Kindernay, ska Rohloff få käka brunost?

.gus

Ny medlem
Kul projekt från med skumt namn Norge, Kindernay XIV. Internväxlat nav som ska stå pall för mtb.
Hydraulik istället för wire/trådlöst, navet monterat i ett "skal" så man kan ekra upp ett gäng olika hjul och variera vilket man vill ha navet i.

Dock ett par hundra gram mer i vikt än en XT-grupp och 10.000 till 15.000:- för nav, shifter och bakhjul.

http://www.terrengsykkel.no/Telex/Nytt-norsk-gir

nav.jpg

åberg

Aktiv medlem
Jaha, då var det bara att invänta en tabell på verkningsgrad på alla växlar. Kommer de släppa nån sån frivilligt?

garfunkel

Aktiv medlem
Svårt att förlika mig med om du menar något positivt eller negativt med att äta brunost. Brunost är ju gott :)

åberg

Aktiv medlem
En kategori för de som tycker om brunost och en kategori för de med fungerande smaksinne.

Atlas

Aktiv medlem
Erfarenheten från tre år på Bromptons treväxlade StA: Liten effektförlust efter ungefär 500mils inkörning utan service. Jätteeffektförlust i början. Efter service och nytt fett: helt ok men skulle inte vilja ha det på en lekcykel, särskilt inte med vikten på "fel" ställe.

Inget nytt på växlatnavfronten än alltså.

edit: min går ungefär 2-300 mil per år, året runt. Så på fem år är det nu dags för tredje servicen snart... samma erfarenhet hela tiden. Och den tål inte att köras med oservad mer än en vinter, då finns det för mycket vatten i fettet i navet så det blir problem att växla i minusgrader.

Senast ändrad:

dag

Aktiv medlem
Brunost är det nya svarta. Jag har alltid en brunost i kylen. En helt essentiell del av en exilnorrmans kost.

/Dag

slimm

Medlem
För att bryta ostdiskussionen lite.
Kul idé med "modulärt" nav, men försöker man inte lösa ett ickeproblem?

grondahl

Aktiv medlem
Jag är ju uppenbarligen inte ingenjör men känns det inte vettigare med gearbox och centrerad vikt?

åberg

Aktiv medlem
Ser två fördelar med växlar i navet. Dels den skyddade placeringen jämfört med utanpåliggande. Dels att det är enkelt att sätta nytt hjul i befintlig ram vilket innebär att man inte behöver en ram som är speciellt utformad och därmed låst till centralt placerad växellåda.

Både växellåda och navväxel vore fint som snus om man bara kan hålla verkningsgraden lika hög som konventionella utanpåliggande växlar.

emmer

Ny medlem
Atlas sa:
Erfarenheten från tre år på Bromptons treväxlade StA: Liten effektförlust efter ungefär 500mils inkörning utan service. Jätteeffektförlust i början. Efter service och nytt fett: helt ok men skulle inte vilja ha det på en lekcykel, särskilt inte med vikten på "fel" ställe.
Inget nytt på växlatnavfronten än alltså.
Är en Sturmey Archer 3-speed mer representativ för hur Kindernay XIV kommer bli än något annat nav? typ Rohloff.

åberg

Aktiv medlem
Ja, 543% är omfånget. Hittade inte verkningsgrad så jag skrev en fråga i kontaktformuläret. Får se om det dyker upp nåt. :)

HåkanC

Aktiv medlem
åberg sa:
Både växellåda och navväxel vore fint som snus om man bara kan hålla verkningsgraden lika hög som konventionella utanpåliggande växlar.
Inget om det norska växelnavet, men det här hittade jag på: http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/#efficiency
"The German magazine Fahrrad Zukunft (Bicycle Future) published efficiency tests of various internal gear hubs. They found that at 200 watts (a fit person putting some effort in) the Shimano Alfine Inter 11 has a efficiency of 94% in the lowest gear and 87% in the highest gear. Like other drive trains the efficiency decreases at lower watts and becomes more variable as the resistance of other parts of the drive train remains the same and take up a large part of the total resistance."

http://fahrradzukunft.de/16/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen/
http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/
http://fahrradzukunft.de/16/koenigsklasse-der-nabenschaltungen/

/Håkan

Bengt-re

Aktiv medlem
HåkanC sa:
åberg sa:
Inget om det norska växelnavet, men det här hittade jag på: http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/#efficiency
"The German magazine Fahrrad Zukunft (Bicycle Future) published efficiency tests of various internal gear hubs. They found that at 200 watts (a fit person putting some effort in) the Shimano Alfine Inter 11 has a efficiency of 94% in the lowest gear and 87% in the highest gear. Like other drive trains the efficiency decreases at lower watts and becomes more variable as the resistance of other parts of the drive train remains the same and take up a large part of the total resistance."

http://fahrradzukunft.de/16/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen/
http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/
http://fahrradzukunft.de/16/koenigsklasse-der-nabenschaltungen/

/Håkan
Undrar hur stora individskillnaderna är mellan olika exemplar? Jag hade en slaskcykel med torpedo 3-växlat som fick mig att hata navväxlar på grund av trögheten. Flera år senare cyklade jag på en snarlik cykel och upplevde att det navet hade klart mycket lägre förluster och nästan inte ens var dåligt. Gissningsvis är verkningsgraden tämligen beroende på goda tolleranser och korrekt smörjning.

larsaw

Aktiv medlem
Hade det inte varit smartare att sätta det där navet vid vevpartiet?
Kompakt och vikten på rätt ställe!

åberg

Aktiv medlem
Svar från Kindernay:

Takk for din interesse for Kindernay XIV.

Kindenay XIV er foreløbig i beta verson. Det vil si at vi gjør kontinuerlige endringer og forbedringer på de innvendige mekanismene i giret. Derfor har vi ingen relevante tall på virkningsgraden. Når XIV er i produksjon kommer vi til å legge ut denne informasjonen på vår nettside www.kindernay.com. Dette blir sannsynligvis siste halvdel av 2017.

åberg

Aktiv medlem
Kindernay mailade idag, de ska börja släppa ut produkter nu.

Kindernay sa:
Hej!

Vi har gleden av å meddele at den første offisielle årgangen med serieproduserte Kindernay XIV girsystemer nå er på markedet!
Den første girene har blitt levert ut til de første forhåndskundene, og tilbakemeldingene er svært hyggelige!

Det jobbes nå med neste produksjonsserie, og disse girene vil bli sendt ut til kunder i sommer, i tidsrommet 15/6 til 15/8.
Det er et begrenset antall XIV gir fra denne serien fortsatt tilgjengelig for nye ordre.
Her gjelder førstemann til mølla prinsippet!

Kindernay XIV pakken som nå blir tilgjengelig består av:
Kindernay XIV 14 girs nav (for 135, 142 eller 148mm rammer)
SWAP separat navskall (28 eikehull)
HYSEQ hydraulisk skifterenhet med hendler, slanger og aktuator.
14T drev
Bremseskive tilgjengelig i to str.
Den veiledende prisen er NOK 10490 (dette er eksportpris uten norsk moms).

For mer informasjon: www.kindernay.com

Vi har lagt ved noen bilder av de nye produksjonsgirene som allerede er utlevert og i bruk på kundesykler!

Send oss en email (post@kindernay.com) hvis du har spørsmål eller ønsker å bestille!

--
Best regards | Med hilsen

TOST

Medlem
HåkanC sa:
Hade inte hört talas om Kindernay innan, lät ändå som en bra utveckling av navväxeln. Undrar om det är kompatibelt med remdrift? Det känns som avgörande om man ska ha någon chans på marknaden med interna växlar.

Verkningsgradstestet var intressant. Om man räknar på siffrorna i testet så skiljer det ju inte så mycket mellan Rohloff och utanpåliggande. I lägsta växeln med sämst verkningsgrad så skiljer det 7% (87% vs 94%) vid 200W, det blir 14W mer förlust genom drivlinan. Borde förresten inte verkningsgraden skilja sig lite åt mellan växlarna även med utanpåliggande växlar, då kedjelinjen ändras?
Sen hur stor skillnad kan det bli i praktiken för en vanlig cyklist? Utanpåliggande växlar tappar i verkningsgrad pga smuts och slitage med tiden, samtidigt som invändiga växlar tycks öka i verkningsgrad i takt med att grejerna körs in.

