv medlem
Kedjetest deluxe
HåkanC sa:kais01 sa:låt tyskarna sköta dylika testerRedan för 10 år sedan testade tyska tidningen Tour 50 olika kedjesmörjorkais01 sa:att diverse mer eller mindre hemkokta undermedel för cykelkedjor skulle ha väsentligt mer filmbärande och därmed slitageskyddande förmåga än t ex högsta köpbara kvalitet av motorolja får man nog se som en from förhoppning, så länge inte motsatsen bevisats.
Castrol GTX 15W40
Den fick inte sämst resultat, men det var många kedjesmörjor som fick bättre resultat
/Håkan
tack Håkan. sett det tidigare. nu var ju inte själva testerna av smörj och kedjor lika inlindade som referaten i cyclingtips:) tyckte kerins upplägg att utsätta kedjorna för smuts och ffa se vad som händer sedan var både kreativt och värdefullt. det vore intressant att se hur fler smörjor hanterar detta.
vad bra att syntetmotorolja håller stilen hyggligt rent slitagemässigt i laboratoriemiljö. en fördel förutom vinterdugligheten som jag ser det är förmågan att upprätthålla smidig och lättgående känsla i kedjan även när den regelmässigt utsätts för regn och smuts. kanske finns en tvättande förmåga? min erfarenhet det då är bara att ösa på, köra en stund, sedan torka av, i undantagsfall borsta, allt med kedjan kvar i cykeln. tre minuter.
det tycks däremot med åtminstone holy grail-preparaten nfs och smoove nödvändigt göra rent ordentligt med t ex lösningsmedel om man kört i våt smuts, och man inte sedan vill ha mycket snabbt slitage. smutsen blir som jag tolkar resultaten annars kvar inne kedjan, sittande fast i den motståndskraftiga smörjan?
att de trots detta är värdefulla produkter vid långa dagsetapper lär vara ställt utom tvivel.
man kan dock spekulera i om dylika preparat i annat än solskensåkning medverkar till de helt fantastiskt korta sträckor en del här på happy rapporterar som livslängd på sina kedjor?
Senast ändrad: