Keps Cup 2016

Eveningstar

Aktiv medlem
Keps Cup 2016
Årets försäsongscup i MTB (XCO) i Stocholmsregionen verkar bestå av sju deltävlingar.
Information finns på facebook men om någon saknar facebook kommer här datum för tävlingarna:

19/3 MTB Täby
20/3 Järfälla CK
3/4 Södertälje CK
9/4 Tullinge
10/4 Muskö
16/4 Spårvägen CK
17/4 Rönninge

Förra året bjöds på en härlig blandning av snö och lera, och det är väl ganska troligt att detta året blir ungefär lika underbart?

Detta är chansen för alla er Hellas-fanatiker, som konstant gnäller över karaktären på långloppen i Sverige, att visa vad ni går för. =)

Det är träningstävling/tävlingsträning utan krav på licens eller klubbmedlemskap.
Ingen föranmälan krävs. Om det är startavgift så är den symbolisk.
Man dyker upp, hämtar en nummerlapp, och kör som en galning.

Keps Cup 2016
lundatok sa:
Ska bli kul! Jag kommer med trenduro och tuffar runt!

Jag överväger starkt att köra på fatbiken. Den är i princip bara långsammare på platten och om jag inte kommer ihåg helt fel så är det mest skog, sten, och rötter på banorna?
Lär ju inte vara mer missanpassad än en trenduro i alla fall? =)

Keps Cup 2016
Förra året körde flera på trenduros och jag körde helstel 69er. Så allt funkar, manska ju trampa hur som. :)

Edit: ord

Senast ändrad:
Keps Cup 2016
Eveningstar sa:
lundatok sa:

Jag överväger starkt att köra på fatbiken. Den är i princip bara långsammare på platten och om jag inte kommer ihåg helt fel så är det mest skog, sten, och rötter på banorna?

Hur var det de sa förut... It´s not about the bike...

Keps Cup 2016
Mr Handley sa:
Eveningstar sa:
lundatok sa:

Hur var det de sa förut... It´s not about the bike...
Det blev bestämt nu oavsett. Upptäckte trasig frambroms på XC-hojen. :(

Senast ändrad:
Keps Cup 2016
Bjuder på en bild på yours truly från dagens tävling i Täby.
Riktigt kul idag med massor av folk på startlinjen. Banan är verkligen inte förlåtande, antingen så är det (döds)uppförsbacke eller så är det varierande grad av stök nedför. Ingen chans att vila någon stans. Hur bra som helst. =)

DSC_8091.jpg

Tjejen lägger nog upp resten av sina bilder i gruppen på facebook vad det lider.

Keps Cup 2016
Tuff och hård tävling idag. Kaos i starten med 130pers :) en snubbe klev rakt in i mitt framhjul när han ramlade så jag låg oxå plötsligt ned oxå :)

Hade en intressant pulskurva oxå idag:

Bilagor

• image.png
    image.png
    31.9 KB · Besök: 41
Keps Cup 2016
Jobbigt, smetigt. Bra arrangemang. Kul bana egentligen, men jag kände mig grymt opeppad efter 2 varv, kändes inte som att benen svarade alls och de sista 2 varven var lite sega och oinspirerade. Vet inte varför.... Höll trots allt farten hyfsat förutom när jag hamnade ensam sista varvet och tappade en onödig halvminut.

Keps Cup 2016
Grymt skoj kepshelg! Fint arrat av båda arrangörer.

Täby-banan var riktigt skoj! Jobbig men man kunde vila några partier. Tyvärr blev jag nerspurtad på målrakan..

Ursvik-banan är skoj den med, och självfallet rätt så lerig. Det är klassiskt med sjöblöta ängen och diverse andra lerhål. I år lyckades jag hålla mig från att vurpa sönder rygg och mobil så det är jag glad för. Nerspurtad idag igen, wtf.. Ursvik tar hela tiden och ger inte någonting tillbaka, d v s superjobbig bana.

2 v uppehåll, sen kör Södertälje CK nästa keps! Endast en den helgen.

Keps Cup 2016
Fullt ös idag också. Igår var det oförskämt torrt och fint för att vara Keps cup men idag såg det bättre ut. :P
Banan har två ställen där man kan tjäna ganska mycket tid om man fixar dem, eller förlora tid om man fegar som i mitt fall. Helt OK placering för mig idag, fegandet till trots. Riktigt nöjd. Trodde jag skulle känna av gårdagen mer än vad jag gjorde. #pizzarecovery

Keps Cup 2016
Eveningstar sa:
Banan har två ställen där man kan tjäna ganska mycket tid om man fixar dem, eller förlora tid om man fegar som i mitt fall. Helt OK placering för mig idag, fegandet till trots. Riktigt nöjd. Trodde jag skulle känna av gårdagen mer än vad jag gjorde. #pizzarecovery
Vilka ställen skulle du säga att det är? Bergsknallen absolut, men vilket är nr 2?

Keps Cup 2016
dileno sa:
Eveningstar sa:
Banan har två ställen där man kan tjäna ganska mycket tid om man fixar dem, eller förlora tid om man fegar som i mitt fall.
Vilka ställen skulle du säga att det är? Bergsknallen absolut, men vilket är nr 2?

Den andra stenhögen man ska upp för lite tidigare på banan. Man viker upp höger efter typ 20 meter på bred stig. Har nog >50% success rate där när jag kör solo och 0% success rate där under tävling. =)

Keps Cup 2016
Ja just ja! Där är det "bara" att ta vänsterspår, trixa sig genom en liten klyfta, ta i och köra vidare vänsterspår.. I år var första gången nånsin jag fixade den och det på 3 av 4 varv! Dit o öva..

Keps Cup 2016
Körde lördag. Riktigt fin bana, kände mig inte besvärad av 150 mm slaglängd. Nu kvalifiserad för H 50, då kan man gå i mål och se på när kamraterna kämpar/plågas på dom sista varven.

Keps Cup 2016
dileno sa:
Ja just ja! Där är det "bara" att ta vänsterspår, trixa sig genom en liten klyfta, ta i och köra vidare vänsterspår.. I år var första gången nånsin jag fixade den och det på 3 av 4 varv! Dit o öva..

Högerspår är mycket effektivare där skulle jag säga. Hyfsad fart in i det hela så man kan rulla över den första stora stenen så är det mer eller mindre klart sen.

Keps Cup 2016
Lejon sa:
dileno sa:

Högerspår är mycket effektivare där skulle jag säga. Hyfsad fart in i det hela så man kan rulla över den första stora stenen så är det mer eller mindre klart sen.
Tack, ska prova!

Keps Cup 2016
Så är Keps Cup 2016 över. En av årets höjdpunkter som startar med senvinter i första deltävlingen och vår i sista deltävlingen.

Sjukt kul, opretantiöst och allmänt bara riktigt grymt.

I år var deltävlingarna i Täby, Ursvik, Södertälje, Tullinge, Muskö, Flottsbro och Rönninge. Bra spridning i Sthlm alltså.

Bland happyiterna var väl Evenstar den mest sedda på sin fatbike. Sjukt fina prestationer med kondition på topp. Undertecknad körde även alla deltävlingar.

Rekommenderas inför 2017!

Keps Cup 2016
Håller också med om att Keps Cup är en av årets höjdpunkter.
Bra arrangerat, lagom ambitiöst. Tuffa men väldigt roliga banor. Möjlighet att upptäcka lite nya ställen att cykla på utöver ens egna hemmatrakter. Härlig stämning och mycket trevligt snack både före och efter loppen.
Framförallt uppskattade jag att banorna erbjuder både sektioner där man som tekniskt duktig kan vinna tid, och sektioner där man som fysiskt stark kan vinna tid. Hamnade ofta i fighter med medtävlande där man går om, drar ifrån, blir ikapp- och omkörd, får jaga ifatt igen, osv. Riktigt kul.

Angående cykelvalet så var det tyvärr väldigt ensamt i (den inofficiella) fatbike-klassen i år.
Förra året när jag körde vanlig MTB såg jag flera som släpade runt sina fetingar på banorna i de stockholmska skogarna.
Jag hoppas jag slagit lite hål i myten om att fatbikes är tunga och slöa och att det faktiskt går att köra både snabbt och som en galning på dem. =)
Nu hoppas jag bara min vanliga MTB blir lagad under veckan så ni slipper se mig med 4.8" däck på startlinjen i Kolmården till helgen...

whitey.jpg

Tillbaka
Topp