Tycker personligen att det enda som talar emot växelnav förutom lite extra vikt, är oförmågan att kunna växla under last.

freddag

Aktiv medlem
TOST sa:
Undrar om det är kompatibelt med remdrift?
"At this time we do not have any plans to make any special adaptions to optimize the Kindernay XIV for belt drive. However, it might be possible to fit a belt with some setups." http://www.kindernay.com/faq/

själv tycker jag inte remdrift är så så spännande.

TOST sa:
"Vi tror virkningsgraden på giret vårt, som vi har kalt Kindernay, etter en i familien min, har svært høy virkningsgrad. Her er det bare to kjedehjul, og de og kjedet slites i takt. I tillegg er det litt tap internt i giret og i tetningene, men her er alt veldig godt smurt og alle lagre er nålelagre. Slik er det ikke med et derailleur-gir. Det har høy virkningsgrad på noen utvekslinger når det er nytt, men det faller raskt til 94 til 95 prosent når det slites, sier han." https://www.tu.no/artikler/det-nors...46O_vgVZTPo5ShaydcApZDIwSFBAwQLgCW2ZzYGRccWIw

TOST sa:
Tycker personligen att det enda som talar emot växelnav förutom lite extra vikt, är oförmågan att kunna växla under last.
företaget hävdar "ability to shift under load": https://www.facebook.com/kindernay/photos/a.1454913367857149/2278369755511502/

vikten för navkropp + växelnav + reglage och kablar påstås vara 1866 g. vilket väl är c:a ett halvkilo mer än ett utanpåliggande växelsystem (nav, kassett, bakväxel, reglage, vajer, hölje), men lättare än effigear och pinion, om jag läser rätt. och så kostar det 10 000. och har någon egen standard på bromsskivan. och heldämperister antar jag kommer föredra effigear eller pinion pga den ofjädrade vikten.

men om hållbarheten är väldigt bra och slitage- och servicekostnaden blir låg vore det kanske kindernay ett alternativ för hardtails.

nya 12-delade slx kostar 2500 kr. en kassett kostar 850 kr och en kedja säkert minst 200 kr. säg att du cyklar typ 500 mil per år. du byter kassett varje år och kedja två gånger om året. då tar det 7 år att komma upp i 10 000. undrar om kindernay håller i 3500 mil/7 år?

för vintercyklister/slarviga tvättare blir kalkylen kanske mer till kindernays fördel.

TOST

Medlem
freddag sa:
själv tycker jag inte remdrift är så så spännande.
Okej, men du är intresserad av ett växelnav? Du får gärna utveckla.

Missade att de skrivit att de inte anpassat för rem. Personligen så tror jag att många som vill ha växelnav även är intresserade av rem, på så sätt kan man minimera underhåll, vilket är en stor sälj-faktor för just interna växlar.
freddag sa:
Ja av tester att döma så ser inte verkningsgraden ut att skilja märkbart mellan interna respektive externa växelsystem. Skulle verkligen vilja se ett långtidstest där man kör de olika systemen i en testrigg efter lika långt slitage (t.ex. 100, 200 och 500 mil), och även med skitigt respektive nysmort system, så att testerna blir lite mer verklighetstrogna.

freddag sa:
företaget hävdar "ability to shift under load":
Låter riktigt kul, skulle gärna veta hur de har löst det!

freddag sa:
500g extra mot 12-delat är ju märkbart, speciellt när man kan anta att typ all extra vikt är roterande.

freddag sa:
men om hållbarheten är väldigt bra och slitage- och servicekostnaden blir låg vore det kanske kindernay ett alternativ för hardtails.
..undrar om kindernay håller i 3500 mil/7 år?
Frågan om hållbarhet får ju tiden utvisa, men Rohloff som är känt för kvalité håller ju minst 4ggr så länge enligt olika cykeltidningar bara man byter olja varje år, så man förväntar ju sig att det ska hålla minst 3500 mil.

Tror definitivt det finns en marknad för hardtails. Vad man ska ha i åtanke angående prisbilden är ju även alla växelförare som får sätta livet till (vilket är svårt att räkna på), men det handlar ju mest om att slippa att överhuvudtaget bry sig om växelsystemet och bibehålla så mycket prestanda som möjligt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer