Kjedjelås, Powerlock till 10sp Shimano kedja?

Fellan

Medlem
Hej,
Så hår står att läsa om Sram PowerLink på CRCs hemsida:
IMPORTANT: 10SP Links are POWERLOCK, they fit together but then are not designed to come apart again.

Stämmer detta? Jag har sett motstridiga uppgifter när jag har nyttjat google.
Vilka alternativ finns det om man vill kunna dela kedjan enkelt vid rengöring? Helst ska det finnas på crc.

Kan man mäta kedjeslitage med skjutmått? Vilket mått isf?

Krävs det speciella kedjebrytare till "10delade" kedjor? Jag har en från Biltema, vågar jag använda den?

/Fredrik

Enklare och bättre att använda Mavic M 10-kedjor som är delbara med kedjelås och slitstarka.

Biltemas kedjebrytare har dålig kvalite på kedjenitstiften. De tenderar att vika sig p.g.a. mjukt material.

Jag kör med Wipperman Connex låset på mina 10 delade kedjor till racern, lätt att öppna utan verktyg:

Finns åtminstone på Cyclecomponents.

/Leo

Köpte ett 6pack KMC missinglink kedjelås för 10-delat från CC för 105 kronor. Alltså 17,50 kr styck. De finns inte att beställa mer. Funkar kanon!

Det finns de som hävdar att Connex 6,1 ("Shimanokompatibla") länk är för smal för Shimanos kedjor för 10-delat. Risken är att man knäcker länken vid sned kedjebelastning. Connexlänken är gjord för att funka till Whippermann Connex Shimanokompatibla kedja, men inte för Shimanos egna kedjor för 10-delat. Whippermann Connex Shimanokompatibla kedja är nämligen smalare än Shimanos kedjor. I stället bör man använda Connex 6,2 länk, som tyvärr inte tillverkas längre. Se (web)länk: http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=36525&highlight=connex+kmc

Jag kan också själv tycka att Connex 6,1 "Shimanolänk" känns för tight på Shimaonkedjor för 10-delat. KMC missing link för 10-delade Shimanokedjor funkar däremot utmärkt! Och Wippermann 6,1 länken funkar också finemang på SRAM 10-delade kedjor (som är smalare än Shimanos 10-delade kedjor).

Senast redigerad av en moderator:
JKolmo: Intressant information! Jag tror faktiskt jag har den gamla Connex 6.2 länken som inte finns längre, för mina kostade runt 50kr styck från Cyclecomp när jag köpte de för snart två år sedan. 6.1 länkarna ligger ju på drygt 100kr styck, rena rånet om man jämför med SRAMs länkar. Tyvärr har ju inte SRAM en PowerLink för 10-delat som är lika lättöppnad som de för 9-delat. Den tiodelade SRAM snabblänken bör inte öppnas med än tre gånger läste jag någonstans, därefter anses den förbrukad.

/Leo

hmm, nu vet ja inte vare va för länk som följde med min sram rival 10 speed grupp när ja köpte den i våras, men den gick då att öppna :D dock fick man ju ta till lite bryska metoder, men SÅ svårt vare inte, krävde tång :D

men kan ju vara nå annan ja fått.

Leo: Grattis till innehavet av den gamla 6,2 länken.

Jag tror inte att SRAM PowerLock (för 10sp kedjor) mår så bra av att återanvändas (för många gånger). PowerLink för 9-delat är ju dock avsedd att återanvändas.

Så receptet för 10sp kedjor är:

Shimano 10sp kedjor: Connex gamla 6,2 länk (om man får tag på en sådan), alt KMC missing Link.

Smalare kedjor (t ex SRAM PC 1090/1090R): Connex 6,1 länk.

Slutligen, det här verktyget underlättar avtagning av SRAM PowerLock/PowerLink/(funkar också utmärkt för att öppna KMC Missing link): http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=&funk=visa_artikel&artnr=PA098

Connexlänken pillar man upp busenkelt med fingrarna...

Fy fan som jag svurit över mina svåröppnade sram powerlink, det gick ju alltid förut....jag borde kollat Happy föst...som vanligt

När jag upptckte att 10sp powerlock inte gick lika lätt som de "gamla" för 9-delat så tog jag fram min Dremel och "putsade" lite så, vips, så var det som det brukade vara.
Och nej, jag har inte haft några problem med dem...

Tillbaka
Topp